Ik vind het een heel lastig onderwerp. Aan de ene kant snap ik dat als zij niet schuldig wordt bevonden, dat ze dan enorm benadeeld wordt als ze deze wedstrijd moet missen, maar ik snap ook wat Joan zegt: zou er ook zo gehandeld zijn als ze niet vijftien, maar zeventien was geweest? Is haar leed als ze deze wedstrijd onterecht mist, groter dan het feit dat alle andere medaillewinnaars hier sowieso benadeeld worden?
De meningen hierover worden natuurlijk ook beïnvloed door het feit dat het om een Russisch meisje gaat, door de geschiedenis die Rusland nou eenmaal heeft rondom dopingschandalen, maar ook door alle andere misstanden binnen het Russische kunstschaatsen en doordat hele jonge meisjes binnen dat systeem eigenlijk behandeld worden als wegwerpartikelen, door ze zo hard te trainen dat ze na een carrière van een paar jaar niet alleen niet meer de viervoudige sprongen kunnen die ze aan het begin kunnen, maar uiteindelijk helemaal niet meer kunnen springen.
Uiteindelijk heb ik geen duidelijk antwoord, dit is eigenlijk meer een soort hersenspinsel
Ik vind het vooral enorm zielig dat een kind van vijftien zo het middelpunt is geworden van deze hele discussie, wat er ook is gebeurd. Arm meisje, het kan niet makkelijk voor haar zijn.