Nieuws, actualiteit en politiek #5

Ernie was een zeer bekende en populaire jager in de VS en in Afrika en een fervent natuurbeschermer’’, aldus de collega-jager

??? Deze mensen hebben echt een klap van de molen gehad

2 likes

Niet alleen deze man. Las toevallig vandaag een oud artikel in de Groene Amsterdammer over African Parks en jezelf ook labelen als ‘natuurbeschermer’ maakt dat je je hobby lekker kan blijven beoefenen.

“De jacht – en de vrees van witte jagers dat hun hobby in gevaar komt – is tot op de dag van vandaag een belangrijke drijfveer voor natuurbescherming. Grootwildjager prins Bernhard was in 1961 een van de oprichters van het WWF, samen met onder meer zijn Britse collega Philip, die datzelfde jaar nog een Bengaalse tijger doodschoot in India. Ook Fentener van Vlissingen was een fanatiek jager en schoot in zijn jonge jaren op olifanten en andere bedreigde diersoorten in Afrika. Meerdere huidige parkdirecteuren van African Parks hebben een achtergrond in de jachtsector en in drie van de 22 parken onder beheer van AP is trofeejacht toegestaan.”

4 likes

Jeetje nog zo’n natuurbrand bij een militair terrein. Zijn ze daar vuurspelletjes aan het doen ofzo?

Vind dit zo verdrietig

2 likes

Ja vanmorgen blijkbaar in Assen en nu in Oirschot en in Weert lees ik net. + dan nog een grote natuurbrand in Helden maar die is niet op militair terrein.

Ik snap ook niet waarom de oefening gewoon is doorgegaan. Halt de oefeningen even en evalueer vervolgens aan de hand van de huidige factoren. Het is droog, wordt al een tijdje geroepen en er is al een brand op militair terrein door mogelijk een oefening.

15 likes

Ja, wat bijzonder dat ze gewoon doorgaan. Ze kunnen nu meteen door naar de volgende oefening: een natuurbrand blussen.
Tuurlijk is oefenen belangrijk, zeker in de huidige tijden. Maar hier help je toch niemand mee.

4 likes

Hoe kan dit nou meerdere keren binnen 24u gebeuren? Ik vind het echt bizar, hoop dat ze het goed gaan onderzoeken. Het ziet er zo heftig uit, hoop dat er niet teveel natuur verloren gaat :frowning_face:

8 likes

Lees nu ook op Omroep West dat er bij Noordwijk een grote brand is in de duinen… pff

1 like

Kan ons leger niet gewoon in België gaan oefenen? Heel irritant dit.

25 likes

Als we ze dan toch ergens anders heen mogen sturen is er op dit moment 1 plek op aarde die ik graag in vlammen zie opgaan.

8 likes

Als je het hele land plat brandt is het waarschijnlijk wel makkelijker te verdedigen, ik denk dat het een strategische keuze is

2 likes

Ja fuck Denemarken idd :fire:

6 likes

Het is fucking april en we hebben nu al 3 natuurbranden :weary:

3 likes

Moeten we eerst België annexeren. Vinden ze vast niet erg. In ruil daarvoor krijgen ze betere wegen

Wel wat meer dan 3. Er is nu ook een brand in Weert (ook militair oefenterrein).
Defensie heeft in 2 dagen 3 natuurgebieden in de fik gezet.

Er was recent ook natuurbrand tussen Ede en Otterlo (21 april), en daarvoor ook al een brand bij Oirschot (beide militair oefenterrein en ze waren aan het oefenen), ook kleinere branden in natuur in Twente en en en.

En wel meer maar deze zijn vrij recent.

Cijfer site:

Kerncijfers Veiligheidsregios, cijfers en statistiek rondom brandweer en brandweerzorg

8 likes

Volgens NRC de zevende keer brand op hetzelfde militair terrein Oirschotse heide :upside_down_face: :upside_down_face: :upside_down_face:

6 likes

En vorig jaar hadden we ook al een flinke brand hier op de hei in Ede. Daarvan is toen ook de schade opgenomen aan overleden reptielen en dat was echt niet niks.

1 like

Ja, klopt, daar heeft defensie nul van geleerd.

4 likes

ik hoop wel van harte dat dit eindelijk leidt tot meer publieke verontwaardiging over de (vaak al gehonoreerde) wens van defensie om uitzonderingen te krijgen op natuur en milieuregels :pray::pray:

36 likes

Fucking niet normaal dit, al die diertjes :cry:

1 like