Uiteraard zeg ik het super zwart-wit en kan ik 101 disclaimers bij mijn stelling plaatsen. Maar het is gewoon foutief om te pretenderen dat niet iedereen aanleg voor een psychose heeft. Plus is inmiddels bewezen dat het meer dan alleen aanleg is. Het kan iedereen overkomen.
De zwart-witheid kwam ook een beetje voort als tegenreactie op also de ongenuanceerde opmerkingen “waarom geven we gevaarlijke mensen steeds vrijheden” en de stelligheid dat wij geen gevaar vormen. Ik heb genoeg casussen voorbij zien komen waarvan je op voorhand echt niet zou verwachten dat deze mensen een gevaar voor de maatschappij zouden kunnen vormen en waarvan je zou kunnen denken: in privé leven zou ik bevriend met jou kunnen zijn. Sterker nog, een oud middelbaar school vriendinnetje heeft iemand dood gestoken. Daar zou ik ook nooit geld op hebben in gezet.
Iedereen, in zeer ongelukkige omstandigheden, kan in een situatie terecht komen dat ze een gevaar voor zichzelf en/of andere zijn (niet alleen vanuit psychose). En vanuit oa deze gedachtegang volgen we in Nederland ook een rehabilitatief forensisch zorgsysteem op om de kans op herhaling te verkleinen, ipv puur en alleen een vergeldend systeem.