Nieuws, actualiteit en politiek

Als je intakes voert, ben je dan werkzaam daar?

Nee, deze gesprekken worden gedaan door alumni. Dus heb er wel gestudeerd. Op een hele andere faculteit dan in het stuk staat, maar helaas is dit incident niet uniek zoals @grace ook zegt

@Bill ah is ie er afgehaald ofzo? Interessant. Al zijn er wel vaker docenten die er niet goed op staan. Vond t wel grappig dat de NRC z’n naam niet wilde noemen en vervolgens wel zn promotiedatum waardoor je zo gevonden hebt wie het is

2 likes

wat the fuck, nee hoor al die aanrakingen on haar t-shirt notabene waren niet seksueel

Walgelijk dit. Het is echt mijn angst om ooit in zo’n situatie terecht te komen, waarin je jezelf moet verdedigen tegenover machtige mannen die elkaar allemaal de hand boven het hoofd houden. Ik las ooit op deze site ook een dergelijk verhaal waarbij een vrouw een man met een hogere positie had aangesproken op ongewenst gedrag en hij als ‘wraak’ tijdens een presentatie van haar ging roepen dat haar onderzoek niet klopte. Volgens mij hebben die meiden dus helemaal gelijk: als je in de academische wereld eenmaal bekend staat als “lastig”, kun je het wel zo’n beetje vergeten met je carrière. Al met al komt het er waarschijnlijk toch weer op neer dat deze vent er beter vanaf komt dan de meiden wiens psychische gezondheid en plezier in hun werk door hem schade hebben opgelopen :persevere:

8 likes

Ik heb dit stuk gisteren ook vol walging gelezen. De tijdlijn die in het artikel wordt geschetst maakt me toch zo ontzettend boos en verdrietig! De machteloosheid van deze studenten, dat in er gedurende lange tijd meldingen van grensoverschrijdend gedrag zijn gedaan over deze docent, hoe de UvA alles doelbewust negeert (of erger)… Het is allemaal geen verrassing, maar toch. Dat je gewoon weet dat er op universiteiten nog talloze van deze figuren rondlopen maakt me des te kwader. In de berichtgeving hierover vind ik het dan ook gebrekkig dat dit soort types vaak nog te veel als individuele gevallen worden gepresenteerd, zonder voldoende in te gaan op de academische wereld als verziekt systeem dat dit soort gedrag mogelijk maakt, of eigenlijk: in de hand werkt.

Ik werkte een tijdje voor een onderzoeksinstituut, dat was ook echt een old boys network van het ergste soort, met onderzoekers die elkaar de hand boven het hoofd hielden, hoogleraren die je zonder phd geen blik waardig gunden, seksistische en neerbuigende opmerkingen door hogergeplaatsten die alles maar leken te kunnen zeggen. Nog veel meer dan op andere plekken waar ik heb gewerkt waren macht, hiërarchie, uitsluiting en een zwijgcultuur met werk verweven. En dat door mensen die zich bezighielden met ongelijkheidsvraagstukken. Ugh.

3 likes

Echt fucking walgelijk. Ik weet wel zeker dat dit niet alleen op de UvA gebeurt. Zeker in zo’n ‘klein veld’ ben je als student echt veel te afhankelijk van bepaalde docenten. Ik heb gelukkig nog nooit te maken gehad met seksueel overschrijdend gedrag op de universiteit maar het is wel dagelijkse praktijk dat sommige docenten regels overtreden en grenzen overgaan. Zij hebben gewoon veel te veel macht en klagen helpt niets. Dan krijg je precies de reactie van die studieadviseur in het artikel: ‘Iedereen heeft last van hem, maar hij is wie hij is. Daar doe je verder niets aan. Zorg dat je er zelf beter mee om kunt gaan.’

2 likes

Ja, precies! Een tijdje terug was er ook zo’n zaak in Leiden, waarbij promovendi wisten dat een hoogleraar onethische en onwetenschappelijke dingen deed. Zij konden daar ook lange tijd niets over zeggen omdat ze afhankelijk van haar waren. Uiteindelijk is zij wel ontslagen geloof ik. Maar het laat maar weer zien dat ook wanneer er geen sprake is van situaties die veel minder persoonlijk zijn dan seksueel grensoverschrijdend gedrag, je dus in zo’n lastig parket terecht kunt komen waarin je nergens heen kunt met je klachten. Zoveel dingen aan de academische wereld zijn zo fucked up :slightly_frowning_face:

1 like
17 likes

Deze man is m’n held

1 like

Nog meer Tony’s kopen dus!

3 likes


Ik zie mezelf nu al elke keer wanneer er iets te vieren valt een Tony uitdelen. Jij krijgt een Tony, jij krijgt een Tony, iedereen krijgt een Tony!

4 likes

Lol

Maar dit is toch wel echt heel grappig. Onschuldig genoeg om te mogen lachen

8 likes

Menselijke fout :sweat_smile:

Ik was dus helemaal enthousiast maar blijkbaar doen ze nog niet alles echt goed :frowning:

1 like

Ja dit wordt bij best veel bedrijven gedaan. Het gaat er verder niet om wát je bmi is aan het begin, als je aan het eind van het traject hetzelfde of lager zit dan krijg je een beloning. Meedoen is overigens niet verplicht meestal.

3 likes

Wat ontzettend raar??

1 like

Klinkt zo Amerikaans beetje van hetzelfde niveau als ‘zogenaam vrijwillige’ drugstest dat je maandelijk smaar even je urine moet inleveren.

1 like

Hmm dat weet ik eigenlijk niet precies. Zelf ook nooit aan meegedaan, vind dat soort dingen te privé om in de werksfeer mee bezig te zijn

1 like

En een baby bonus? Wtf

Meh, meer zelfpromotie/guerillamarketing dan een goed statement niet?


Die chocola is opvallender dan de tekst waar het werkelijk het om gaat


En zegt ie in het interview dat de politie hem “respectvol heeft begeleid naar het bureau”. Hem wel ja…