Nieuws, actualiteit en politiek

De politie heeft een aantal mannen opgepakt die vergevorderd waren in hun plannen om een terroristische aanslag te plegen tijdens een evenement hier in NL.
Ze zouden AK47’s, handvuurwapens, handgranaten, bomvesten en (auto)bommen gaan gebruiken.

Zeven mannen aangehouden voor plannen ‘grote terroristische aanslag’ in Nederland

https://www.ad.nl/binnenland/zeven-mannen-aangehouden-voor-plannen-grote-terroristische-aanslag-in-nederland~a2cfc79c/

1 like

Ik las het ja. Ik ben normaal heel nuchter met zulke dingen, en absoluut niet snel bang te maken. Maar als het dan gaat om mensen die me dierbaar zijn… ik was toch ontzettend opgelucht dat ik vanmorgen las dat ze het waarschijnlijk niet op de kermis gemunt hadden.

Ja mijn gedachtegang ging precies zo!

1 like

De kop alleen al is verschrikkelijk. Ik vind het zo sneu voor het kind en ook hun moeder(?).

Dat vind ik wel lichtelijk hysterisch om eerlijk te zijn?

2 likes

Waarom vind je dit hysterisch? Neem aan dat dit besluit naar aanleiding van het gedane onderzoek is genomen.

1 like

Ik denk dat de overheid wil voorkomen dat ze aangeklaagd worden. Als zij voor de introductie wisten dat er twijfels over de veiligheid waren, maar het toch op de openbare weg toelieten dan kunnen ze mogelijk verantwoordelijk voor de slachtoffers worden gehouden.

2 likes

Ja jezus, dat vind ik dan eigenlijk weer zo makkelijk he, dan moet er eerst zoiets afschuwelijks komen voordat ze zich realiseren dat zo’n controle heel belangrijk is. Nou kan ik daar eigenlijk geen uitspraak over doen, misschien zijn die controles ook wel heel streng, maar als achteraf blijkt dat het gewoon niet veilig genoeg was en dat het dan dus toch door zo’n controle is gekomen, dan is dat toch niet ok? Dan kan je er toch niet gewoon mee wegkomen door te zeggen nu na zo’n tragisch ongeluk, oja dudes we staan nu opeens geen stints meer toe op de openbare weg. In principe zou je ze dan toch alsnog kunnen aanklagen omdat ze het in eerste instantie wel hebben goedgekeurd? Of hoe werkt dat?

1 like

Ja dat staat er ook, dat er potentiële veiligheidsrisico’s zijn. Maar had pas ook gelezen dat er iemand probeerde in te rijden op zo’n ding met zn auto en dat ze overal al in de ban zijn gedaan. Stel het ongeluk was in een normale bakfiets gebeurd dan was dit nooit aan de orde.
Tenzij dus echt uit dat ongeluk specifiek gebleken is dat hij ineens op hol sloeg/weigerde vind ik het wel overdreven. Alsof er iets/iemand de schuld moet krijgen ofzo. Zo’n gevoel krijg ik ervan.

2 likes

Natuurlijk kan je nog steeds aanklagen. Maar iedereen die vanaf nu mogelijk het slachtoffer wordt kan geen schuld bij de overheid neerleggen.

Hoewel ik toch ergens denk dat als je zo’n apparaat hebt aangeschaft je ook wel een soort van vergoeding zou willen, omdat je er niet meer mee op de openbare weg kan. Ik weet dat ze bijvoorbeeld bij PostNL ze ook gebruik maken van een stint voor de postbezorging.

Jaaa ok gelukkig, ik dacht dat ze er dan makkelijk onderuit konden komen ofzo, maar dan is het meer voor gevallen die vanaf nu nog mogelijk het slachtoffer worden ja, tnx :slight_smile:

Ik zou ook zeker een vergoeding willen ja, ik neem aan dat die dingen best wat gekost zullen hebben en er waarschijnlijk op hebt gerekend dat je er wel wat langer gebruik van had kunnen maken.

Ik las trouwens net dit, maar ik weet niet of het in dit topic thuis hoort, of meer in het boulevard gedeelte, maar wat vinden jullie hiervan? Ik vind het best lastig rijmen als je ook de foto ziet waarin ze samen naakt in een bed lijken te liggen…

Dit is wel het eerste wat in me opkwam. Volgens mij hebben een hoop bezorgbedrijven en kinderdagverblijven geïnvesteerd in dit product. Het is ontzettend ongelukkig dat er iets mis is gegaan bij een spoorwegovergang maar dan zouden ze net zo goed segways of andere elektronische vervoersmiddelen kunnen verbieden. Ik denk dat de emotie en de impact van het ongeluk wel flink hebben meegespeeld.

1 like

Het artikel van RTL Nieuws is ook wel heeel erg beknopt inderdaad. Ik las op NU.nl dat uit de voorlopige resultaten van het onderzoek is gebleken dat er problemen zijn met de constructie van zo’n stint en dat door die constructie de mogelijkheid bestaat dat het niet meer remt of om kan vallen. Vind het op basis van die resultaten wel een logisch besluit om zoiets te verbieden. Vooral ook omdat er vaak kinderen worden vervoerd met zo’n ding. En natuurlijk gebeurt dat veel te laat, maar dat vind ik persoonlijk geen reden om de afschaffing dan maar uit de weg te gaan. Een ongeluk moet koste wat het kost voorkomen worden (vind ik).

1 like

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat het meespeelt dat die stint juist vaak voor het vervoeren van kinderen gebruikt wordt en dat het daardoor extra gevoelig ligt?

1 like

Ja dat denk ik ook inderdaad. Zou altijd graag de highlights van zo’n onderzoek willen lezen.

Fair enough. Het gevoel komt ook wel een beetje door de manier van de berichtgeving.

1 like

Ja maar dat is ook gewoon heel moeilijk te zeggen als iets nieuws is. Je kan wel onderzoeken voeren maar in de praktijk kan het toch nog alle kanten uit gaan. Ik kan me wel iets voorstellen bij de redenering van SayMyName en zie dit vooral als iets tijdelijks waarbij ze toch terug de tijd kunnen nemen om het opnieuw te bekijken.

Als het überhaubt al eens bekeken is door officiële instanties, ik kan me voorstellen dat het net zo traag gaat als hier in België als er zo iets nieuws op de markt komt.

Weet iemand waarom de dienstplicht voor vrouwen niet komt voor vrouwen die nu al 17 zijn? Koste me trouwens vrij lang om te vinden of dat zo is. Al die basic nieuwssites schrijven alleen dat meisjes een brief krijgen als ze 17 worden. Nergens staat even duidelijk of het voor volwassen vrouwen ook geldt. Vond het uiteindelijk in een Volkskrant artikel uit januari…