Nieuws, actualiteit en politiek

Veel mensen hebben zich in de muren laten leggen door pompeuze leuzen en leugens van ukip en beseffen nu dat dit puur populisme was zoals je overal ziet. Als de Brexit nu hetzelfde zou gaan onder Farage of Johnson zou er minder protest zijn.

Ik verwacht sowieso wel dat de uk binnen de 20 jaar terug zal toetreden tot de EU

Ik las een tijdje terug dat veel toen te jong waren om te mogen stemmen of dachten het zal wel niet echt gebeuren en dat een best grote groep van de voor stemmers nu niet meer leeft(veel oudere mensen). Schijnt dat de uitslag nu heel anders zou zijn als ze weer gaan stemmen

1 like

Dat is heel gek om te doen hè? Want dan zeg je eigenlijk “sorry volk, jullie eerte mening vonden we niet goed genoeg, dus laten we het nog een keer doen”. Er is natuurlijk een groep mensen die dat heel graag wil en dat snap ik heel goed, maar eigenlijk snap ik ook goed dat ze het niet doen.

3 likes

Ik heb de cijfers hier niet van, maar heb dit ook vaker gehoord (ik denk of in de Haagse Zaken podcast, of in Stuk Rood Vlees?). De overwinning voor Brexit was natuurlijk ook niet megagroot (51,9% dacht ik?).

edit: Ik heb zelf de indruk dat er ook veel mensen voor Leave gestemd hebben, met echt het idee van het Noorwegen model, wat natuurlijk nu totaal niet het geval is met deze deal. Dus zou best kunnen dat die mensen dan zouden switchen.

Maar ‘het volk’ is in dit geval slechts 51% van de stemmers van destijds en dat voor zo’n ingrijpende beslissing. Bovendien hebben veel nee-stemmers gestemd door valse informatie. Ik vind niet dat je zomaar kunt zeggen, joh, pech gehad, ga er maar uit, met een grote ellende als gevolg.

Ze hadden deze stemming nooit aan het volk moeten overlaten. Daar kies je vertegenwoordigers voor -_-

Zou me ook niks verbazen als ze dat zelfde geintje hier gaan proberen om de Tweede Kamerverkiezingen te winnen :face_with_raised_eyebrow:

22 likes

Dat hele referendum was geen goed plan. En als je dan over zoiets enorm ingrijpends een referendum houdt, zouden de eisen strenger moeten zijn. Met een hoog opkomstpercentage en minimaal tweederde meerderheid bijvoorbeeld. Want nu is er een halfslachtige draagkracht.

@anon76889665 Mag het niet hopen… Na afgelopen woensdag zou ik daar bar weinig vertrouwen in hebben.

4 likes

Ja Cameron is echt degene die de fout gemaakt heeft in mijn optiek hoor, door dit referendum Ăźberhaupt uit te schrijven.

Ik had het trouwens misschien nog wel interessant gevonden om een referendum over de uitiendelijk deal te houden, maar gezien er drie opties zouden moeten zijn dan kon dat natuurlijk ook niet.

@Booklover Da’s waar, gelukkig wel :sweat_smile:

Ohja, dat is waar ook.

Ja hij heeft het niet alleen uitgeschreven maar ook verklaard dat het bindend zou zijn, terwijl het geloof ik in principe een raadgevend referendum was.

Veel mensen hebben het referendum gebruikt om een signaal af te geven aan de toenmalige regering terwijl ze niet eens zo leave minded waren. Dan is er nog een groep die nu spijt heeft, een grote groep remainers die niet is gaan stemmen, en vooral veel mensen die nu protesteren die gewoon remain hebben gestemd.

Echt een totale chaos is het. Ik vind het zielig voor May (zij heeft destijds campagne gevoerd voor remain) maar tegelijkertijd heeft ze het zichzelf en eigenlijk het hele land heel moeilijk gemaakt door het onderhandelingstempo bewust zo laag te houden. Zij had verwacht dat mensen wel met haar deal mee zouden gaan als het dĂĄt of geen deal was, maar nee :sweat_smile:

Edit: thank god dat dit in NL nu afgeschaft is voor team GeenStijl of Thierry er inderdaad mee aan de haal konden gaan. Mensen hebben geen ideeee waar ze voor stemmen soms.

5 likes

Daarom hebben veel mensen schijnbaar op FvD gestemd, ze willen hun stem laten horen :disappointed_relieved:

—-
Ik hoorde vanavond trouwens dat dat brexit referendum helemaal niet bindend was? Dus ze hoeven het niet eens door te zetten op dit punt. Al wordt het referendum dan wel weer ondermijnt. Dit heb ik van horen zeggen, ik weet niet of iemand daar iets specifiek over weet hier?

Ik weet er niet heel veel van, maar volgens mij was het zo dat het inderdaad een raadgevend referendum was, maar dat Cameron toen beloofd heeft de uitslag te respecteren. In theorie hadden ze er dus niks mee hoeven doen, maar dan zouden ze wel een grote belofte gebroken hebben en de geloofwaardigheid volledig kwijt zijn geraakt.

Ah zo ja. Ja maar als je al 3 jaar aan het aankloten bent en je komt er niet uit dan kan je ook niet zeggen dat je het niet geprobeerd hebt toch :sweat_smile: maar dan zal 51% van de bevolking zich wel niet meer serieus genomen voelen. Wat een ellende.

1 like

Dat is wel wezenlijk iets anders. Heel veel mensen stemmen uit principe niet in referenda omdat ze het ondemocratisch vinden. Over 4 jaar zijn er echter weer gewoon Provinciale Staten verkiezingen en mag iedereen die van mening veranderd is weer opnieuw stemmen.

Daarbij kunnen er vraagtekens bijzetten dat een gecompliceerd onderwerp als de EU gereduceerd wordt tot:

Should the United Kingdom remain a member of the European Union or leave the European Union?
Remain a member of the European Union
Leave the European Union

Je moet maar eens op Google Trends kijken hoeveel mensen in het VK de dag na Brexit gegoogeld hebben op ‘What is the EU’. Heel veel mensen hadden er geen idee van waar ze voor stemden, nog daargelaten dat er ook gewoon tegen ze gelogen is. Volgens mij heeft Farage zelf toegegeven dat de 350 miljoen voor de NHS een leugen was, ik zou niet onderschatten hoe hoog veel mensen de NHS hebben zitten en die om deze reden gestemd hebben.

Info over wat het zou betekenen als het VK de EU zou verlaten was in bepaalde mate wel beschikbaar maar dat werd door de Brexit kant weggezet als ‘Project Fear’.

Zoals al eerder gezegd ‘het volk’ is in dit geval 51% van 70% (als ik het me goed herinner) van mensen met stemrecht (vergeet ook niet dat mensen die buiten het VK wonen geen recht hadden om te stemmen in dit referendum terwijl zij waarschijnlijk een vrij sterke mening over de EU hebben). En Noord Ierland en Schotland hebben overwegend Remain gestemd maar zij worden hier nu ook in meegezogen.

Het referendum negeren zou die 51% ‘wegzetten’ maar het blijft dat dit geen bindend referendum was en met een verschil dat zo klein is kun je je afvragen of je wel moet blijven vasthouden aan ‘the people have spoken’. Of een tweede referendum haalbaar is (waar zou men dan over moeten stemmen?) weet ik niet maar het originele referendum was een totale farce waardoor ik het geoorloofd vind dat er nu vraagtekens bij deze beslissing gezet worden.

12 likes

Op spotify staat een interessante podcast van de universiteit van Nederland over populisme.

3 likes

Ik vind het zo moeilijk voor te stellen dat dit gewoon nog bestaat in de wereld. En wie neemt er in godsnaam iemand nog serieus die zn boot tits noemt en de twee bijbehorende speedboats nipple 1 en nipple 2?

3 likes

Zo vreselijk om dit te lezen, voor die ouders.

1 like

https://www.ad.nl/utrecht/een-van-de-gewonden-van-aanslag-utrecht-overleden~a11bb145/
:cry: