Ik moet ook weer een poging doen voor mijn low buy. Maar ik vind het bijvoorbeeld oprecht leuk om schoenen te kopen (heb ze absoluut niet nodig) en vooral met korting, haha. Was afgelopen week in Londen en daar best wat uitgegeven, al had ik nog wel geld over van mijn budget. Dus dat was wel fijn.
Het gaat me vanwege mijn gezondheid helaas niet lukken om geen nieuwe kleding te kopen, maar ik blijf wel doorgaan met geen nieuwe make-up te kopen. Dat gaat me tot nu toe goed af.
Ik ben sinds deze week dus begonnen met mij voor elke nieuwsbrief van een webshop of ander soort shop uit te schrijven en ik schrik er oprecht van hoeveel van die mailtjes je per dag krijgt!! Meestal verwijderde ik ze wel meteen, maar onbewust zet dat denk ik toch wel weer aan tot (web)shoppen. Voelt wel lekker. Je wordt wel echt doodgegooid dit weekend met die 20% glamour-acties.
Ah super goed toch. Ik denk dat de meeste mensen in dit topic niets kopen omdat ze het niet echt nodig hebben maar als jij het vanwege je gezondheid wel nodig hebt dan heb je het toch gewoon nodig.
@anon89918470
Ik heb ook de H&M app van mijn telefoon gegooid. Ik had super vaak dat als ik me even verveelde (op de trein moest wachten of zo) dat ik dan mijn mandje vol ging gooien met spullen. Dit kocht ik niet altijd, maar wat een tijdverspilling.
Ik heb pas ook echt veel nieuwsbrieven opgeruimd en alleen die gehouden die ik echt interessant vind (zoals die van Dr. Martens).
Super fijn is dat!! Heb ik ook een tijd terug gedaan en ik ontvang nu alleen nog een paar nieuwsbrieven die ik echt lees. Ik erger me sindsdien altijd aan klanten die zeggen “Nee ik wil geen nieuwsbrief want ik krijg er al teveel.” Dat is een slecht excuus. Je kan vragen naar de inhoud van onze nieuwsbrieven en dan beoordelen of je het iets vindt, en schrijf je eens uit voor al die andere spam-brieven die je al ontvangt. (Dat denk ik dan, maar ik zeg het iets aardiger en met een glimlach)
Ik meld me ook weer. Vind het zoo lastig? Vaak gaat het een paar weken goed en dan besluit ik een jas te kopen die ik al lang wil of krijg ik een enorme onverwachte rekening binnen. Of alletwee. En dan voelt het alsof mn maand meteen al verpest is. Terwijl ik een nieuwe jas mocht van mezelf. En die belasting ook betaald moest worden. Idk, het lukt me gewoon niet om die switch te maken
Ik heb me net afgemeld voor alle nieuwsbrieven en onmogelijke wachtwoorden ingesteld voor webshops waar ik makkelijk bestel. Wil eigenlijk tot aan de kerst geen nieuwe kleding meer kopen. Wat me wel goed afgaat is dat ik alleen dingen vervang. Koop ik een trui, dan gaat er dus ook een weg. Maar goed, ik geef nog steeds meer uit dan ik wil. Ik wil gewoon minder hebberig zijn en blij zijn met wat ik heb. Hoe doen jullie dat?
heb precies hetzelfde
Ik denk steeds aan items die ik heb gekocht en waar ik toch niet helemaal blij mee was.
Ik ben de laatste jaren super veel gaan kopen omdat ik ben aangekomen en eigenlijk niets leuk vind staan. Dan kocht ik dus dingen omdat ik iets moest dragen en uit eindelijk vond ik dat dan niet eens echt mooi, maar ja niets is mooi nu, dus toch maar kopen en vervolgens niks hebben waar je je fijn in voelt en toch maar weer wat kopen. Ik heb dus super veel spijt-aankopen en daar denk ik aan als ik wat wil kopen en ook aan hoeveel geld ik nu zou hebben als ik dat niet had gedaan. (Letterlijk uitrekenen was een shock. Bij h&m kun je best lang terugkijken.)
Oh ik wilde ook even terug kijken bij h&m, maar ik kom niet verder dan mei dit jaar?
Was wel benieuwd namelijk of ik ook veel spijt aankopen heb.
Ohja je hebt gelijk ik ook. Misschien heb ik het dan op mijn bankrekening gekeken. Ik had het van een heel jaar uitgerekend in ieder geval en moest daarna letterlijk huilen.
Bijhouden wat je draagt vind ik ook helpen, ook omdat je dan kunt bedenken waarom je iets niet aandoet. En het maakt het leuk om iets te pakken dat je niet vaak draagt… vind ik heel stimulerend in elk geval. Het hangt samen met 30x dragen-regel. Hier staat er ook wat meer over https://kouwekleren.nl/30-wear-rule-mijn-kledingkast/
Hoe werken die tabellen dan? Kruis je aan hoevaak je iets draagt?
Ja klopt! Ik begon in juni en heb bij het opbergen van ‘echte zomerkleding’ alles doorgenomen. Vond het heel leuk om alle conclusies te noteren en de aantallen, de meest gedragen/minst gedragen items. Nu al benieuwd of het volgend jaar zomer heel anders wordt
Hierop inhakend, ik heb deze zomer de app yourcloset geïnstalleerd om te tracken welke kleren ik hoe vaak aan doe. Het is in het begin veel werk omdat je foto’s van je kledingstukken moet uploaden. Wat ik leuk vind aan die app is dat je de prijs van elk kledingstuk kan ingeven en op basis van hoe vaak je iets draagt berekent hij dan de cost per wear. Zal direct eens enkele printscreens toevoegen om het te tonen
Edit:
De rode bollen zijn jassen en tassen die me misschien herkenbaar maken daarom ff geblurd

Je kan zelf de categorieën maken/anders indelen. Ik heb bijvoorbeeld een categorie make-up gemaakt om ook te tracken welke oogschaduw/lipstick ik gebruik.
Omg weet niet of ik op m’n bankrekening durf te kijken
dit heb ik ook maar dan andersom! Ik kocht dingen te klein als ‘motivatie’. En toen ik er sort of in paste vond ik het al lang lelijk of stond het toch voor geen meter haha. Zo zonde idd! Mega confronterend hoe vaak ik bijna automatisch online ga shoppen om een beetje in de sale te browsen (en alleen dingen uit de nieuwe collectie te bestellen ).
@Coincidence love it! Heb 'm ook nu. Vind soms ook zonde om sommige kleding te dragen? Alsof ik er meer plezier van heb als het in de kast blijft liggen haha
Ik wil ook mee doen met proberen niks meer te kopen, al denk ik dat het eerder een low buy gaat zijn. Heb namelijk nog wel wat dingen nodig. Ik hou in een excel bestand al mijn uitgaven bij en in een apart excel bestand ook al 4 jaar lang alles wat ik uitgeef aan kleding (inclusief tassen, ondergoed, jassen, riemen etc.)
Hoe ziet het icoontje van deze app er uit? Kan hem niet vinden in de app store.
Ja dat had ik ook, vooral bij mijn duurdere stuks. Door die app zie ik het als een uitdaging om de cost per wear zo laag mogelijk te krijgen.