No buy challenge (o.a. 6 weken niets kopen)

Iedereens situatie is anders, 400 euro is een hele verbetering toch! Er zijn zat mensen die (een stuk) minder sparen per maand.
Misschien is het anders op dit forum, maar ik denk dat de meeste forummers ook wel bovengemiddeld verdienen. Is toch wel een beetje een hoogopgeleide bubbel hier geloof ik. Maar ik vind 400 euro per maand sparen best goed.
Ik snap dat je het zelf misschien niet genoeg vind, maar als dat wat haalbaar is zonder verhuizen of een andere carrière oid, dan is dat zo. Zolang je maar eerlijk naar jezelf bent over je uitgaven.
Vond je bericht een beetje overkomen alsof je het gevoel had dat je jezelf moest verdedigen dat het niet meer dan 400 euro is, en dat zou jammer zijn. Als 400 euro sparen straks wel lukt terwijl het eerst niet lukte, dan mag je daar trots op zijn toch!

3 likes

Haha, ja je slaat de spijker op z’n kop, als ik het in mijn omgeving heb over sparen dan hoor ik altijd over duizenden en tienduizenden euro’s spaarrekening. Vooral mensen die al een tijd geleden een huis gekocht hebben en dus lage woonlasten. Een vriendin van me zei laatst dat ze 1100 euro spaart per maand :hot_face: dus dan voelt mijn 400 een beetje karig.

Dank voor de support in elk geval, je hebt gelijk en voor mij zou € 400 echt een bedrag zijn om trots op te zijn :slight_smile:

5 likes

Ook het feit dat iemand hier zegt ‘ik vind 400 euro per maand sparen best goed’ vind ik ook al bijzonder. Maar dat zal dan die bubbel zijn waar het hier vaak over gaat?

Want ik vind 400 euro per maand sparen namelijk gewoon veel geld :joy: en ik red dat bijvoorbeeld niet al kom ik niets tekort.

55 likes

Haha nou echt hè. Ik vind 400 euro per maand sparen ook veel!

10 likes

Nou ik wist niet goed hoe ik het moest zeggen maar dit helemaal!

6 likes

Nou inderdaad. En als ik heel erg ga bezuinigen zou ik het misschien best wel eens redden. Maar ik spaar echt niet zoveel en via grotere aankopen of vakanties gaat het er ook weer uit. No way dat ik tienduizenden euro’s spaargeld heb.

En ja ik ben hoogopgeleid en verdien goed. Maar vaste lasten zijn hoog.

Ik vind een paar honderd euro per maand kunnen sparen niet ‘best goed’, maar gewoon een luxe.

6 likes

Haha neee, voor mij is het ook veel geld!

Maar als ik dat in mijn omgeving zeg dan krijg ik echt te horen ‘huh, spaar jij standaard géén honderden euro’s per maand?!’ dus ik was mezelf misschien misschien onbewust aan het indekken.

@SleepingBeauty ik ben idd ook hoogopgeleid en verdien ook prima, maar mijn netto-inkomen vliegt er net zo hard weer uit aan vaste lasten elke maand. Ik heb het goed en wil absoluut niet klagen, maar het is echt stressvol om elke maand (zoals nu) helemaal op 0 uit te komen (of -1000, dus).

Blij dat ik hier meer mensen heb gevonden voor wie sparen ook een luxe is (en reacties van mensen die € 400 ook veel vinden doen mij ook goed!). In mijn omgeving voel ik me vaak de enige voor wie het financieel níét voor de wind gaat en die niet op een berg geld zit. Maar dat komt misschien ook doordat je dit IRL niet zo makkelijk bespreekt met mensen.

7 likes

Ja ik wist niet zo goed hoe ik het moest zeggen, maar ik heb ook veel mensen in mijn omgeving die veel meer kunnen sparen. Ik spaar zelf ongeveer hetzelfde bedrag per maand, en doe daar ook echt mijn best voor. Maar ik zou ook graag willen dat het meer was, een huis kopen in mijn eentje gaat nooit lukken. Daarom zei ik ‘best goed’, meer een soort wishful thinking dat ik zelf meer zou kunnen sparen :joy:

Ik wilde eerst ook zeggen dat ik 400 euro veel vond, maar ik dacht dat dat hier op het forum niet veel zou zijn. Als ik bijvoorbeeld soms in het laatste aankopen topic kijk, dan lijkt het of iedereen veel te besteden heeft.
Ik vind het ook fijn om te lezen dat anderen dat ook een flink spaarbedrag vinden! Je weet natuurlijk wel dat niet iedereen veel spaart, maar soms lijkt het wel zo.

Ik kan dit alleen maar sparen omdat ik geen auto heb. Ik ben soms ontevreden over mijn eigen situatie omdat ik vergelijk met anderen, maar voor het salaris dat ik verdien moet ik eigenlijk heel blij zijn met wat ik spaar.

@appelflauwte ik ben blij dat je dit bericht geplaatst heb, toch een fijne herinnering dat 1000 euro per maand sparen niet de norm is haha

4 likes

ik vind 400 eu in de maand echt veel hoor, genoeg mensen incl mijzelf die dat bij lange na niet lukt

oh beetje spuitelf zie ik! maar ja voel je gezegend dat je binnen een paar maanden bijvoorbeeld je rijlessen bij elkaar kan sparen hoor!

5 likes

Nee geen tips helaas, ik moet het zelf ook nog allemaal uitvinden. Een foto waarbij in het begin alles op een hoop ligt en een lijst lijken mij heel fijn om de vooruitgang te zien. Ik ben niet van lege verpakkingen bewaren, dus afstrepen op een lijst is dan denk ik een goed alternatief. En alles op één hoop gooien lijkt mij gewoon super grappig!

1 like

Late reactie maar ik had dit ook een paar jaar geleden. Ik heb mezelf toen wat regels opgelegd:

• Het eerste jaar mocht ik niets nieuws kopen. Dat was erg rigoreus maar ik moest ook echt sparen voor aankoop huis wat op de planning stond. Ik heb toen wel gekeken naar wat ik eventueel nog nodig had. De enige uitzondering was als dingen stuk gingen, dat ik die mocht vervangen. In die tijd hielp het goed om alle winkelapps van mijn telefoon te gooien, uitschrijven van alle winkel nieuwsbrieven en de stad simpelweg niet ingaan om te shoppen.
  • Na dat eerste jaar heb ik een budget gegeven aan mezelf voor kleding en verzorgingsproducten. Dat heb ik nu vijf jaar later nog steeds. Ik begon met €75 per maand en nu door inflatie is dat €100 geworden. Hier moet ik het van mezelf mee doen, waardoor ik niet elke maand wat nieuws koop.
  • Nieuwe items koop ik alleen als iets stuk gaat of als het echt een aanvulling is op wat ik heb, wat fijner is om nieuw te kopen. In mijn geval heb ik een gekke broekmaat, dus koop ik broeken vaak nieuw zodat het goed zit. Heb ik al twee blauwe spijkerbroeken, koop ik geen nieuwe, behalve als het model echt heel anders is (baggy in plaats van skinny bijvoorbeeld). Bij nieuwe items zit er altijd vertraging op: zit een item na een week nog in mijn hoofd, ga ik over naar aankoop. Soms wacht ik ook op de sale om vertraging in te bouwen (en geld te besparen).
  • Ik mag van mezelf onbeperkt shoppen in de kringloop. Echte trend items vind je daar niet, maar mijn stijl is wel stabieler geworden sindsdien. Ik doe dit voor 90% vanuit duurzaamheidsredenen, het financiële is mooi meegenomen. Ik bedenk wat ik wil en blijft gericht zoeken in kringloopwinkels, waardoor het ook een leuke hobby is in mijn vrije tijd waarvoor ik mijn telefoon niet nodig heb. Voordeel is dat ik niets in een opwelling koop en daardoor altijd blij ben met wat ik heb gekocht. Hierdoor heb ik een fijne kast aan items die een tweede leven krijgen, maar ook ‘makkelijk’ in te wisselen zijn als ik er op uitgekeken ben.
  • Ik probeer ook kleding weg te doen als ik nieuwe kleding koop. Dit breng ik zelf altijd naar de kringloop, omdat ik geen geduld heb voor Vinted of Marktplaats en ik de kringlopen ook graag draaiende houdt. Op die manier blijf ik blij met de items die ik heb. Ik heb dus ook kleding van tien jaar geleden die ik nog steeds pas en met plezier draag, bijvoorbeeld.

Wel een belangrijke sidenote: ik schommel eigenlijk niet in gewicht. Ik kan me voorstellen als je lijf meer fluctueert dat dit budget/deze regels lastiger zijn.

Edit: en ik gebruik mijn vakantiegeld of eindejaarsuitkering om eenmalig een wat grotere uitgaven te doen, zoals goede winter laarzen bijvoorbeeld.

6 likes

Ik heb dit zelf niet, maar kwam laatst toevallig een YouTuber tegen die hier shorts over heeft, ze is koop de-influencer zeg maar en heel realistisch vind ik. Gaat ook veel om waarom mensen zich zo opgejaagd voelen om steeds te kopen, kopen, kopen.Ze heeft ook langere video’s over duurzaamheid als je daar van houdt.

Ze heet Alyssa Barber / @NewlifestyleABB

2 likes

Ja dit ga ik voor nu aanhouden! Van lege verpakkingen bewaren word ik onrustig haha. Ik kijk elke dag met volle verbazing op die subreddit naar de foto’s van lege verpakkingen per maand, mensen maken soms zoveel op in 1 maand :scream: voor mijn gevoel maak ik hoogstens 1 ding per maand op. Ga er nu wat meer op letten, ben benieuwd of het ook echt zo is.

Qua voortgang op de no buy challenge: ik moest mezelf vandaag echt tegenhouden om niet de lush badproducten adventskalender te kopen :sob: maar ik ga het echt niet doen. Zitten waarschijnlijk toch allemaal geuren in die ik niet perse lekker vind. Kan dan beter een paar keer per jaar 2 van die badbruisballen ervan kopen die ik wel echt lekker vind qua geur (ik split ze ook door de helft meestal)

3 likes

Ik was vorige week begonnen met project pan en ik heb nu al 3 dingen opgemaakt. @Fetablokje gaat toch sneller dan verwacht haha! Een douchegel, setting spray een bodylotion. Ik hou het bij in m’n notitiesapp, dat leek me handig. Misschien verplaats ik het ooit nog naar een excel sheet ofzo.

Ik had vorige week zondag alles op het bed gelegd en het viel me eigenlijk heel erg mee? Van sommige categorieën heb ik wel veel verschillende soorten, zoals: sea salt spray, klei voor in m’n haar, haarlak, volume poeder, etc., maar daar had ik geen dubbelen van. Van andere categorieën had ik wel veel voorraad, maar ergens voelde dat ook logisch, zoals: douchegel, tandpasta en serum. Ik koop dat namelijk altijd in de aanbieding of bestel het via Yesstyle/Stylevana en omdat het dan zo lang onderweg is soms, heb ik liever eentje extra op voorraad. Het enige waar ik echt te veel van heb zijn lippenbalsems :sweat_smile: Ik vind het leuk om nieuwe te proberen, maar de hoeveelheid die ik nu heb is echt overdreven. En ik had ook veel mini’s in mijn toilettas, die ga ik ook maar opmaken. Al die restjes zijn niet genoeg voor vakantie/festivals, dan kan ik het beter nu opmaken. Oh en ik heb voorlopig genoeg glitterende one and done oogschaduws voor iemand die dat niet zo vaak draagt :joy: Het was wel een interessant om alles zo bij elkaar te zien liggen en het is fijn om beter te weten wat ik heb zodat ik in de toekomst ook geen dubbele dingen meer koop. Ik heb het nu weer in de bak onder het bed gestopt, maar misschien wil ik in de toekomst liever iets wat overzichtelijker is.

9 likes

Ik heb afgelopen week ook 3 producten opgemaakt. Een gezichtsmasker, moisturizer en douchegel. Dus ik moest ook om mijn eigen opmerking lachen :joy: Valt me nu pas op hoeveel het is nu ik het aan het bijhouden ben.

Ik ben ook door mijn stash gegaan en van nieuwe producten die ik waarschijnlijk toch niet ga gebruiken, heb ik cadeau pakketjes van gemaakt voor een paar vriendinnen. Met bijvoorbeeld dat k18 masker, een rituals geurkaars, douche producten, voeten crème.

3 likes

Als ik terug kom van Japan doe ik ook mee om bewuster te worden over mijn aankopen. Ik geef hier zo bizar veel geld uit, de laatste tijd sowieso veel gespendeerd.

4 likes

Het is zover! Ik heb mijn spullen na de verbouwing uitgepakt en mijn project pan kan beginnen. Wat ik allemaal heb:

De conclusie uit de lijst hieronder is dat ik bizar veel producten heb voor hoe weinig ik daadwerkelijk gebruik. Ik verzorg mijzelf graag met zo min mogelijk poespas, dus allerlei gezichts-, lichaams- en haarproducten gebruik ik bij hoge uitzondering eens. Ook handzeep heb ik vooral voor bezoek, omdat ik zelf mijn handen meestal met alleen water was.

Maar eerlijk: op het gebied van tandenverzorging, gezichtsverzorging en zonbescherming kan het beter. Nu ik door de verbouwing meer opbergruimte en display mogelijkheden in mijn badkamer heb, wil ik ook meer producten gaan gebruiken. Voor sommige producten zal dat alleen zijn om ze op te maken en andere producten wil ik meer in mijn routine gaan opnemen.

De lijst met items

De artikelen die ik regelmatig gebruik markeer ik dikgedrukt. Andere producten zijn op voorraad ingekocht of worden nauwelijks gebruikt.

2 Lenzenvloeistof Sensations Oté grootLenzenvloeistof Sensations Oté klein
4x linkerlens Avaira Vitality Toric
3x rechterlens Avaira Vitality Toric

5 opzetstukjes tandenborstel philips Sonicare
mini mondwater
Tandenstokers, flosdraad en floshulpmiddelen
Tandpasta Sensodyne repair & protectTandpasta Sensodyne complete protection

Kwastenreiniger
2 alcohol ontsmetter
Zinkzalf
Vaseline

Nivea deo mini
Dove deo mini
2 Nivea deo double effect

Parfum Givenchy
Parfum Giorgio Armanii
Treatments bed & body mist
Autoparfum Rituals

11 nagellakjes
3 base en top coats
nagellak remover
nagel ontvetter

Body bar Holland & Barrett
Lichaamsscrub Treatments
Andrélon doucheschuim ochtend
Andrélon doucheschuim sport
Doucheproduct dat hoort bij een scrubsteen
Treatments hand & body cream

Aftersun
5 beauty of Joseon SPF502 IK skin perfection SPF50
2 Cien sun SPF50Etos mini SPF50
NAIF mini SPF50

Rituals handzeep
Treatments handzeep
3 Yves Rocher handzeep

Rituals handcrème
Etos handcrème
Etos (?) Nagelriemolie
Een verdwaalde mini scheerschuim (ik trim en epileer tegenwoordig)

Kiehl’s face washKiehl’s toner
Yves Rocher hydraterend gezichtsmasker
Rituals clay mask
Kiehl’s hydraterende gezichtscrème
Kiehl’s gezichtscrème tegen fijne lijntjes
Kiehl’s nachtolie gezicht klein
Kiehl’s nachtolie gezicht groot

L’Oréal droogshampoo
The Insiders beschermende spray voor haar
Andrélon root boosting spray
Andrélon volume mousse
L’Oréal haarlak