Nieuws, actualiteit en politiek

Ik vind dit zo briljant bedacht. Het klinkt zo simpel maar je moet er maar opkomen.

5 likes

Maar dat gaan ze nu toch ook doen? Er is een onderzoek gestart en er zijn mensen op non-actief gesteld. Ik zou het juist raar vinden als ze die programma’s nu zouden blijven uitzenden zonder dat ze er onderzoek naar doen.

En ik vraag mij af of er zonder sturing van de makers genoeg juicy dingen gebeuren want ik zie nu heel veel berichten dat heel veel gestuurd wordt door de makers en het heel anders in beeld wordt gebracht dan hoe het daadwerkelijk is gebeurd.

3 likes

Ik heb ook wel eens gehoord dat ze bij dat soort programma’s expres zorgen dat er altijd veel alcohol is en weinig eten zodat iedereen veel sneller bezopen is.

9 likes

Ja zou mij niks verbazen als dat zo is.

Nou de personen die dit hebben gedaan zijn wel op non-actief gesteld. Of bedoel je dat RTL zelf ook naar zichzelf als opdrachtgever moet kijken? Ben ik helemaal met je eens.

Ja helemaal eens. Ik ben ook benieuwd naar boos, wat er allemaal duidelijk wordt. En wat je zegt, ik hoop dat er wel echt wat veranderd.

Een paar temptation deelnemers hebben een interview gegeven in de telegraaf trouwens.

Eén van hun mede-deelnemers was een avond vroeg naar bed gegaan. Demi meent zich te herinneren dat er, wederom, drank in het spel was. Vervolgens zouden de programmamakers hun kans schoon hebben gezien om een verleider richting de slaapkamer te duwen. Rodanya: „Ze gingen echt naar die jongen toe, pushend: ’Nu is je kans.’ Hij kwam daarna naar beneden in tranen.” Demi: „Ik denk dat hij oprecht interesse in haar had. Maar omdat hij zo gepusht werd, had hij het verpest.”

1 like

Hee deze zag ik tijdens het TikTokken voorbij komen! Ik moet wel zeggen dat het verder niet heel veel indruk op ne maakte. Wel dapper dat ze het op deze app durfde te uploaden. Ik zou echt bang zijn dat ze me wat aan zouden doen

Maar ook al leidt sturing niet altijd tot seksueel overschrijdend gedrag, dan nog vind ik het niet oke. Die programma makers hebben zoveel meer macht dan de deelnemers. Sommige kandidaten moeten gewoon tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Van mij mogen al die programma’s wegblijven en ex on the beach mag van mij al helemaal weg.

2 likes

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het mogelijk is om deze programma’s op een verantwoorde manier te maken. De combinatie van drugsgebruik, spelen met gevoelens qua liefde en het gebrek aan controle over wat er van je wordt uitgezonden en welk beeld dat creëert is een giftige cocktail voor ongewenste situaties. Daarnaast worden kandidaten structureel onderbetaald.

Neem bijvoorbeeld Laura van temptation die bedreigingen heeft ontvangen door de manier waarop ze geportretteerd is. De tweeling van eotb die nu al aangeven spijt te hebben van sommige acties. Relaties die “redelijk” waren en door temptation sneuvelen. Afgelopen seizoen eotb waar dagelijks vrij heftig in gevochten werd Het zijn ook mijn guilty pleasures hoor, maar ergens is het ook wanneer alles consentueel gebeurt niet oké.

Daarnaast is ook de sfeer rottig. Zo’n productie is toch kostenintensief, dus natuurlijk ben je als productie geneigd om vuurwerk te veroorzaken als het niet ontstaat. Soort van perverse prikkel. Maar dat leidt per definitie tot ongewenste situaties.

Ja en nee. De uitdaging (zoals het concept vertelt wordt) is door het natuurlijk verloop van verleiding. De realiteit is dat het vaak sneuvelt door manipulatie en beeldvorming.

Ik denk dat dit een andere discussie is, ook @Eddie… ik zelf heb echt niets met die programma’s en roep al lang dat ze van de tv af moeten. Toen wist ik niets van ongewenste activiteiten af, maar ik vind het concept gemeen, vies en naar. Waarom zou je gelukkige mensen verleiden tot vreemdgaan, waarom zou je je relatie moeten testen (bijna zeker wetend dat ie kapot gaat als je blootgesteld wordt aan zóveel dingen)
Ik kan er aan de andere kant niet goed over oordelen want ik heb eotb, temptation island, en al die programma’s nog nooit gekeken. Maar van mij mag het wegblijven :blush:

Edit: en qua verantwoordelijk zijn: er zijn heeeeel veel aandachtsgeile jongeren die er heel veel voor over hebben om op tv te komen en misschien ook niet zo bewust die keuze maken. Die jongeren kun je niet overal voor beschermen en die zijn in eerste instantie zelf (en hun ouders) verantwoordelijk, maar ik vind het gewoon raar dat het bestaat…

2 likes

Onderbetaald? Ik wist niet eens dat zij geld kregen

1 like

Hahaha ik ben echt verbaasd!

2 likes

Angela de Jong heeft ooit gezegd dat je voor een zoen 3000 euro kreeg, maar RTL heeft dat toen ontkend, ik weet het ook niet

Geniaal dit lol

Misschien moet iemand een keer als Dijkhoff afwezig is bij een debat een stapeltje bankbiljetten op z’n stoel leggen

31 likes

Die mensen die meedoen, zien dat toch gewoon als een opstapje naar een tv carrière of #influencerlife. Dus ik denk dat ze het best gratis doen met dat idee, dat het ze later nog geld op gaat leveren. Zelfde met HNTM.

1 like

Dat bedoel ik met onderbetaald. Ze krijgen niets. Het is betaling in natura in de zin dat je de faam en de vakantie krijgt en daar in principe geld aan overhoudt. Maar ik vind het zwaar onderbetaald omdat je in principe gewoon twee weken dagen van twaalf uur draait en die faam gewoon niet gegarandeerd is. De Fabrizio’s en Channah’s zullen er geen spijt van hebben, maar de rest zien we nooit meer terug.

1 like

In Nederland is psycholoog geen beschermde titel. Dus iedereen kan zeggen ik ben psycholoog. Dus in die zin zou het mij eigenlijk ook niet verbazen als die psycholoog gewoon een producer was. Ik las het artikel en dacht bij dat onderzoek tijdens de screening ook van het zou me verbazen als een psycholoog hieraan meewerkt. Denk eigenlijk ook dat dat iemand van de productie is die uitvogelt waar de zwakke plekken liggen of dat die psycholoog op zijn minst op die manier ingezet wordt. Ik denk niet dat ze de mensen in het programma zetten die echt 100% stabiel in elkaar zitten en die ze niet makkelijk kunnen manipuleren, maar misschien ben ik daar iets te negatief in.

1 like

Rutte, ik deel met jouw mijn verjaardag. Je mag me best die wachtgeldknaken cadeau doen als je ze niet nodig hebt.

1 like