No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Ik ben vandaag mijn laatste twee Vintedaankopen gaan ophalen. Ik ga ook tem 1 juli niks meer kopen want ik heb eigenlijk ook helemaal niks meer nodig.

Mijn grootste valkuilen zijn Vinted, instagram, eten en drinken on the go, eten bestellen uit luiheid terwijl ik genoeg in huis heb en magazines kopen die ik maar 1x bekijk.

• ik heb me afgemeld bij enkele nieuwsbrieven van webshops
  • ik heb enkele van mijn lievelingsmerken op insta ontvolgd
  • ik heb een extra gratis online spaarrekening aangemaakt zodat ik echt potjes kan maken: zichtrekening is voor vaste lasten en ‘zakgeld’ voor leuke dingen / gewone spaarrekening is voor buitenlandse stage en mijn katten (doe ik samen omdat ze allebei korte termijn zijn) / extra spaarrekening is om te sparen voor een huis

Oke, nu ik het zo neer heb getypt op het forum voel ik me opgelucht en ergens ook serieuzer, alsof ik nu meer verantwoording moet afleggen haha. Het voelt veel echter dan het gewoon op te schrijven in een schriftje.

5 likes

Ik doe ook mee! Merk dat ik zo vaak onzin bestel als ik me verveel. Als ik in een winkel kleren koop doe ik nooit een miskoop, omdat ik dan goed nadenk over mijn aankoop, het goed kan passen en weet dat het me mooi staat. Maar online bestel ik zo een virtueel mandje vol en wordt ik getriggerd door ‘sale’ en door kortingscodes etc en 9/10 keer is het een deceptie. Dus ik wil in ieder geval 6 weken geen nieuw kleren kopen. Ook als doel om als ik na die 6 weken kleding nodig heb, eerst kijk wat tweedehands mogelijk is (ik heb net Vinted gedownload en zie dat daar genoeg keuze is).

2 likes

Ik doe ook mee. Mijn doel is om minstens tem eind maart geen kleding en schoenen te kopen. Ook verzorgingsproducten heb ik in overvloed, dus die moet ik eerst opmaken (zal nog langer duren dan eind maart) voordat ik nieuwe mag kopen.
Let’s do this!

3 likes

Laatste koopdag :sweat_smile::sweat_smile:. Heb toch nog even wat wasbare mondkapjes besteld. Krijg er een soort van stress van haha, echt erg. Zo van, het moet nu want straks kan het niet meer. Precies de reden waarom ik even een halfjaar moet stoppen.

4 likes

Ik meld me hier ook! Ik presteer het best onder niet te intense doelen, dus ik start met 2 maanden (en als 3 maanden lukt dan is dat mooi mee genomen).

Paar uitzonderingen:

• verzorgingsproducten als ze op zijn
  • winterjas uit de sale
  • badkamer meubel (random, maar moet ik nog haha)
1 like

Ga ook mee doen. Wil het liefste tot 1 april volhouden en daarna weer even wat kritischer zijn. Heb afgelopen twee maanden veel spullen gekocht en merk dat ik daar ook wat onrustig van wordt.

Bovendien wil ik graag in het nieuwe jaar naar de huidtherapeut om wat adertjes/couperose weg te laten laseren en littekens van acne. Dat heb ik tot nu toe uitgesteld vanwege de prijs. Geld wat ik overhou kan ik daar mooi voor wegzetten.

Wat ik niet mag kopen en waar mijn geld voornamelijk naar toe gaat momenteel.

• planten en plantenpotten (ook niet als er een plant doodgaat)
  • spellen (heb aantal op mijn lijstje maar ook kast vol met spellen die ik nog weinig heb gespeeld)
  • kleding (wil uiteindelijk paar mooie duurzame basics nog maar dat mag ik pas vanaf april weer kopen eerst kijken wat ik komende maanden “echt mis” in mijn kledingkast.
  • Schoenen (verwacht ik ook niet nodig te hebben op korte termijn)
  • Accessoires voor in huis. (Eerst eens al die geurkaarten opbranden)
  • verzorgingsproducten (alleen als iets op is waar ik geen vervanging voor heb en dagelijks gebruik)

Ben benieuwd hoe dit gaat komende weken.

3 likes

Ik doe ook mee tot in elk geval halverwege februari.

Uitzonderingen

• nieuwe winterjas
  • nieuwe broeken
  • Ikea (moet daar nog een keer heen en moet wat spullen hebben nog)
  • misschien nieuwe schoenen, maar daar ben ik nog niet over uit
  • als iets op is
  • ik mag 1 nieuwe plant kopen
  • asketting etc :slightly_smiling_face:
2 likes

Ik doe ook mee. Ik ga minimaal twee maanden niks voor mezelf kopen dat ik niet nodig heb, dus geen kleding, schoenen, kaarsen, frutsels etc. Ik heb meer dan genoeg van alles namelijk.

Uitzonderingen:

• Verzorgingsproducten zoals shampoo en lenzenvloeistof
  • Cadeautjes voor anderen
  • Dingen voor ons nieuwe huis die echt nodig zijn (dus geen frutsels)
1 like

De gevaarlijkste app van dit jaar moet er toch echt aan gaan geloven nu.

11 likes

Ik meld me ook. Wil de komende 3 maanden geen nieuwe kleding meer kopen. Uitzondering hierop zijn ondergoed en BH’s. Daarnaast mag ik van mezelf wel nieuwe make-up kopen als het op is! Hoop hiermee mijn spaargeld even een boost te geven.

1 like

Gewetensvraag, maar hoe is dit een no-buy met zo’n lange lijst aan spullen die je de komende 6 weken wel mag? :see_no_evil:

18 likes

Omdat ik die dingen nodig heb en als ik ze tegenkom, koop ik ze. Een winterjas zoek ik bijvoorbeeld al maanden, maar heb nog geen geschikte gevonden. En naar Ikea moet ik ook al weken, maar dat kan dus niet. En qua broeken heb ik nog maar 1 die heel is, maar kan niets vinden naar mijn zin totnutoe :wink: wink:

Hier is mijn No buy vooral gericht op onzindingen, niet op kleding (want die koop ik nauwelijks).

2 likes

Maar is dit dan een nobuy? Iedereen moet dit natuurlijk voor zichzelf inrichten, maar ik zie bij sommigen zoveel uitzonderingen voorbijkomen dat ik denk: maar dat is de challenge toch niet :grimacing:

Edit: sorry ik zie nu dat dit al gezegd was

1 like

Ja. Mijn no buy ligt niet bij het minder kopen van kleding, want dat koop ik al zeer minimaal. Dat koop ik alleen als het stuk is.

6 likes

Ik ga ook toch maar weer een poging doen vanaf vandaag. Hopen dat ik het nu langer volhoud dan 8 dagen want de keer dat ik de 6 weken gehaald heb was ik echt trots :joy::raised_hands:t2:

5 likes

@JeMoeder @anon18050057 ik vind het best ongepast om iemand als @LastYoungRenegade aan te spreken op een lijstje als daar dingen in staan als een asketting en spullen voor een woning omdat iemand noodgedwongen moet verhuizen. Laat iedereen voor zichzelf bepalen hoe ze hier een invulling aan geven. Uiteindelijk weet je niks van persoonlijke situaties en de redenen waarom bepaalde dingen alsnog aangeschaft moeten worden.

22 likes

Ik doe ook weer een nieuwe poging! Ik hou 6 weken aan.

Geen kleren of make-up. Verzorgingsproducten mogen als ze op zijn!

1 like

Ik wist niet dat ze noodgedwongen moet verhuizen, maar als iemand schrijft dat ‘nieuwe broeken’ een uitzondering zijn in het no-buy topic vind ik dat gewoon opvallend en reageer ik daarop. Dat vind ik zelf niet ongepast op een forum. Juist omdat je niet alles van iemand weet, vraag of zeg je iets. En nu heeft ze het uitgelegd en begrijp ik het, prima toch.

3 likes

Hoezo? Broeken gaan toch kapot? Ik koop max 1 a 2 broeken die ik voortdurend afwisselend draag, dus als die kapot gaat en je hebt een keer vervanging nodig dan moet je dat toch kunnen kopen?

Er zijn hier overigens zoveel uitzonderingen in het topic dat ik niet snap waarom ze er op word aan gekeken. Zolang je doet wat zelf goed voor je voelt, minder consumeren op jouw manier, daar draait het om. Niemand zou een verantwoording hoeven af te leggen

1 like

Ik reageerde ook op het feit dat er zoveel uitzonderingen gemaakt worden. Voor mij is het dan geen no-buy, maar daar denken we blijkbaar anders over. Als iemand in het stoppen met drinken topic zou schrijven dat hij gaat stoppen maar wél elke week een gin tonic gaat drinken, zou ik daar ook op reageren. Niemand hoeft zich ook te verantwoorden, ik reageerde gewoon ergens op.

4 likes