Als jij stelt dat het goed is dat Sander presenteert omdat naar een Marokkaanse niet gekeken zou worden vind ik dat een behoorlijk racistisch statement
Steek je nu gewoon je kop in het zand? Het is toch algemeen bekend dat er naar witte mannen nu eenmaal meer wordt geluisterd dan naar vrouwen, laat staan vrouwen van kleur? Helemaal witte mannen luisteren graag naar witte mannen. Ik zeg geenszins dat ik dit een fijn gegeven vind, maar dit is op dit moment wat het is.
Ja en dat lossen we dan op door mensen die niet iets als Sander heten of op Sander lijken geen tv te laten maken over thema’s die er toe doen omdat hun bereik laag zou zijn? Ik vind ‘dat is nou eenmaal hoe het nu is’ echt een walgelijke manier van denken. Om misselijk van te worden.
Deze boodschap is belangrijk en ik wil dat het zo veel mogelijk mensen bereikt. Ook zeg ik in mijn eerste post dat ik hoop dat de vpro hier op doorpakt met andere presentators. Want ik ben ook van mening dat er naar andere mensen moet worden geluisterd en ik haat het dat de status quo is zoals hij is. Volgens mij zitten we aan dezelfde kant van het spectrum maar ben jij nu een wokewedstrijd aan het houden.
Echt zak erin. Je bent delusional als je het een wokewedstrijd vindt dat ik uitspreek dat er betere makers zijn dan Sander én ik aangeef dat ik het niet okay vindt om te stellen dat Sander goed is omdat een ander minder kijkers trekt (zo goed wordt dit programma overigens niet eens bekeken). Je vindt in feite het thema belangrijker dan dat mensen zoals ikzelf (zelfs als ze aanzienlijk beter zijn) een eerlijke kans krijgen. Dat jij daarmee kan leven heeft echt niks met mij of mijn standpunten te maken.
En doe niet alsof je aan dezelfde kant staat. Als je dit soort dingen uitspreekt sta je vrij ver van me af.
Echt zo typisch. Zogenaamd not racist at all. Maar als ik aangeef dat ik Sander ongeschikt vindt vanwege zijn hautaine en denigrerende houding zelf ineens beginnen over het bereik van Marokkaanse makers? Kleur, etniciteit of gender was niet eens een beetje deel van mijn kritiek op Sander?
Sorry maar @Branko kijk even kritisch naar je eigen gedrag. Je wordt ergens op aangesproken, terecht of niet doet er nu niet toe, en je reactie is een petty duimpje? Really?
Dit was een voorbeeld, zie het woord ‘bijvoorbeeld’, maar vervang voor mijn part voor een ieder ander soort mens behalve ‘witte man’.
En dat hij vaak een hautaine denigrerende lul is ontken ik niet. En ook niet dat er waarschijnlijk makers zijn in NL die inhoudelijks iets beters hadden neer kunnen zetten. Dat weet ik wel zeker. Maar ik wil graag dat sanders volgers deze boodschap horen.
@tessel Dat duimpje was voor alle edits. Toen stond er alleen “Echt zak erin”.
Daarvoor deed je dat al eerder, beschuldigde je me al van mijn kop in het zand steken en het houden van een wokewedstrijd.
Haha oh nee dan is het prima. Je staat zogenaamd aan dezelfde kant maar als je kritiek krijgt ga je petty duimpjes uitdelen. Nee joh, totaal niet kinderachtig zo.
Ik zat net even bij te lezen maar @tessel, jij zegt in een discussie over dat boek van Luyendijk exact hetzelfde:
Ik zeg toch precies dit? Maar dan over een ander onderwerp. Strekking is hetzelfde → Helaas luistert de massa pas al iets door een witte man word geroepen.
Als het aan mij gelegen had, was dit boek geschreven was door een (zwarte) vrouw/man. Maar dat is het niet en dan is het goed dat er iemand binnen zijn eigen doelgroep het geschreven heeft. Nu het er eenmaal is, is het schijnbaar inhoudelijk best sterk. Dan is het netto wel winst.
Maar Sander maakt een matig programma, wat een veel beter programma had kunnen zijn als iemand van kleur of anderszins minder privileges deze kans had gekregen.
Grotendeels eens. Ik vind kansenongelijkheid alleen zo urgent, en er is onder veel groepen nog zo veel onwetendheid over, dat ik hierbij het bereik belangrijker vind. In alle andere gevallen zou ik uiteraard een goede maker of betere diversiteit over een matige maker verkiezen.
Ligt het aan mijn zoek-skills of is niet te zien wie in de redactie van dat programma zitten? Ik gok namelijk dat zij veel van het echte werk doen en bijv geen graaf zijn. Ik zie nu alleen een uitgebreide bio van Sander.
Ik heb dit programma niet gezien maar hoor dat het vrij simplistisch is. Ik ben dus niet heel benieuwd wie dat werk gedaan heeft want ik ben nog niet onder de indruk van de inzichten.
Ik heb ook nog niks gezien, maar moet van mezelf die over onderwijs nog wel kijken. Het is qua thema alleen wel 1-op-1 met Jeroen Pauws reeks over Scheefgroei en die heb ik ook al halverwege geïrriteerd afgezet. En Klassen heb ik ook nog niet afgekeken. In die zin is er juist mega veel aandacht voor vind ik, ook qua congressen en studiedagen. Alleen de manier waarop lijkt vooralsnog precies de problematische verhoudingen in stand te houden.
Tja, wel mooie woordjes en aandacht maar geen beleid natuurlijk.
Heb je ‘Nice White Parents’ wel eens geluisterd? Goede podcastreeks over dit onderwerp.
Ja laatst aan begonnen dankzij tips hier!
En ja, kansengelijkheid is intussen een populaire marketingterm aan het worden in het onderwijs, maar meer dan dat heb ik nog niet zien veranderen.
Kijken jullie ook “naar Bed”? Echt heel leuk programma, maar er zit een jongen in en hij is echt intens, hahaha
Op1 nodigen twee oude witte mannen die over ‘MeToo’ in Ajax gaan praten.
Goh, innoverend hoor
Oh die heb ik nog niet gezien! Nee die christelijke jongen die heel veel praat? (Of zitten ze in een bus? )
Ik vind het echt super goed gekozen stellen!