Ik weet nog dat een vriendin van mij vertelde dat ik absoluuuuuut niet op een olifant mocht gaan rijden in Thailand (duh, was ik ook echt niet van plan), maar waarom zij wel elke dag op een paard mag zitten weet ik nog steeds niet. Durf die discussie ook niet met haar aan te gaan.
Hm ik vind dit wel een lastige, want je ziet wel dat de ruiters altijd met veel liefde met hun paarden bezig zijn. Daarnaast heb je bijvoorbeeld ook honden die “werken”.
Misschien dat paarden gezien worden als gedomesticeerd en de ‘wilde’ dieren in het circus nog veel minder? Deze paarden hebben het wel een heel stuk beter dan het standaard manegepaard waar elk uur een andere ruiter op zit. Ik hoorde gisteren dat deze in een stal met arico staan en ze zullen echt niks tekort komen, daarvoor zijn ze gewoon veel te duur. Maar dat zijn wel de uitzonderingen.
Maar het blijft toch een dier wat hiervoor niet voor kan kiezen.
Ik kan het niet goed uitleggen, misschien iemand anders hier wel? Ik weet alleen wel 100% zeker dat de paarden die op de olympische spelen rijden het echt veel beter hebben dan de paarden op de gemiddelde manege. Sowieso veel meer zorg qua dierenartsen en hoefsmeden etc. Maar op een manege rijden paarden vaak meerdere lessen per dag met een ruiter op hun rug die geen idee heeft wat ie doet terwijl deze paarden vaak maar een uurtje per dag gereden worden met iemand er op die er echt verstand van heeft.
En er is in de loop der jaren ook wel verbetering gekomen qua dierenwelzijn in de paardensport zoals het verbieden van de rollkür etc.
Maar je weet natuurlijk nooit wat een paard echt vindt en denkt. Het blijft een dier.
Edit: beetje spuitelf haha
Oh wat leuk Lieke mag als invaller turnen!!
Lieke Wevers zal morgen toch mogen turnen in de Allround Finale bij het turnen. De Canadese Ellie Black heeft zich afgemeld.
Deze paarden hebben een beter leven dan menig dier haha. Het complex van Glock alleen al. Ik ben het wel met jullie eens dat ze hier niet voor kunnen kiezen maar ik heb meerdere paarden gereden (ook een die later naar het WK in Kentucky in 2010 zou gaan) en paarden zijn daarin ook heel verschillend. Bij sommige paarden merk je echt dat ze alleen maar lui willen zijn en in de wei willen staan bij wijze van spreken, andere paarden vinden het “werken” juist wel heel leuk en zijn enthousiast als ze nieuwe dingen leren. Dat merk je wel als ruiter.
En als de paarden echt niet willen dan wil de ruiter ook gewoon het beste voor ze en het is wel eens voorgekomen dat ze dan de ring niet ingaan/de proef staken.
Ah yes leuk!
Denk dat je ook niet moet onderschatten hoe groot, zwaar en sterk paarden zijn. Als ze iets niet willen doen ze het niet.
En als mensen voor de lol rennen en sporten, waarom zou dat bij dieren anders zijn? Je hebt toch ook honden die parcoursen e.d. afleggen omdat ze het leuk vinden.
Ik kijk voor het eerst kajakken en wow, het is wat anders dan voor de fun wat kajakken op een rustig kanaaltje of riviertje
Oh, goed van Van Esser dat hij zijn fout inziet maar pas na het krijgen van de ‘context’? Ongeacht of ze nu al een verleden had waarin ze worstelde met mentale problemen vind ik het niet oké om op zo’n manier als gisteren te praten.
edit: dit gaat over de mannelijke Sporzapresentator bij de allround finale turnen van de vrouwen.
Ik heb ooit als koter op het (oud)dressuurpaard van mijn nicht gereden. Maarja ik was alleen maar managepaarden gewend. Heb nog nooit zo snel naast een paard gelegen. Want ik was veel te lomp.
Ik geloof direct dat de Olympische paarden een veel betere behandeling krijgen dan gemiddelde manegepaarden en dat hun berijders veel van hen houden, maar dat er paarden/honden/circusdieren zijn die het slechter hebben maakt toch niet automatisch dat dit wel oke is?
Paarden horen lekker in de wei/bos/natuur te lopen en zelf te kunnen kiezen of ze willen rennen of lui zijn. Niet met een mens op hun rug verplicht rondjes te draaien.
Lange golden score weer
Jaa mooi dit
judoka Sanne van Dijke, hupsakee! Mooi!
yess, brons voor van Dijke!
Zo fijn super
Ah super!
Ik geloof dat deze paarden een prima leven leiden. Zulke sportpaarden halen alleen dit niveau als ze voor je willen werken, na jarenlange training. En dan niet zoals wilde dieren, die gemankeerd worden (tanden en klauwen uitgetrokken bij tijgers, leeuwen en beren), maar met de beste zorg.
Waar ik zelf wel moeite mee heb , zijn de dubbele bitten, dubbele teugels, sporen en vooral het (te) heftig aan de teugel lopen (i.e. met een ronde hals). Sommige paarden (bijvoorbeeld die van Isabel Werth) werken de proef af met enorme slijmontwikkeling rondom dat bit. Ik ben geen expert, maar dat voelt niet lekker. En daarnaast, op dit niveau wordt er uitstekend gezorgd, maar in het niveau eronder speelt geld een grote rol, en is er niet altijd veel controle.
Ik hou van paarden en van dressuur, maar in de paardensport zitten er wel degelijk misstanden. Kijk alleen maar naar het lot van Totilas.
(sorry voor mijn off topic verhaal tijdens het winnen van een bronzen medaille… )