Nu op tv-topic (Deel 1)

En ze hebben toegang tot de Nederlandse Wikipedia. Een paar goede termen er in gooien en je komt redelijk ver.

Tweede stel hebben hun kleding ook goed gematched zeg

1 like

Maar die mag je maar bij 2 vragen ofzo gebruiken. Niet voor alles is die toegankelijk. Vroegah had je geen wikipedia alleen die domme winkler prins op die laptop!

1 like

Hallo die kerel die er nu zit :heart_eyes:

1 like

Er zitten nu 2 kerels Pollewop, wees even specifiek!

En hun stemmen lijken ongelofelijk op elkaar.

Ik vind dat lawaaigevaar opgenomen moet worden in de van Dale

3 likes

Rechts!

1 like

Nou volgende week kan je weer lekker naar hem kijken

Ooeh wat een heerlijke rabbithole. 20 duizend euro inschrijfgeld voor een cursus en dan dit:

‘ ‘Wie zijn wij?’, zweept gastheer Pieter Monsma zijn publiek op.

‘Wij zijn great!’, brullen deelnemers hem tegemoet.’

3 likes

Er is ook een artikel over een gastje van net aan 20 die impulsief onder groepsdruk de 20k leent bij een ander stel omdat iedereen het kan en vervolgens vast zit aan een lening met een rente van 5% en beseft dat niemand een student een paar ton voor de aanschaf gaat lenen.

2 likes

Gisteren met meerdere mensen over de woonkloof en de ‘feestbox’ gepraat. Wat iemand nog opmerkte en waar ik geen benul van had;
Als je je huis koopt met slechts een klein deel eigen geld en verder een hypotheek of particulier geleend geld dan betaal je nóg minder belasting.
Dus stel dat je hele vastgoed portefeuille 1 miljoen waard is maar en zit maar 2ton eigen geld in en de rest is geleend geld… dan heb je effectief geen vermogen en betaal je niets?!

(Of sla ik de plank mis omdat dit heel anders zit?)

Anyhow, het moet echt anders. Ik hoop dat er heel snel

-een zelfbewoningsplicht komt
-opbrengsten uit verhuur naar box 1 gaan
-hypotheken alleen voor eigen woning worden verstrekt

2 likes

Of gewoon; Wat doe ik mijn medemens aan. Als je in een markt als deze wilt profiteren van de mismatch tussen vraag en aanbod ben je gewoon een ongelofelijke egoïst. Daarom hekel ik Sanders programma. Door te doen alsof het ultieme leed zit bij een zorgmedewerker die wel 800/1200 euro kan betalen als ze gaat samenwonen of een starter met een budget van 400.000 die misschien niet slaagt in de hoofdstad, maar dan uiteindelijk daaromheen echt wel slaagt laat je niet bepaald zien waarom het nou echt anders moet. Het blijft een zeer luchtig programma.

6 likes

Aaargh ja ik vond het bij de cursus echt tenenkrommend, vooral ook hoe ze dan vijf meter vanaf de achterkant van de zaal naar voren gingen rennen zo van ‘woeeehoee hier ben ik Messias Melanie woop woop oh yeah!!!’

En @Shaaar ik vind het hebben van woningen en daar geld aan verdienen ten koste van anderen terwijl je weet dat het eigenlijk de kans op een koopwoning van anderen remt ook stom, maar het legt ook goed bloot hoe sterk principes of overtuigingen zijn als er geld in het spel is. Maar zou jij oprecht je huis verkopen zonder de overwaarde erbij te innen? Geen oordeel maar ben gewoon benieuwd. Ik kan namelijk best genieten voor wat ik nu hypothetisch zou krijgen als ik m’n huis nu zou verkopen

1 like

Nee, dat zou ik niet doen om twee simpele reden: dan schenken we een ander een heel groot bedrag en hebben we zelf een maandlast boven mijn netto inkomen. Alle logische vervolgstappen qua huizen zijn voor onze woonsituatie namelijk harder gestegen dan ons startersappartement. Ik had het echter wel logisch gevonden als er een steviger antispeculatiebeding had gezeten op ons huis toen we het kochten. We hebben toevallig net ons huis verkocht: hadden we ons huis voor anderhalve ton minder verkocht, had de koper na ons het de week erna weer verkocht gezet voor die anderhalve ton meer. Zo simpel is het.

Daardoor is het in mijn ogen niet hetzelfde. Wij hebben ook vaak de vraag gekregen of we dit huis wilden aanhouden. Dat had gekund (de eerste buren in onze flat die dat doen zijn al gespot), maar ik vind het gewoon te egoïstisch om mijn ‘oudedagvoorziening’ op te bouwen over de rug van een leeftijdsgenoot. Nog los van dat de mensen die dit soort dingen doen dat helemaal niet nodig hebben. Ik krijg als ik klaar ben met werken een prima pensioen. Een longarts en ingenieur kunnen ook gewoon eerder met pensioen door harder te sparen en minder luxe te leven. Als je elf panden nodig hebt voor je vervroegde pensioen wil je rijk met pensioen. Als jij een extra pand kunt betalen zit je er al goed bij.

2 likes

Ah oke, het gaat jou om tweede (en derde, vierde etc) woningen, had ik ff niet scherp.

Haha ja dat bedoelde ik.

1 like

Nee, het maakt mijn mening niet minder waar, maar ik vind wel dat je als je hier zo’n felle mening over hebt je die ook moet naleven. Ook individuele beslissingen in een systeem hebben impact en in dit geval (vind ik) vrij grote directe gevolgen. Het maakt voor de persoon die hier na ons gaat wonen nogal uit of wij het voor woekerprijs verhuren of je het zelf kan kopen en iniedergeval aflost.

3 likes

Ik vind niet dat hij dit presenteerde als het ‘ultieme leed’? Hij deed niet alsof dat het ergste ooit is.

Volgens mij ging het meer over dat steeds meer Nederlanders grote moeite heeft met het vinden van een woning omdat een klein deel van de vermogende Nederlanders deze kansen weg neemt, en werd vooral dát geïllustreerd. Ik denk dat hij haar ook juist als voorbeeld nam als ‘gemiddelde Nederlander’ en de jonge gast als ‘iets boven gemiddeld’ en wilde aantonen dat beide gevallen het nu ook niet meer lukt.

Het uitgangspunt wat jij nu noemt heeft hij naar mijn idee nooit aangenomen.

Hij heeft nooit gezegd dat er geen veel schrijnendere gevallen bestaan. Hij focust nu vooral op de kloof tussen de erg vermogende groep VS ‘de rest’ en het verschil met vroeger en nu wat die steeds vermogendere groep veroorzaakt.

Ik denk dat ik me verkeerd uitdruk. Ik bedoel dat probleem juist is dat het programma van Schimmelpennick voorbeelden geeft die bij lange na niet de uitersten zijn. Het is een vrij luie analyse. Dat geeft een vertekend beeld van het werkelijke probleem. Als ik hoor dat een jongen van amper dertig met een budget van 400.000 niet slaagt in de hoofdstad slaap ik daar echt niet minder om. Dan denk ik echt niet: er moet morgen iets anders.

Er is in mijn ogen niet een ‘de vermogende vs de rest’ in dit programma. Als jij als starter naar appartementen rond de vier ton kan kijken dan behoor je tot de vermogenden. Dan heb je een inkomen boven de 60.000 euro of een goed gevulde spaarrekening of beiden. Een waanzinnig deel van dit land zit daar ruim onder. ‘De rest’ zat niet in deze aflevering. Tenzij je vindt dat één persoon half Nederland kan vertegenwoordigen.

Niet zeggen dat er geen veel schrijnendere gevallen bestaan vind ik echt lui programmamaken. Dan had hij er Sander en zijn selectieve weergave van de kloof van moeten maken.

5 likes

Ik heb dit net gekeken en schrijnende toestanden hoe die segregatie nog zo sterk is en hoe er met de wilde dieren wordt omgegaan. Kutverdienmodellen waarbij alleen de witte eigenaren aan verdienen en de zwarte medewerkers voor een hongerloon zwaar werk verrichten.
En spijtig dat de locals niet eens gratis of voor een gereduceerd tarief de wilde dieren in hun eigen land kunnen zien.
En dat ultiem saaie witte Nederlandse stel dat dat huis kocht. Er kwam geen zinnig woord uit over hun beweegredenen of sensitiviteit

2 likes

Wow moeder en zoon even 35 k binnengeharkt bij beat the champions lekker hoor

1 like