Nieuws, actualiteit en politiek #5

Ja ik vind al deze comments echt wonderbaarlijk. Bijna knap hoe de boeren dit voor elkaar hebben gekregen.

3 likes

Ja dit, ze kennen toch ook mega veel XR-activisten. Je gaat mij niet vertellen dat ze de kern van deze beweging niet kennen?

Ik vraag me echt af of ze hier nog iets strafrechtelijks mee gaan doen. Als ik expres 50 ga rijden op de snelweg, dan vraag ik toch ook om problemen.
Je hebt het recht om te demonstreren, maar ga dan lekker op het malieveld staan. Op deze manier van demonstreren breng je anderen in gevaar, en als politie zijnde dan al van tevoren zeggen dat je niet gaat optreden… WTF. Wat voor signaal geef je dan af?

Dat je deze demonstraties alleen kan tegenhouden door bij wijze van spreken met een tank op de snelweg te gaan staan - en 80 uit- en afritten te gaan blokkeren - is echt niet het geval. Dat doet de overheid ons afgelopen jaren wel graag geloven.

Zoals @Shaaar ook zegt, je kunt veel meer doen aan de voorkant.
Je kunt een demonstratie verbieden op basis van gevaar voor gezondheid, verkeersveiligheid etc.
Je kunt boeren die wƩl de snelweg opgaan met een tractor bv een dwangsom opleggen, tractor in beslag nemen. Je kunt het strafrecht inzetten (denk aan toen de deur van provinciehuis Groningen werd venield) en dat consequent blijven doen. Telkens weer wordt namelijk de wet overtreden.
Je kunt mensen/FDF een bezoek brengen. Je weet vantevoren dat ze de snelweg op gaan of mest/afval ergens gaan dumpen.
De politie kwam bij Palestina demonstranten overigens wel aan de deur, die kunnen ze blijkbaar toch traceren zonder kenteken.

De overheid doet dit allemaal niet, omdat ze nu eenmaal meer pro boer en Israƫl zijn dan pro klimaat of Palestina. Omdat ze bang zijn kiezers te verliezen, voor de lobby van de Fdf of om links - of nog erger: woke - te worden genoemd. En inmiddels zijn we dus zo ver dat deze protesten leiden tot dodelijke slachtoffers.

15 likes

En om nog even direct te reageren. Die capaciteit gaat altijd weg als ze ingrijpen bij demonstraties of preventief rondrijden bij bepaalde voetbalwedstrijden. Hoezo zou het dan ineens hier wel problematisch zijn en niet moeten kunnen? Er zijn nu doden. Ik vind dit zo een rare gedachtekronkel.

Wat is dan precies het verschil? Dat je dan niks tegen de trekkers kunt, waarom dan niet tegen de mensen. Ze weten echt wel wie het zijn. Ze moeten toch ooit van die trekker afstappen namelijk. Waar een wil is, is een weg. Alleen die wil moet er wel zijn.

4 likes

De overheid heeft natuurlijk kilo’s boter op z’n hoofd met hoe lang ze deze kwestie al laten bungelen. Ik snap ook wel dat dit allemaal heel erg kut is en dat er nooit echt duidelijk perspectief is geboden met een goed plan voor afbouwen en echte investeringen in biologisch en duurzaam verder. Maar ik raak ook zo geĆÆrriteerd van elke keer weer die simpele vooral jonge types op het nieuws die elkaar napraten van ā€˜dit kan niet en gaat te snel’ terwijl het ā€˜familiebedrijf’ waar het over gaat een gore megastal is en goedkoop rundvlees voor de export produceert oid. Ja God forbid dat jij nu op je 18e moet beslissen iets anders te gaan doen of het dikke bedrijf van je pa niet zomaar kan overnemen thoughts & prayers. Dat heeft idd nog nooit een jong persoon meegemaakt.