Nieuws, actualiteit en politiek

Bijvoorbeeld dit:

If you have fever, cough and difficulty breathing, seek medical care early

Stay home if you feel unwell. If you have a fever, cough and difficulty breathing, seek medical attention and call in advance. Follow the directions of your local health authority.

Why? National and local authorities will have the most up to date information on the situation in your area. Calling in advance will allow your health care provider to quickly direct you to the right health facility. This will also protect you and help prevent spread of viruses and other infections.

De RIVM raadt dit nu alleen aan als je in Ă©n deze verschijnselen hebt Ă©n in risicogebied geweest bent Ă©n meer dan 38 graden koorts hebt.

Daarnaast heeft de RIVM nu dus gezegd dat het niet erg is dat er gevallen onder de radar blijven, terwijl de WHO juist aanspoort tot opsporing en isolatie van Corona patiënten om het uiteindelijk terug te brengen tot clusters en vervolgens tot indviduen. Dat lijkt in NL al een beetje opgegeven te zijn.

Ab Oosterhuis begon afgelopen vrijdag in op1 ook te vertellen dat we wat minder streng zijn dan de WHO, maar kreeg helaas niet de kans zijn verhaal van waarom etc. af te maken.

1 like

Ja natuurlijk, maar het RIVM stuurt er nu dus op aan om niet te bellen. De WHO geeft in die persconferentie ook adviezen aan de nationale instanties en ik krijg het idee dat het RIVM een andere weg inslaat dan dat de WHO adviseert te doen.

Ik zeg overigens niet dat de RIVM helemaal fout zit of niet te vertrouwen is, maar het is wel opmerkelijk en er zouden best vragen over mogen worden gesteld.

1 like

Maar vertel me nou eens precies waar in dat verhaal van de WHO staat dat je ook zonder koorts je dokter moet bellen. Iemand die koorts heeft, hoest EN benauwd is, moet volgens de WHO zijn dokter bellen. Dat lijkt me zelfs als er in het geheel geen corona zou bestaan een heel goed advies.

De RIVM zegt dat je je dokter moet bellen als je koorts OF luchtwegklachten hebt en recent in corona-gebied bent geweest. De huisarts mag dan zijn 10 jaar studie en jarenlange ervaring gebruiken om in te schatten of jij binnen de casusdefinitie past, dat hoef je gelukkig als leek allemaal helemaal niet zelf te bedenken.

18 likes

I know, maar omdat er zoveel nu rondgaat vind ik het gewoon bijna ongemakkelijk

Hier wordt gezegd dat de RIVM die oproep heeft gedaan. Ik reageer op jouw bericht dat de die mensen (zonder koorts) wel kunnen bellen, maar niet aan de casusdefinitie voldoen zodat ze toch niet getest worden. Dat dan de casusdefinitie misschien wel opgerekt moet worden tot iedereen die in een Corona gebied is geweest en luchtwegklachten heeft.

Ik ga dit topic denk ik mijden. Ik word onrustig door paniek dat hier gezaaid wordt, terwijl als ik het RIVM nu bekijk en de adviezen lees het voor mij juist heel duidelijk is en ik rustig word. Volg gewoon de adviezen op en bel ze niet voor elk loopneusje op. Relativeer en doe rustig.

Oh en een ieder die in de gezondheidszorg werkt en hier heeft gereageerd de afgelopen dagen: dank je wel! Juist door jullie posts word ik rustig. Familie werkt ook in het ziekenhuis en die zeggen ook: doe rustig. Handen wassen, niezen en hoesten in je elleboog en snuiten in een zakdoek. Verder kun je niets doen. Blijf rustig en geen paniek zaaien. Nergens voor nodig. En gebruik je gezonde verstand.

En dat ga ik dus nu ook doen.

28 likes

Oh en deze website (werd al eerder geplaatst door een andere forummer (@twonights volgens mij) https://www.worldometers.info/coronavirus/ is erg fijn. Het valt allemaal mee. Van de 90.000 mensen die geĂŻnfecteerd zijn, zijn er vooralsnog 3000 mensen overleden.

1 like

Kunnen we bepaalde bronnen niet verbieden in dit topic of is dat te veel censuur?

6 likes

Nee ik vertrouw het RIVM niet dus ik volg Geenstijl voor mijn medische informatie.

54 likes

Goed, de WHO zegt ook daar dat je koorts moet hebben.

Maar zoals gezegd, de WHO stuurt erg aan op ‘containment’ waarbij het dus van belang is om alle gevallen zo veel mogelijk in kaart te brengen en te monitoren, om de verspreiding van het virus terug te brengen tot ‘klusters’ en uiteindelijk tot individuen. Dat lijkt toch in te gaan tegen wat het RIVM nu zegt met dat het ‘geen probleem’ is dat er gevallen onder de radar blijven en dat niet iedereen die uit een risico-gebied komt en luchtwegklachten heeft getest wordt. Of dat mensen uit Loon op Zand met griepklachten zich niet hoeven te melden. Dat lijkt niet te passen bij de ‘agressive measures’ waar de WHO het over heeft. Maar misschien is het goed om die persconverentie te kijken om te zien waar ik het over heb. En ik snap heus dat niet iedereen die een beetje verkouden is zich moet melden, maar ik vind het wel anders als je net uit Noord-ItaliĂ« komt en flink loopt te hoesten en benauwd bent, maar geen koorts hebt.

En misschien passen de huidige maatregelen het beste bij NL en zijn dit in NL de maatregelen waarmee verspreiding op grote schaal kan worden voorkomen, maar het is wel wat milder voor dan bij de WHO. Voor zover ik weet zijn daar nog geen vragen over gesteld aan het RIVM, terwijl het me wel terechte vragen lijken. Het is jammer dat vrijdag bij op1 daar niet verder op ingegaan werd toen Ab Oosterhuis daarover begon.

Moeder Natuur 2020
Ik root voor haar.

3 likes

Ik vraag me af of je nu op mij doelt, maar mijn bron is de WHO persconferentie van net en wat de RIVM vandaag heeft gezegd volgens radio 1


Waar zie je dat? Kan het niet vinden.

Oh shit ik ging er bij Maas automatisch vanuit dat je Rotterdam bedoelde, maar jij bedoelt natuurlijk Limbardije.

Let them drown jk jk

11 likes

Het ergste hieraan vind ik niet eens dat iemand een foto maakt (ook al intens ongewenst), maar dat een platform als Dumpert de verspreiding van zo’n foto faciliteert en tot de dag van vandaag weigert het eraf te halen.

Wij hebben op het werk een casus gehad van een ongelukkig geknipt filmpje van een minderjarige dat tot de dag van vandaag nog steeds op Dumpert staat, ondanks onze pogingen dit eraf te halen.

En dan is zo’n foto zo intens veel keer erger. Je kan dat toch niet meer naar jezelf verantwoorden, dat je zulk beeld online laat staan ondanks de uitwerking en vragen van het slachtoffer.

4 likes

Begin niet over collega’s. Genoeg die in hun neus peuteren of hun oor. Bah bah bah.

@moderators
Een longshot, ik weet dat jullie besloten hebben dat de corona posts hier konden maar vroeg me af of er mss toch een apart topic kan komen?
Voor mezelf omdat ik het jammer vind dat ander nieuws (zoals de transgenderkliniek!) ondergesneeuwd wordt, het minder aantrekkelijk is bij te lezen met 200+ corona posts en ik me afvraag of ik me meer zorgen maak door zoveel erover te lezen.
Geen idee of dit ook voor anderen geldt, maargoed dacht kan het altijd nog een x vragen :).

29 likes

En ik krijg toch voor elke corona scheet een push notificatie maar dan moeten hier ook nog ĂĄlle nieuwsberichten gedeeld worden. Ik word er echt een beetje leip van.

1 like

Superfijn, dankjewel!

Ik vind dit echt wel een heeel groot percentage. Echt onwijs goed en positief nieuws!

70 likes