No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Lekker met poepvingers lenzen in doen

1 like

En zinkzalf krijg je niet eens van je handen zonder zeep :smiling_face_with_tear:

2 likes

Leuk dat er ook nog iemand bij de inhoud van het topic blijft :upside_down_face:

Ik zat te denken om eerst te focussen op de mini’s (makkelijke score) en dan inderdaad 1 voor 1 beginnen met de producten die al open zijn. Alleen voor lippenstiften en parfums enzo vind ik het wel fijn om te kunnen wisselen.

6 likes

Maar je bent echt serieus? Jij wast je handen gewoon nooit écht? Ik dacht dat ik een dirtbag was maar damn. :joy: :sob:

1 like

Zo triest om na 4 dagen nog zo’n opmerking te plaatsen, wat voegt dit nou nog toe?
Gisteren heb ik wel even in de spiegel moeten kijken want eerlijk, ik wordt wel zeer gelukkig van mooie spulletjes kopen (die ik eigenlijk niet nodig heb).
Hoe gaan jullie het met kerst doen? Ik en mijn vriend vieren het samen, dus wil dit niet ineens gaan overslaan. Ik merk wel dat ik bewuster probeer te bekijken wat ik echt nodig heb (eigenlijk niks als ik eerlijk ben). Maar ik kan zo makkelijk 10 dingen op mn lijstje zetten, dus ik merk dat ik daar nog mee struggle.

5 likes

Dingen vragen die op gaan: olijfolie, handzeep, badschuim, wijn

4 likes

Cadeaus zijn voor mij uitgezonderd van de no-buy, want ik vind cadeautjes kopen echt het allerleukste wat er is. En daar geef ik ook geen honderden euro’s aan uit (afgezien van een cadeau voor mijn partners verjaardag).

Edit: oh of bedoelde je cadeaus ontvangen? Want daar heb ik niet eens over nagedacht haha

4 likes

Same here!

2 likes

Ik hou het hele jaar een lijstje bij met dingen die ik graag zou willen, maar niet voor mezelf koop. Nu heb ik daardoor voor sinterklaas en kerst leuke dingen voor op mijn lijstjes waar ik dus al langer over na heb gedacht!

4 likes

Wij geven elkaar nooit cadeautjes, maar kopen samen iets groters wat we allebei willen/nodig hebben voor in huis. Soms doen we ook helemaal geen cadeautjes als we niet echt niets weten, ook niets kleins. Verder voor verjaardagen (we zijn vlak na elkaar jarig) vinden we het leuk om samen een uitje te doen, dus herinneringen ipv spullen. Dit kan ook al een bioscoopbon zijn of saunabon bijv.

Ik kan genoeg dingen verzinnen die ik wil (en idd: vraag dingen die op gaan!) maar het probleem is dat je zo vaak goedbedoelde meuk krijgt van mensen waar je niet op zit te wachten. Hoe duidelijk ook aan mijn moeder zeg dat ik alleen iets wil van mijn lijstje, ze komt elk jaar weer opnieuw met spullen aanzetten waar ik geen behoefte aan heb. Dit heeft niet echt te maken met no-buy realiseer ik me maar wel met spullen in huis halen waar je niet op zit te wachten.

4 likes

maar kerst vieren hoeft niet gelijk te staan aan cadeaus? Ik ben dat zelf bijvoorbeeld niet gewend, dus ik mis het ook niet. Bij mij is het met elkaar eten meer iets dat centraal staat. Hierboven staan al allemaal alternatieven, maar je kan ook iets leuks voor elkaar doen/geven dat niet per se geld kost (een briefje, leuke foto, weet ik veel, iets lekkers maken). Als je echt op zoek bent naar een alternatief

9 likes

De 6 weken zitten er voor mij op. Ik vond het heel fijn om dit te doen tijdens de black Friday gekte. Ik heb me op tientallen mails uitgeschreven, was niet normaal hoeveel reclame er per dag binnen kwam.
Ik heb wel twee aankopen gedaan: Paula’s choice bha omdat mijn huid echt ellendig was en een bankje van jysk die al 3 maanden uitverkocht was en nu weer op voorraad was. Ik moet nog wel wat tijd besteden aan mijn voorraad en een logische indeling. Ik heb vooral veel mini’s, dus die probeer ik nu eerst op te maken. Gebruik nu een rituals doucheschuim die ruikt naar oude mensen en daar word ik wel elke dag chagrijnig van, het leven is hier echt te kort voor :joy:

7 likes

Misschien extra snel opmaken door het als handzeep te gebruiken? :joy:

1 like

Ik ga vanaf vandaag geen nieuwe kledij meer kopen: enkel vervangen wat kapot gaat, ondergoed/lingerie wel nieuw en als ik écht iets zou missen (wat me zou verbazen), dan tweedehands aankopen. Ik koop sowieso al veel minder kledij dan vroeger, maar afgelopen weekend kwam ik terecht in een reels deep dive waar zoveel weggegooide kledij werd getoond en waar dit allemaal terechtkomt. Er is echt wel al genoeg kledij op de wereld.

Gisteren was ik het met collega’s aan het bespreken en sprak ik over beginnen op 1 januari, maar waarom niet gewoon vandaag dacht ik.

14 likes

Ook ik ga van start! Heel 2026 wil ik geen kleding kopen, geen gezichtsverzorging en geen makeup. Heb van alles voldoende voor zeker een jaar en ik wil mijn spaardoel halen. Daarnaast wil ik ook nog bewuster gaan leven en uitgeven.

12 likes

Ik heb heel 2025 maar 5 kledingstukken gekocht (was ook mijn challange) maar sinds begin dit jaar kan ik niet stoppen met online kijken :sob::sob::sob: merk zo’n drang om te KOPEN ook omdat veel dingen echt wel een beetje oud en soms ook versleten zijn (veel dingen al +5 jaar) en niet helemaal meer passen bij mijn stijl. Of is dit een smoesje?? Ik ben echt wel een uur per dag allemaal online shops af aan t gaan.

4 likes

Wat knap dat dit gelukt is!
Misschien met jezelf afspreken dat als je wat weg doet je ook wat mag kopen? Of een balans tussen nieuw en tweedehands bedenken aan wat je nieuw wil kopen om zo toch nog duurzaam bezig te zijn?

1 like

Ja of je stelt een budget in per maand van wat je uit mag geven een kleding? Een soort kleedgeld :smile:

3 likes

Misschien gewoon even een overzicht maken van dingen die je echt nodig hebt?
Dat online shoppen lijkt me ook een beetje onrust toevoegen, dus afleiding zoeken en misschien kijken bij when sara smiles bijvoorbeeld (ik vind haar wel inspirerend in hoe ze haar kleding combineert en met duurzaamheid omgaat). Zij had ook een filmpje over haar no buy jaar. En misschien dat je wel weer nieuwe combinaties kan bedenken met je huidige kleding. Heel knap dat je het vorig jaar zo goed volgehouden hebt!

3 likes

Ik zou in elk geval met jezelf afspreken om niet online te shoppen :smiley: dan hoef je daar ook niet te kijken. Als sommige dingen echt nieuw (of tweedehands) nodig zijn, naar fysieke winkels om te kopen. Ik denk dat je dan ook veel beter voelt of je die dingen echt wil en nodig hebt en dan heb je niet de oneindige online mogelijkheden.

4 likes