Wat bij mij heel erg helpt met sparen is dat ik op mijn spaarrekening aparte potjes kan maken waar ik het geld heen kan schuiven binnen die rekening. Ik kan een doel instellen en zelfs een datum aangeven. En dan kan ik automatisch of handmatig dat potje steeds meer vullen. Het helpt om eens in de week even te kijken naar dat lijstje met potjes en hoe vol ze zitten. Tegen het einde van de maand voordat ik mijn salaris krijg weet ik ongeveer hoeveel geld ik ga overhouden en vul ik ze nog wat extra bij! Super motiverend!
Ik heb veel kleine doelen waar ik makkelijk snel voor kan sparen, dus geen mega doelen van een paar 1000 euro. Die doelen die ik heb besteed ik ook niet direct dus ik kan er ook nog even van genieten als ik het doel gehaald heb. Het geeft rust en plezier om te weten dat ik alvast het geld heb voor het moment dat ik het wil/kan uitgeven.
Wat wel belangrijk is dat je focust op een of twee tegelijk. Dus stel je hebt 10 doelen, ga dan niet allemaal steeds een beetje vullen want dan duurt het langer en zie je geen progressie.