No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ik heb al 2 maanden geen kleding gekocht. Ik geef wel veel geld uit aan bijv. goede skincare. Vorige week was ik met iemand in de stad en toen had ik het wel even heeel moeilijk! Maar een week verder heb ik niet meer nagedacht over die kledingstukken, was dus een compleet onnodige aankoop geweest. Gek hoe je ineens weer meegesleurd wordt in “ik moet ook meedoen”. Mijn challenge loopt nog een maand en daarna ga ik op vakantie en dan zal ik ook niks kopen.

Ik voel me wel echt powerful door niet meer verleid te worden door winkels. Maar ik ambieer ook een meer minimalistische levenstijl.

2 likes

Dat vind ik knap van je.
Ik heb dit jaar ook nog niets onnodigs gekocht (behalve de afgesproken Levi’s-broek), maar ik blijf het na meer dan 2 maanden moeilijk vinden. Terwijl ik meer dan genoeg heb…

Zo herkenbaar, ik moet ook altijd meer of koop iets in meervoud. Ik zou ook graag meer willen sparen ipv mijn geld te zien verdwijnen aan “onzin”.

2 likes

Ik ben heel blij dat ik een no buy gedaan heb, ik heb het 3 maanden ipv 8 weken volgehouden. Aan de ene kant ben ik veel bewuster geworden van de spullen wat ik al heb, maar toch ook soms nog de drang om te blijven kopen. Het is nu wel zo dat ik er beter bij na denk. Heb ik het echt nodig, ga ik het ook dragen.

Ik denk dat ik net zoals iemand hier boven beschreef ik een lijstje bij ga houden. Met wat ik echt graag wil hebben.

Wat bij mij heel erg helpt met sparen is dat ik op mijn spaarrekening aparte potjes kan maken waar ik het geld heen kan schuiven binnen die rekening. Ik kan een doel instellen en zelfs een datum aangeven. En dan kan ik automatisch of handmatig dat potje steeds meer vullen. Het helpt om eens in de week even te kijken naar dat lijstje met potjes en hoe vol ze zitten. Tegen het einde van de maand voordat ik mijn salaris krijg weet ik ongeveer hoeveel geld ik ga overhouden en vul ik ze nog wat extra bij! Super motiverend!

Ik heb veel kleine doelen waar ik makkelijk snel voor kan sparen, dus geen mega doelen van een paar 1000 euro. Die doelen die ik heb besteed ik ook niet direct dus ik kan er ook nog even van genieten als ik het doel gehaald heb. Het geeft rust en plezier om te weten dat ik alvast het geld heb voor het moment dat ik het wil/kan uitgeven.

Wat wel belangrijk is dat je focust op een of twee tegelijk. Dus stel je hebt 10 doelen, ga dan niet allemaal steeds een beetje vullen want dan duurt het langer en zie je geen progressie.

5 likes

Kijk dat is echt een goede tip. Mijn dank is groot.

1 like

Ik heb besloten om geen zomerkleding meer te kopen. Ik wil ook proberen tot aan het eind van het jaar sowieso geen kleding meer kopen.
Vind het tot nu toe echt super moeilijk! Ik ben er achter gekomen dat winkelen toch wel een beetje mijn hobby is en dat ik echt blij kan worden van nieuwe spullen. Met een nieuw kledingstuk voel ik me zelfverzekerder en fijner.
Heb zalando en wehkamp geblokkeerd op mijn telefoon maar voel nog steeds een soort drang. Vooral de advertenties van leuke kleding maken het voor mij moeilijk. Hopelijk houd ik het netjes vol.
Hoe gaat het met jullie en het niet kopen?

3 likes

Dat laatste herken ik. Ik heb besloten om me nu steeds op 2, 3 te focussen en dat dan vol te storten. Maar ik heb 12 potjes of zo, dus ben nog wel even bezig. Ik heb overigens hele grote doelen tot aan kleintjes zoals mijn eigen risico sparen. Al blijft dat eigen risico staan als ik het niet nodig heb.

Wat ik nu soms heb is dat mijn prioriteiten van de potjes wisselen en dan haal ik geld uit het ene potje om een andere te vullen. Bijv als ik eens iets op korte termijn wil sparen haal ik geld uit het potje van een lange termijn doel. :rofl: Vond het wel slim van mezelf maar nu ik het opschrijf slaat het nergens op. Ach ja, zo lang ik geen geld van mijn spaarrekening naar mijn lopende rekening overzet is het prima

Ik wil eigenlijk tot eind november weinig/niks kopen. Ik heb voor mezelf een paar uitzonderingen gemaakt omdat ik ook nog op vakantie ga, maar verder niks. Voor mij helpt het wel om een beetje ruimte te hebben in de vorm van uitzonderingen, mits het niet teveel zijn natuurlijk haha.

1 like

Ik ben dit topic bijna een jaar geleden gestart en het heeft me zoveel gebracht!
Ik heb sindsdien echt een switch gemaakt in hoe ik naar spullen kijk.
Ik heb bijna niets gekocht het afgelopen jaar.
Qua nieuwe kleding alleen ondergoed (hemdjes en onderbroeken. Waarvan die laatste bij een duurzaam merk, Saint basic) verder bij de kringloopwinkel 4 kledingstukken gekocht en wel wat nieuwe kleren gekregen :).
Qua spullen heb ik denk ik wel iets meer gekocht (powerbank, telefoon, refurbished laptop, stofzuiger, heuptasje, vogelkooi en nog wel meer) maar ik merk dat ik daar veel meer over nadenk. Heb ik het echt nodig, kan ik het tweedehands krijgen, wat kan ik met m’n vorige product doen en daardoor geef ik ook m’n oude spullen makkelijker weg.
Ik merk dat als ik heel soms in winkels als kruidvat, action of h&m kom het me totaal niet meer trekt. Vooral die bakken vol spullen waar ik vroeger alles uit wilde denk ik nu echt mehh bij.
Ik hoop dat iedereen die dit topic volgt hier ook is of komt want geen nieuwe spullen willen/moeten kopen geeft zoveel rust in m’n hoofd (ik heb dit jaar er 3 x aan toegegeven en iedere x alles weer teruggebracht, ohja en online webshops open ik gewoon niet meer)

30 likes

Yeah ik herken mezelf hier heel erg in! Heb met mezelf afgesproken in 2019 geen nieuwe kleding te kopen en ik vind naar de stad gaan ook echt niet boeiend meer haha. Alleen als ik met anderen ben, dan ga ik altijd lekker voor hun kijken😋

1 like

Ik heb besloten om tot en met december volgend jaar geen kleding en make-up te kopen. Ik wil sparen voor goede kledingstukken, mijn toekomstige huis en andere leuke dingen. Ik merk dat ik onnodige kledingstukken koop en hartstikke ongelukkig van mijn volle kledingkast word (hoe 1e wereldprobleem is dit!).
Kleding wat kapot is moet ik maar laten maken en kleding wat ik zat ben wil ik ruilen of doneren. Ik mag van mezelf wel ondergoed (vooral onderbroeken, beha’s heb ik zat), sokken en panty’s kopen.
Qua make-up mag ik ook alleen basisdingen nog kopen (als ze op zijn!).
Hopelijk overleef ik het, maar ik heb genoeg spullen om minstens 5 jaar door te komen.

12 likes

Ik ga het ook proberen! Eens kijken of het lukt om vol te houden

Nice! Bijna anderhalf jaar! Super goed! Zes weken stelt dan niets voor haha (no offence, ieder zijn doel)

Pff, 1.5 jaar :open_mouth: Knap hoor. Ik zou dat niet redden, zeker niet met broeken (elke 2-3 maanden moet ik nieuwe, want loop en fiets veel)

Ik wilde ook weer een poosje niks kopen want merkte toch dat ik in de stad weer een hebberig gevoel kreeg in de fast fashion winkels.

Maar ineens is het weer salaris tijd en ongemerkt toch een maand niks gekocht, yes!

6 likes

Ja klinkt als veel, maar eerlijk… als ik in mijn kast kijk heb ik zoveel en mijn kleren slijten nauwelijks.

Stoppen met shoppen werkt voor mij niet. Voelde mij zo oppervlakkig als ik in een winkel stond en wist dat ik iets niet nodig had maar het alsnog wilde hebben. Een no buy maakte mij niet gelukkig maar wilde wel minder kopen. Koop nou wel bewuster. Zoals anderen heb ik ook een speciale rekening. Nou hoef ik ook niet meer na te denken over hoe veel ik uit geef aan dingen die ik niet nodig heb. Of dat geld aan het zoveelste paar schoenen of een tijdschrift gaat maakt niet uit en heb niet meer het gevoel dat alles wat ik koop buiten de boodschappen om verspilling is. Val ook niet meer in de valkuil van al zo lang niets meer gekocht hebben, nou wel even iets mogen kopen en dan compleet los gaan.

Nou de druk er af is kan ik ook weer tijdens het winkelen met vriendinnen weer impuls aankopen doen. Omdat ik weet wat werkt doe ik geen miskopen meer. Denk dat ik dat nog het meest fijn vind. Er gaat niet meer te veel geld naar onnodige dingen en ik koop geen dingen meer die ik uiteindelijk nooit ga gebruiken of dragen. Dat vond ik pas echt zonde van het geld.

3 likes

Jup die neiging heb ik ook. Door verveling ook, helemaal met online shoppen.

1 like