No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ik heb deze maand weer geen geld over en moet weer geld halen van mijn al zo schaarse spaarrekening om nog rond te komen. En dat allemaal vanwege mijn drang om spullen te kopen die ik niet nodig heb. Heb mezelf net verloren op pinterest in de no spend month en ben helemaal gemotiveerd :grin: heb ook alle shopping apps van m’n telefoon verwijderd. Uitzonderingen waar ik komende maand geld aan mag uitgeven zijn:

1. Rekeningen
  2. Boodschappen
  3. Transport
3 likes

Oké ik ben dit topic anderhalf jaar terug gestart, heel lang had ik geen drang om te shoppen maar ik merk nu dat dat niet meer zo is en ik er veels te veel geld aan uitgeef.
Ik ga dus weer meedoen.
Met de uitzonderingen boodschappen, transport, rekeningen en cadeaus.
Als het goed gaat mag ik eind december een nieuwe telefoon kopen (dat is zakelijk gezien handig :see_no_evil:)

3 likes

Zo, ik heb het gehaald!! Wel dingen voor mn kind gekocht en wat huishoudelijke dingen maar niksssssss voor mezelf! Dus nu is de vraag: ga ik een knettergrote zalando bestelling doen?

3 likes

Oehh als dit je valkuil is, dan raad ik je echt aan om een abonnement op de bieb te nemen. Drie toffe boeken daar vinden en je hebt de kosten er al uit. Ik ben er veel meer door gaan lezen, er zit een luisterboek app bij en je kunt ook e-books lenen. En de LINDA. Leen ik bijv ook altijd bij de bieb. Best 50 euro spend elk jaar.

5 likes

Pff nu ik een kind heb geef ik juist veel geld uit aan haar en niet meer aan mezelf. Maar nu lukt het me dus helemaal niet meer om 6 weken niets te kopen😂

Veel teveel leuke kleertjes en andere rommel die ik nodig heb.

Voor mezelf is het trouwens wel goed gegaan!

Ik heb echt volgens mij 6 weken niets gekocht voor mezelf. ( heb het niet exact bijgehouden)

Ja dit ga ik volgend jaar ook echt doen! Moet nu van mezelf eerst de boeken lezen die ik al gekocht heb (zijn er nog best wat haha), en daarna neem ik abonnement op de bieb. Nu al zin in om die schappen af te struinen net als vroeger

Ahh en als je je gekochte boeken uit hebt kun je ze altijd nog verkopen via bol.com of (als je wat meer moeite wilt doen voor wat meer winst) marktplaats. Mocht je ze missen, dan heeft de bieb ze bewaard voor je :wink: kun je ze altijd daar nog eens lenen. En nieuwere boeken leveren 2e hands vaak best nog wel wat op, afhankelijk van hoe populair je boekensmaak is.

1 like

Weet niet hoe serieus je bent, maar dan had je net zo goed geen no buy kunnen doen toch?

Was geintje he

2 likes

Oke, dat heeft dus maar vier dagen gekost. Heb van het weekend besloten dat ik toch hem nu al ga aanschaffen. maar ik ga wel lekker door met proberen niets te kopen. Het geld wat op mijn spaarrekening op die manier extra binnen komt, is echt zo lekker dat ik het blijf doen. Tijd om een nieuw doel te bedenken.

Hier gaat het niet kopen (vooral het niet online kleding bestellen!) best goed, jammer dat er veel van het bespaarde geld naar de warmte terugwin unit moest (bijna geheel vervangen). Voordeel was wel dat we daar nu geen spaargeld voor hoefde te gebruiken.
Dus ik ga rustig door.

4 likes

De laatste weken veel geld uitgegeven aan nuttige dingen maar alles bij elkaar tikt het wel aan. Niet alles was écht nodig maar gebruiken ga ik het wel. Maar ik ben wel van plan om weer eens even streng te doen en 6 weken helemaal niks te kopen.

Ik heb sinds 23 oktober een thermosfles gekocht, die ik echt niet nodig had maar ik was mn andere 2 thermosflessen al maanden kwijt en ik heb fietstassen gekocht (wel via marktplaats), daarvan vond ik dat ik ze wel nodig had en heb er ook echt zin in dat die binnen zijn straks!

Ik wil ook meedoen. Ik woon samen sinds maart maar ik heb daarvoor best lang thuis gewoon maar ik werkte wel al 36 uur. Dus ik kon heel veel sparen en ook kopen waar ik zin in had. En ik heb best wel veel moeite om dit nu niet meer te doen (klinkt echt kut en verwend vind ik).

Ik heb ook steeds in mijn hoofd een strijd van: “Nee niet kopen!.” Maar ook een stemmetje wat zegt: “Oja, dit ene dingetje kan nog wel. Treat yourself!!” Nu ook… zit ik net weer op een site met sieraden. Ja ik heb het gewoon niet nodig. Zelfde geldt voor kleding. Ik ga toch nergens heen door corona en op werk draag ik makkelijke kleding en niet mijn leukste kleding. En ik heb genoeg.

1 like

Ik heb gisteren wat black friday aankopen gedaan. De afgelopen 2 maanden was ik echt goed bezig en heb ik amper iets gekocht. Ook de 6 weken gehaald toen. :grimacing:
Dus nu ga ik het weer proberen om 6 weken niets te kopen. Hopen dat het weer lukt :stuck_out_tongue:

2 likes

Ben ook mn kasten aan het uitmesten en veel naar de kringloop aan het brengen. Heb echt teveel troep en merk dat ik dat alleen maar irritant vind om zoveel spullen te hebben want het ligt alleen maar in de weg en ik word er onrustig van, dat helpt me ook wel om niets te kopen steeds. Ik heb niet nog meer spullen nodig en dat wil ik een beetje volhouden.

1 like

Ook dit idd. Ik ga ook nergens heen door Corona en trek dus ook amper iets leuks aan dus het is eigenlijk zonde van mn geld om nu vanalles te kopen.

Ik heb het nu al moeilijk :joy: Ben al een tijdje aan het nadenken over bepaalde opbergmogelijkheden in mijn keuken. Voorraadpotten enzo. En ik ben nog op zoek naar een nieuw setje dekbedovertrek. Maar nu wil ik die challenge doen en vind ik het dus klote dat ik die spullen nog wil hebben. :weary: Het is niet noodzakelijk dat ik die dingen aanschaf maar ik wil niet 6 weken wachten, dat slaat nergens op. Maar het voelt wel meteen als falen.

Aangezien je zelf aangeeft dat je die aankopen anders binnen 6 weken doet, lijkt uitstellen me ook zinloos. Opbergspullen die je nog niet hebt en beddengoed vind ik niet te vergelijken met bv het zoveelste notitieboekje, lipstick in mondmasker-tijden of een 5e paar zwarte enkellaarsjes. Die periode niks kopen mag niet als een straf aanvoelen vind ik, maar als een realistisch doel. Gewoon kopen dus, en goed nadenken welke categoriën spullen je eigenlijk minder wil kopen.

5 likes

ja als organiseren je hobby is en je hebt al 15 tupperware bakjes maar je wil nu doorzichtige acryl bakjes omdat je die leuker vindt (ik zeg maar wat haha), dan zou ik ze niet kopen @oliverqueen.

Een volledig jaar geen kledij kopen kan en wil ik niet. Mijn drie valkuilen zijn panty’s, lipstick en schoenen. Zodus: ik ben systematisch mijn panty’s aan het opgebruiken, in plaats van een nieuwe kopen wanneer er een klein haaltje in zit. Ik gooide ze ook nooit weg waardoor ik met absurd veel panty’s zat in mindere of betere toestand. Verder heb ik al ruim een half jaar geen schoenen meer gekocht en dit wil ik nog even blijven volhouden. Heb ong. 20 paar dus keuze zat. En lipstick koop ik ook al een jaar niet meer. Ik heb meer dan genoeg per kleur-categorie. Elk seizoen kies ik een nude, rode, roze en burgundy + bijhorende lippotloodjes. Voelt een beetje als een winkelen in mijn eigen voorraad en dat houdt het leuk.

3 likes