Olympische Zomerspelen 2024 (Deel 1)

Geen idee of je het interessant vindt, maar ik vroeg me dit dus ook af. Deze video legt het heel goed uit:

Er zijn ook mensen die oproepen om kunstschaatsen 16+ of 18+ te maken. Na de puberteit is het bijna onmogelijk om te concurreren met 15-jarigen.

7 likes

Ja snowboard cross lijkt me ook tof. Ik kan alleen helemaal niet snowboarden.
Realistischer gezien langebaanschaatsen (1000/1500meter), omdat ik kan schaatsen. Al gaan de Olympische spelen hem niet meer worden haha

1 like

Dit is echt crazy. Dat zelfs de kunstrijdsters zelf zeggen dat de Olympische Spelen in het verkeerde jaar vallen omdat ze bij de volgende spelen 18 zijn en ‘wie kan er nog zo springen op die leeftijd’… wtf.

2 likes

Bij turnen was dit ook lang de situatie en nu is het al een tijdje 16+. Zijn ook geluiden om dat 18+ te maken. Ik denk dat dat uiteindelijk hier ook zal gaan gebeuren eigenlijk

8 likes

Wauw, schokkend. Die quadruppels zijn niet te doen boven de 18 jaar. En alleen te doen met “slechte” techniek, waardoor ruggen kapot gaan. Blessures, doping, minderjarige meisjes, eetstoornissen. Klinkt als het begin van de schandalen uit de jaren tachtig met de Oost-Europese turnsters.
Hoe mooi de sport ook is… dit is heftig. En die Tutberitze is geen lekker dier.

4 likes

Ja echt, bizar wat er allemaal speelt. En maar ongeveer twee jaar mee kunnen draaien aan de top, daarna ben je gewoon done for. Klinkt echt ongelooflijk beschadigend voor de jonge kunstschaatsers, zowel fysiek als mentaal. Nu is als coach Tutberitze wel een extreem voorbeeld, maar volgens mij moet er echt verandering komen binnen de kunstschaats cultuur.
Wat @Pax zegt, wellicht dat net als in turnen de minimum leeftijd omhoog gaat in de toekomst.

2 likes

Morgen weer een leuke dag voor de boek bij het shorttrack! Ik ben heel benieuwd of de Nederlanders zich kunnen gaan mengen in de medaillestrijd.
Weet iemand waarom ze bij andere afstanden eerst heats hadden en de 1500 begint met kwartfinales en ook op één dag meteen wordt afgewerkt?

1 like

Aan die brqbantse commentator mis je ook niks. Hij zegt alleen hoe goed en mooi iets is

1 like

Ik zat me gister af te vragen waarom er veel klassieke liedjes zijn met prinsessejurkjes. Toen vond ik dit, jammer dat ze niet meedoet. Maar iets hipper, met een leuk pakkie. En wat meer op de maat van de muziek. Waarschijnlijk is ze te oud?

Hoelaat begint het ook alweer?

Ze is nu 28. Een methusalem in de kunstrijwereld. 2 jaar geleden nog meegedaan aan Europese kampioenschappen lees ik op wikipedia.

Wel heel leuk. Ik denk dat het een heel erg ‘wereldje’ is, dat niet erg van moderne muziek en kleding houdt.

1 like

12.30!

1 like

Hebben jullie gister Studio Peking gezien? En dan vooral het stukje waarbij het over die Russische ging en de doping. Vond het erg lastig dat ze zo stellig zouden dat doping bij een 15-jarige dus goed gekeurd wordt enzo, want ze doet nog mee. Ik had juist het idee dat het IOC helemaal niet meer wil dat ze meedoet, maar dat het moet van het CAS zolang er nog een onderzoek is. Dat ze daarom ook al die aanpassingen van 25 door en geen medailleceremonie hebben bedacht.

Ben overigens wel van mening, dat het niet uitmaakt hoe oud je bent, doping is fout. En als zal ze het niet zelf bedacht hebben, maar haar coach/begeleider of wie dan ook, dan nog is het fout.

2 likes

Ik vind het een heel lastig onderwerp. Aan de ene kant snap ik dat als zij niet schuldig wordt bevonden, dat ze dan enorm benadeeld wordt als ze deze wedstrijd moet missen, maar ik snap ook wat Joan zegt: zou er ook zo gehandeld zijn als ze niet vijftien, maar zeventien was geweest? Is haar leed als ze deze wedstrijd onterecht mist, groter dan het feit dat alle andere medaillewinnaars hier sowieso benadeeld worden?
De meningen hierover worden natuurlijk ook beïnvloed door het feit dat het om een Russisch meisje gaat, door de geschiedenis die Rusland nou eenmaal heeft rondom dopingschandalen, maar ook door alle andere misstanden binnen het Russische kunstschaatsen en doordat hele jonge meisjes binnen dat systeem eigenlijk behandeld worden als wegwerpartikelen, door ze zo hard te trainen dat ze na een carrière van een paar jaar niet alleen niet meer de viervoudige sprongen kunnen die ze aan het begin kunnen, maar uiteindelijk helemaal niet meer kunnen springen.

Uiteindelijk heb ik geen duidelijk antwoord, dit is eigenlijk meer een soort hersenspinsel :sweat_smile: Ik vind het vooral enorm zielig dat een kind van vijftien zo het middelpunt is geworden van deze hele discussie, wat er ook is gebeurd. Arm meisje, het kan niet makkelijk voor haar zijn.

1 like

Ik vind het ergens sneu voor het meisje, al deze negatieve aandacht (want dat ben je nog gewoon op je 15e). Wel vind ik dat het, met name bij zo’n mega toernooi als dit, gelijk moet zijn voor iedereen; of je nou 15 of 35 bent. Wel vraag ik mij daarom af of 15 jaar niet te jong is voor iets mega heftigs en intens als de OS. Vooral als ik dan lees hoe heftig het wereldje van met name kunstschaatsen is. Vraag mij zeer ernstig af of het gezond is en ben bang dat ik het antwoord al weet. Deze jonge mensen moeten beschermd worden. Niet alleen tegen hun eigen perfectionisme maar vooral voor de wereld en de druk. Doping keur ik hoe dan ook af, juist bij jonge meiden voor wie het zo belangrijk is om te leren dat je zèlf goed genoeg bent.

Edit; ik vind het trouwens wel echt heeel zuur voor de andere podiumplekken als zij ook nu geen medaille krijgen (mocht de russin ook winnen) omdat iemand anders misschien doping heeft gebruikt. Snap dat het lastig is want welke krijgen ze dan maar wat een anti climax dan.

3 likes

Love de raket op de trui van Cees😍

1 like

Zitten we er weer klaar voor jongens

2 likes

Ja!

2 likes

Jazeker. Wordt altijd wel heel nerveus van deze sport. Zelfs toen ik van de week al wist dat Suzanne goud had en ik de herhaling s avonds keek was ik nog nerveus🤣

5 likes

Haha ja dat heb ik ook, iedere seconde ben ik bang dat iemand een foutje maakt of valt of wat dan ook. Het geeft wel iets meer stress dan bv de 10 kilometer op de lange baan, dat is wat rustgevender om te kijken :joy:

1 like