Aantal mensen hier gaan me vast niet serieus nemen lol, maar ik schrijf dit ook vooral om mezelf ‘accountable’ te houden. En om mijn beweegredenen onder woorden te brengen, kan ook motiverend werken voor mezelf. Tot slot is het misschien herkenbaar voor een paar mensen.
Vrij lange tekst dus even in samenvatting:
Samenvatting
No buys gaan me altijd wel aardig af. Het is een beperkte periode, ik heb een doel voor ogen. Dan lukt het me allemaal. Ik vind het niet zo moeilijk om bv 6 weken niks te kopen. Ik ben ook al een tijdje op een no buy. Laatste keer kleding (waar ik het meest moeite mee heb) was 2 september. Nou, dat is dus ook al 6 weken terug.
Ik wil het alleen langer dan 6 weken volhouden natuurlijk, ik heb nu ook een doel voor ogen: volgend jaar op een mooie vakantie. Dat kost geld, dat kan ik niet bekostigden als ik van alles uitgeef hier en daar. Ik heb nooit financiële problemen ondervonden van mijn koopgedrag, zo erg is het niet, maar mijn spaarrekening had er wel iets anders uit kunnen zien! Ik heb echt al een fijn bedrag kunnen sparen van de 2 salarissen die ik tot heb gekregen binnen die 6 weken. Dus dat motiveert zeker, dat ondanks dat ik maar 2 dagen kan werken naast mijn stage ik toch wat kan sparen als ik zuiniger leef!
Mijn struikelpunt tot dusver is alleen: hoe maak ik deze verandering in koopgedrag duurzaam? Een vastgestelde periode is voor mij makkelijk te doen, maar na die periode ga ik dan weer ‘los’.
Ik heb echt veel youtube filmpjes gekeken de laatste tijd van mensen die hetzelfde probleem hadden, en veel tips hielpen me niet. Veel mensen zeggen: ja dan koop ik X en dan draag ik het niet of gebruik ik het niet en ben ik er eigenlijk helemaal niet blij mee. Ik ben oprecht blij met vrijwel alles dat ik koop en ja sorry heel materialistisch, maar ik word er ook wel echt blij van soms. Maar ik wil deze persoon niet zijn. Ik wil niet zoveel waarde hangen aan kleding en spullen. Ik wil terugkijken op een leven met mooie ervaringen en reizen. Hoe leuk ik het ook vind, niet op een kast vol mooie jurken en tassen.
Ik heb het al vaker geprobeerd en het is nog een beetje vroeg maar ik heb het idee dat er nu écht een gedragsverandering is opgetreden. Ik ga niet nooit meer iets kopen of mezelf van alles ontzeggen, want dat compenseer ik later toch en dan heeft het geen zin. Het is nu voor het eerst dat ik een serieus budgetteerplan heb gemaakt, waarbij ik inzichtelijk heb gemaakt hoeveel ik wil sparen per maand om aan mijn doel te komen, wat ik precies uitgeef, en hoeveel ik dan moet werken (ik ben uitzendkracht) om aan dit bedrag te komen. Ik heb mezelf een budget gegeven (mijn stagevergoeding elke maand van rond de 150 euro) welke ik mag uitgeven aan kleding en verzorgingsproducten en luxe extraatjes, en de rest van mijn geld gaat daar gewoon niét naar toe. Ik heb een rekening op een andere bank geopend zodat mijn spaargeld ook niet meer zo makkelijk te zien en te bereiken is.
Voorbeeld van nu: mijn goede matchapoeder is op, en 3 make-up producten zijn ook allemaal op gegaan. Ik heb nog wel minder goede kwaliteit matcha in huis en ik heb 2/3 producten ook nog wel van een ander merk in huis alleen vind die iets minder fijn. Ewaja, pech voor mij. Moet eerst die minder fijne producten ook opmaken en dan pas mag ik ze vervangen door de fijnere producten. Is misschien simpel en logisch voor veel mensen, maar ik had normaal gewoon alles opnieuw besteld.
Ik had nooit zin om echt een duidelijk plan te maken, regels voor mezelf op te stellen. Dat is zonde, want ik ben iemand die juist goed gedijt op regels en afspraken. Ik vind mezelf aan afspraken houden echt belangrijk, waarom heb ik dat op financieel gebied dan niet eerder gedaan? Ook blijf ik gewoon filmpjes kijken van mensen die tegen hetzelfde zijn aangelopen en hun problemen hebben aangepakt. Zorgt wel voor bepaalde bewustwording en inzichten.
Ik heb er wel vertrouwen in maar zal over een maand of twee oid weer even een update geven . En mocht ik het op een gegeven moment lastig krijgen, is deze tekst een goede reminder.