Nieuws, actualiteit en politiek

Burgemeester Gdansk bezwijkt aan steekwonden - https://nos.nl/l/2267444

Vind dit zo verdrietig :frowning:

Maar dat verwacht je toch ook niet lijkt me.

Side note vind het wel altijd netje van de nos dat ze de daadwerkelijke geweldsdaad eruit knippen. Ook toen met die onthoofdingsfilmpjes. Als je het echt wilt zien staat het waarschijnlijk wel ergens op internet, maar hierdoor durf ik wel altijd de filmpjes van de nos aan te klikken.

3 likes

Was wel te verwachten, maar toch interessant. Ben echt benieuwd hoe dit gaat aflopen allemaal.

10 likes

Stelletje gekken, die Britten.

2 likes

ik vind hun parlement altijd zo vemakelijk

7 likes

Gaat er daar tijdens een vergadering net zo aan toe als hier in een kroeg op vrijdagavond.

1 like

De Brexit is het meest idiote wat de UK en de EU ooit overkomen is. Snap niet dat de (voornamelijk) oudere en laagopgeleide inwoners ooit voor de Brexit gestemd hebben. Het geld wat hun land en de EU hieraan verspillen zijn het het allemaal niet waard. De UK doet al niet mee aan Schengen en de Euro en ze profiteren van het toerisme en de bedrijven die handelen met de rest van Europa dus waarom zou je zo’n achterlijk referendum voorstellen? Erger nog
 waarom gaat de regering hier serieus nog mee door?

5 likes

Ik vind die hele Brexit ook bijzonder vreemd. Voor de EU zal het, in mijn ogen, slecht zijn als de UK floreert na de (br)exit. Andere landen zouden hier vervolgens een voorbeeld aan kunnen nemen. Dus ik ga er vanuit dat de EU liever zo’n rommelig vertrek ziet. Ik ben heel benieuwd wat de UK gaat doen de komende tijd.

3 likes

Heb toevallig net een FAQ-pagina erover gelezen en daarover stond dit:

Citaat ## 9. Dat referendum, waarom kwam dat er eigenlijk? (https://app.nos.nl/datavisualisatie/2018/brexit-faq/#)
De vorige premier David Cameron stond in aanloop naar de Britse verkiezingen in 2015 flink onder druk, omdat anti-EU-partij UKIP de rechtse kiezers bij hem weghaalde. Onder die druk bezweek Cameron en hij beloofde in het verkiezingsprogramma van zijn Conservatieve Partij dat hij bij een overwinning een referendum uit zou schrijven. Tegen de verwachtingen in kreeg de partij een absolute meerderheid en kon zo zelfstandig gaan regeren. Cameron kreeg dus de volledige verantwoordelijkheid en kon niet anders dan zich aan zijn belofte houden. Begin 2016 kondigde hij een referendum aan dat op 23 juni 2016 werd gehouden. Zelf was hij tegen brexit.

Haha sorry misschien wist je dit al en was het een retorische vraag? Ik wist het zelf namelijk niet (tot net) :stuck_out_tongue:

6 likes

Was retorisch, maar ik vind het wel interessant om te lezen

1 like

Ik stel me voor dat Cameron iedere avond zo in bed ligt:

18 likes

UKIP maakte ook heel veel reclame met valse slogans als “wekelijks betalen we 300mil pond aan de EU, die gaan we gebruiken voor onze sociale zekerheid!”

Heel veel mensen voelen zich nu ook hard genaaid door UKIP en andere prominente brexiteers omdat ze direct het hazenpad hebben genomen (denk aan boris johnson). Anderzijds is het ook gewoon een belachelijke principekwestie geworden voor veel mensen. Ergens heb ik wel respect voor May, haar rol is nooit iets anders geweest dan politieke zelfmoord.

15 likes

Puur naar haar kijkend, hoe zij zich opstelt en niet met zich laat sollen, vind ik dat ook. Ze gaat straks ten onder, maar wel fier.

9 likes

https://www.ad.nl/binnenland/om-eist-celstraf-voor-wrede-verkrachtingen-13-jarig-meisje~a2734e86/
Jezus ik word echt misselijk van dit soort nieuws, zo ontzettend afschuwelijk. En dan die magere straffen die geëist worden maken het alleen nog maar erger. Wat er aan het einde ook geschreven staat, dat 1 van de daders midden in een adoptieproces zit en zijn vrouw er kapot van zou zijn, who the fuck cares???

3 likes

Ja echt ziek he, zo afschuwelijk voor zo’n jong meisje en dan zoooveel mannen die er aan ‘mee hebben gewerkt’.

Maar die woorden heeft de verdachte zelf gebruikt he (kun je hier lezen: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/204018/Liveblog-Winschoter-misbruikzaak-Twee-eisen-bekend-nog-zes-verdachten-komen-aan-bod) dus niet per se dat het AD dat als excuus probeert op te werpen. Wel een beetje ongelukkig geplaatst, ben ik met je eens. Ik hoop ook dat ze die man zéker niet nog een kind laten adopteren.

Ooooh op die manier, ja ik las het meer alsof het AD nog even een aardige afsluiter wilde schrijven ofzo. Maar dan nog vind ik de tekst afschuwelijk, hoe kan je als zo’n dader nog denken dat je op enige compassie kan rekenen als je eraan mee hebt geholpen het leven van een meisje te verruïneren, gatver.

My god, die Twitter thread van die journaliste die bij de rechtszaak is. Ik word echt misselijk van hoe die mannen zichzelf verdedigen. Er was een tijdje terug ook een aflevering van Argos over een soortgelijke zaak, maar daarin is zelfs nooit iemand veroordeeld. Ik vraag me echt af hoe zo’n meisje ooit nog een enigszins normaal leven kan leiden


Nooit iemand veroordeeld, man dat zou al helemaal mn ergste nachtmerrie zijn. Dat laatste wat je zegt ja, niks aan een straf voor die daders zal haar helpen om haar leven te leiden, maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat een laffe straf, of zelfs geen straf, het leven alleen nog maar moeilijker voor haar zou maken.

1 like

echt de rillingen lopen over mijn rug bij die verdachten en de bullshit die ze uitkramen

image

En dit ook :confounded:

2 likes

Ja, er zouden daarbij ook machtsfiguren van de politie en justitie betrokken zijn als ik het me goed herinner, dat kan nog weleens meegespeeld hebben. Dit is de aflevering: https://www.vpro.nl/argos/media/afleveringen/2018/Het-verhaal-van-Lisa.html

Waarschuwing, het is echt heel deprimerend. En verwarrend, ik ben binnen die aflevering een paar keer gewisseld tussen wie ik nou geloofde. Wel goed gemaakt.

2 likes