Nieuws, actualiteit en politiek #5

Ik vind dit nogal een onnadenkende opmerking. Zowel de daders als andere (oud)reuzegommers hebben samen besproken hoe ze zoveel mogelijk bewijs konden vernietigen. En dat ook gedaan. En vooral gekeken hoe ze elkaar zoveel mogelijk konden beschermen door het inzetten van hun machtspositie en financiele middelen. Ook mensen die niet terecht stonden hebben wel degelijk een rol gespeeld.

20 likes

Hoezo onnadenkend? Hij heeft in dat lijstje namen genoemd die er niets mee te maken hebben.
De straffen zijn laag inderdaad en je kunt het er niet mee eens zijn. Maar hij heeft namen genoemd die van mensen die niet terecht stonden. Dat staat toch los van mensen die wel schuld hebben in de dood van Sanda.

2 likes

Beweer ik dat dan?

Niets mee te maken hebben? Die man stond in contact met hen vanop afstand en gaf bevelen om het zo extreem mogelijk te houden. En hij was het die zei dat ze alle bewijzen moesten vernietigen. En dat is enkel wat Acid ook benoemt heeft. Niets mee te maken hebben is dus wel vrij makkelijk gezegd. Deze comment geeft iedereen die het filmpje niet gezien of het niet begrepen heeft. Zelfs het journaal lukte het niet dit correct uit te leggen.

23 likes

Volgens mij heb je mijn post en de post van @Foxy niet goed gelezen als je deze reactie geeft. Het zijn dus mensen die er wel iets mee te maken hebben.

4 likes

blijkbaar heeft de vader van sanda er ook een boek over geschreven, het heet ‘ze hebben mijn zoon vermoord’ door ousmane dia dus. ik zou het best willen lezen, maar het lijkt me echt hartverscheurend

7 likes

Wist ik niet, zou ik ook wel willen lezen. Zo een prachtige jongen, maakt me zo vreselijk woedend. Alleen maar omdat ze vinden dat hij niet ‘een van ons’ is.

Moet gewoon kotsen van het idee dat al die jongens waarschijnlijk later gewoon dikke functies gaan bekleden.

11 likes

Dat er een schadevergoeding geĂ«ist wordt vind ik ook helemaal onterecht. Maar laat ons nu niet doen alsof acid zo’n anti-racisme strijder is die dit niet deed voor z’n eigen gewin en populariteit. Dat hij als influencer voor wie 20 000 euro waarschijnlijk niks is nu al 90 000 euro heeft opgehaald hiervoor is waarom ik een hekel heb aan mensen. Mensen zijn verontwaardigd. Maar hoeveel zouden echt iets willen leren over racisme of daar iets tegen willen doen. Nee ze uiten hun verontwaardiging door een populaire influencer die hier keihard mee in de media komt te betalen. Ze willen gewoon boos zijn op de overheid, dat is alles. Niemand geeft een fuck om Sanda Dia of racisme.

Edit: ik lees nu dat acid alles boven de 20 000 euro wil geven aan de Sanda Dia Foundation. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan vind aangezien ik niet weet wat de familie van Sanda Dia daarvan vindt. Het is een vzw die oa begeleide reizen voor jongeren naar Senegal organiseert. Het geboorteland van de vader van Sanda. Als mensen hier zo zouden om geven dan kunnen ze toch ook gewoon rechtsreeks aan die vzw storten lijkt me. Maar nee dit gaat niet om racisme of die vzw, dit gaat om acid en om boosheid op de overheid.

5 likes

ik heb het gekocht en al bijna uitgelezen (het is maar ongeveer 130 blz en korte alineas), ik vind het echt heel aangrijpend en ik heb echt zitten janken maar het is wel mooi hoe hij zijn verhaal vertelt. hij werkt zijn hele leven toe naar een beter punt en in Ă©Ă©n klap is het weg

1 like

Weet niet of het hier past - actueel is het in ieder geval. Ik las net deze nieuwsbrief, heel goed geschreven en hoewel je veel al wel weet ook wel (weer) angstaanjagend.

Deze man stelt dus dat met de komst van de megakorte content op socials (dopamine gedreven) zelfs entertainment (zoals een Disney) het moeilijk heeft, een soort oorlog om de aandacht door mega grote bedrijven als Apple TikTok en Meta.

20 likes

Acid heeft hier contact over gehad met de vader van Sanda Dia die hier juist erg blij mee is.

3 likes

hebben jullie de open brief gelezen van Sanda’s moeder? ik wil geen oordeel vellen gezien haar situatie, maar ik vond het best raar dat ze benadrukte dat het, volgens haar, niet met zijn huidskleur of afkomst te maken had.

zijn vader zegt in zijn boek ook gewoon dat het wel zo is, en het lijkt mij enorm naïef om te denken dat zwarte en witte mensen in zo’n elitaire omgeving gelijk worden behandeld eigenlijk. ik snap ook niet dat je zulk racisme niet inziet als je jarenlang getrouwd bent geweest met een zwarte man die het ook meemaakt
?

2 likes

Wat een interessant, en tegelijkertijd confronterend, artikel. Dat uitgetekende model is zo simpel, maar zo waar. Ik ga dit naar wat mensen doorsturen.

3 likes

Klopt, dat is gisteren naar buiten gekomen. Het verandert mijn mening over acid niet hoor maar ik ben wel blij dat zijn familie er oke mee is.

1 like

Het is ook vrij lastig om te zeggen dat het “gewoon” zo is dus ik ben niet zo verbaasd over de brief. Want het is ook niet “gewoon” zo. Dat Sanda zwart is heeft hier sowieso een rol in gespeeld en zeker in de nasleep, maar ik weiger ook te geloven dat een stel elitekids bewust een zwarte jongen tot de dood mishandeld heeft en daarna puur om kleur niet zwaar gestraft is. Dat is een te simpele lezing van ontgroeningen, klasse of kleur die niet past bij het type racisme in West-Europa. Ik ben het ook met haar eens qua symbooldossier en hoe Sanda als machteloos wordt neergezet (je zal dat als ouder ook maar allemaal moeten lezen en meekrijgen), tot op het punt dat ze enkele invloed van racisme ontkent, maar zij zal trouwens echt niet de eerste witte moeder van een zwart kind zijn die de subtiliteit van racisme niet snapt of erkent.

12 likes

Dat lag meer aan mijn verwoording, de vader van Sanda zegt natuurlijk in dat boek ook niet van ‘ja is gwn zo’. Het wordt wel wat beter onderbouwd dan hoe ik het hier typ natuurlijk, hij praat in dat boek ook over eerdere ervaringen van Sanda bij Reuzegom en ook dingen die hij zelf heeft meegemaakt.

En ik hoor van vriendinnen ook dat witte moeders vaker weinig besef hebben van racisme, als dat zo is vind ik dat heel triest. Ik snap dat je dat als wit persoon nooit 100% kan begrijpen, daarmee spreek ik natuurlijk ook voor mezelf, maar toch vond ik het gek om die ontkenning zo te lezen. Ook al hebben ze hem sowieso niet vermoord met voorbedachte rade, die nalatigheid is wel heel typisch.

4 likes

Ik heb boek van Sanda’s vader niet gelezen. Ik denk dat het goed is dat je beseft dat het hier gaat om een vader en moeder met twee compleet volledig andere maatschappelijke posities en dat kleurt ook hun kijk op de zaak. Dat zijn vader zegt dat het een racistische moord is, is net zo goed geen absolute waarheid als dat zijn moeder zegt dat kleur er niet toe doet.

Edit; Wat ik eigenlijk vooral probeer te zeggen is dat of zij het wel of geen racisme vindt er eigenlijk niet zo toe doet het maakt die andere 75% van haar brief niet minder valid.

6 likes

Iets luchtiger nieuws (ik moest hier echt om grinniken):

28 likes

Wat een treurige bende :joy:

5 likes

Hahaha, zouden de organisatoren dan echt gedacht hebben: “Ja, dit gaan ze leuk vinden. We hebben iets heel moois neergezet!”. Wat een treurige bedoening haha

3 likes