Nieuws, actualiteit en politiek #5

De zinsbouw in de vertaling doet hier en daar wel wat Nederlands aan. Als ik moet gokken denk ik dat het eerst door AI vertaald is en daarna geredigeerd door een mens

9 likes

Nee dit artikel is extreem slecht vertaald

9 likes

Zei iemand hier niet laatst dat DPG in het weekend nu AI gebruikt voor de redactie van artikelen? Dat zou wel verklaren waarom deze vertaling zo lelijk is. (Wat een armoede ook).

2 likes

Productie film over Wim Hof stilgelegd na beschuldigingen van huiselijk geweld https://www.nu.nl/film/6329989/productie-film-over-wim-hof-stilgelegd-na-beschuldigingen-van-huiselijk-geweld.html

:clap:Ben benieuwd

52 likes

Echt bizar weer dit:

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2024/wat-vrouwen-niet-mogen-weten-over-hun-eigen-borsten~v1175081/

12 likes

Treurig, echt treurig hoe er met vrouwenlevens wordt omgegaan

7 likes

Helaas herkenbaar, maar mijn ziekenhuis werkte gelukkig wel mee. Ik kreeg na een mammo ook een echo ivm het dichte borstweefsel. Als je echter in de medische molen zit hoor je zoveel horror verhalen, helaas. Borstkanker komt helaas steeds vaker voor en je zou verwachten dat de protocollen of werkwijzen sneller worden aangepast, of dat de nazorg beter geregeld is. Helaas is er nog veel werk te doen op dat gebied

Hetzelfde geldt voor sommige levensverlengende medicijnen voor uitgezaaide borstkanker die hier niet vergoed worden, terwijl ze in België of Duitsland wel beschikbaar zijn.

3 likes

Vooral de quote

“Staatssecretaris Karremans laat via zijn woordvoerder weten dat hij werkt aan een antwoord op de brief van Ineke van den Heuvel. Hij betreurt het dat de uitslag van de mammografie voor sommige vrouwen onzekerder is, zal hij haar schrijven, maar hij acht het ‘niet verantwoord’ om vrouwen in te lichten over hun borstdichtheid. Hij wil ze ‘niet belasten met informatie waar zij geen vervolg aan kunnen geven’.”

Alsof vrouwen onbekwaam zijn

13 likes

https://www.nu.nl/binnenland/6329992/autisme-had-invloed-op-daden-erasmusschutter-deskundigen-adviseren-tbs.html

Ik dacht hij zal wel een psychopaat zijn, ook met die dierenmishandeling, maar niet dus. Echt eng dat hij dat allemaal zo berekenend en koud heeft gedaan.

3 likes

Wat kan je er dan mee als je het te horen zou krijgen? Voor €500 zelf een MRI laten maken? En als je arm bent heb je pech.
Ik vind dat ze die MRI als screening direct moeten invoeren voor vrouwen die dicht klierweefsel blijken te hebben, maar nu die informatie delen heb je precies niks aan denk ik.

10 likes

Maar geef je vrouwen nu niet misschien een vals gevoel van veiligheid? Ik weet het niet zo goed hoor, ben niet zo bekend met dit onderwerp maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat het daarin wel uitmaakt. Stel je voelt een knobbeltje heel kort naar je mammografie, dat je dan sneller denkt “joh de screening was toch goed maak je niet druk” terwijl dat misschien niet zo was.
Plus je krijgt als patiënt toch vaak aan de lopende band informatie waar je niks mee kan, zie niet heel erg in hoe dit anders is.

Maar goed de oplossing lijkt me inderdaad om die MRI’s bij die vrouwen meteen te doen, voelt toch beetje als een vals dilemma ofzo, vind de redenen om dat niet te doen niet bijster overtuigend (al snap ik ook dat het niet van vandaag op morgen geregeld is)

5 likes

Ik ben zelf nog niet in die leeftijd, maar volgens mij wordt er wel benadrukt dat als je iets voelt je dat altijd alsnog moet laten checken, niet wachten op de volgende screening etc.

1 like

Ja idd, gewoon meteen actie en ook goede voorlichting en vaker screening bij dicht bindweefsel. Dat lijkt me toch het minste?

Het wordt nu bij Eva besproken.
Maar het punt is dat vrouwen met dichter klierweefsel sowieso een hoger risico hebben op borstkanker. En er is (Nederlands) wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het positieve effect van een MRI bij deze groep vrouwen, gepubliceerd in The Lancet, maar de Gezondheidsraad heeft besloten om dit niet te doen. Reden: (o.a.) teveel fout-positieven en dat levert onrust op.

1 like

Het is net zo goed een ergernis. Ik stoor me zo aan dat we nu na elke toewijzing van een groot fonds in een culturele sector een artikel krijgen dat focust op de paar boze gevestigde partijen. Heb echt het idee dat ik voor de 5de keer in een paar maanden hetzelfde stuk aan het lezen ben.

Verbazing en woede over de subsidietoekenning van het Fonds Podiumkunsten: ‘De kwaliteit van je werk telt niet mee. Hoe kan dat?’ Verbazing en woede over de subsidietoekenning van het Fonds Podiumkunsten: ‘De kwaliteit van je werk telt niet mee. Hoe kan dat?’ - NRC

5 likes

Ik heb in het Parool ook al 10x een stuk gezien waarin een ander groot gezelschap oid besproken werd en boos was dat ze geen geld kregen, ging me toch afvragen of dat nou echt journalistiek was of dat dat toevallig de gezelschappen waren die een kort lijntje met de redactie hebben ofzo

2 likes

Als er bij ons concreet ook maar 1 cent bezuinigd wordt door Lichtbruin I kan ik je garanderen dat ik met elke journo aan de lijn hang die ik ken

Dus ja denk dat je gelijk hebt :joy:

15 likes

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6330151/iran-bestookt-israel-met-raketten-na-start-grondoffensief-in-libanon.html

:full_moon_with_face::full_moon_with_face::full_moon_with_face::full_moon_with_face:

Ja tbh ik heb dit echt matig gevolgd hoor maar even: deze bezuinigingen komen (nog) niet voort uit rechtstreekse bezuinigingen op cultuur toch? Dat fonds heeft nu toch eenzelfde hoeveelheid geld anders verdeeld?

Maar ja als het over mij zou gaan zou ik ook boos zijn (en ik denk ook ergens gewoon joh geef alle theatergezelschappen gewoon lekker geld!!! maar ik vind het ergens ook wel weer typisch dat je hier dan vooral veel over hoort omdat er dan een keer een jaar een aantal grote namen niks krijgen, want er zijn waarschijnlijk elke ronde een hoop mensen die niks krijgen)

Ik zal vast een lijstje met bekende journos gaan opbouwen voor het geval ik een keer probeer een wetenschappelijke beurs te krijgen met een toekenningspercentage van 8% ofzo!!!

2 likes

Ze hebben nu inderdaad nog dezelfde pot geld. Snap de boosheid ook volledig, maar het heeft ook iets sneus want je hebt gewoon geen recht op subsidie en blijkbaar hebben anderen een betere aanvraag geschreven. De nieuwe namen in veel van die artikelen zijn ook echt geen amateurs die hun eerste show nog moeten spelen. Het lijkt me daarnaast ook een super logisch gevolg van maatschappelijke veranderingen in de afgelopen tien jaar dat nieuwe spelers grotere rollen krijgen. Vind het echt arrogant om te denken dat je heilig bent en jammer dat er zo weinig wordt geschreven over wat de nieuwe partijen gaan brengen/toevoegen.

In mijn werkveld zie je ook precies hetzelfde. Nieuwe partij komt, doet het goed, krijgt subsidie en de oude garde is laaiend. Dan denk ik tja, als je alleen kan bestaan met subsidie in een land dat elke paar jaar in de uitgaven snijdt moet je de concurrentie wellicht wat scherper in de gaten houden.

6 likes