Omatopic #2

Gewoon beginnen met iets wat je tof vind!

Dus als je nu wil leren borduren zou ik dat oppakken. Er zijn op etsy veel patronen met (video)uitleg te vinden of evt starten met een kant en klaar pakketje.

3 likes

Vroeger heb ik eens met sinterklaas een borduursetje gekregen. Ik snapte er alleen niks van en niemand in de buurt kon het dus dat werd niks. Het bleef alleen wel altijd wat in mijn achterhoofd sluimeren en toen toch maar eens begonnen. Dus denk dat de hobby mij vond, haha.

Ik zou gewoon beginnen met iets wat nu je interesse heeft. Als het niets is doe je gewoon wat anders. Je kan ook altijd in de bibliotheek eens kijken bij de hobby boeken. Daar vind je zoveel verschillende dingen, dan zit er vast wel iets voor je bij en heb je meteen een informatie boek.

2 likes

Als je het leuk vindt, kun je dat ook zelf gaan doen. Misschien niet gelijk op een rugzak, maar bijvoorbeeld eerst wat bloemetjes op een canvas tas.

Wat ik leuk vind aan borduren is dat het zo divers is. Je hebt vrij borduren en kruissteek, maar ook crewel, blackwork, white work, sashiko, stump work etc. En overal op de wereld vind je wel een vorm ervan.

Maar ik zou gewoon een klein kant en klaar kitje als eerste doen. Want borduren is een langzaam en mierenneukerig proces. Sommige worden helemaal zen van (:raising_hand_woman:t2:) en anderen vinden het geklooi op de vierkante millimeter

2 likes

Ik zag volgens mij ooit bij Iris van irisborduurt iets langskomen. Weet het niet eens meer precies. Maar heb toen bij haar een beginnerspakket gekocht (kruissteek) waar alles al bij zat. En ik vond het gelijk heel leuk. Daarna wilde ik leren naaien, dus naailes genomen. Vind dat wel moeilijker en je moet er ook wel een naaimachine voor hebben dus die hobby doe ik minder. Ook omdat het meer tijd kost. Mn moeder haakt veel dus die leerde mij haken, dat is nu hetgeen wat ik het meeste doe. Relatief makkelijk en ik vind het veelzijdiger dan borduren. Nu wil ik nog leren breien. Heb dat ook wel geleerd en kan de basissteken, maar het is nog niet echt mooi. Eigenlijk te veel hobby’s en te weinig tijd :laughing:

2 likes

Hahaha nu ben ik benieuwd of je mij zag lopen, want ik heb dit inderdaad gedaan!!

3 likes

Een collega ging bij ons weg en begon een eigen wol winkel, haar droom. Als afscheid had werk bij haar voor iedereen een pakket gekocht om sokken mee te breien. Daar ben ik mee begonnen en toen is het zomaar 🫣 vrij snel zich gaan uitbouwen qua tools en garen. Werd er helemaal verslaafd aan, vooral met video tutorials gedaan. Dat is 2 jaar geleden en doe het nu nog steeds. Denk dat de hobby mij heeft gevonden :smile:

Ben bijna klaar met de sweet shop blanket, nog 3,5 vierkantje te gaan dan zal in het resultaat laten zien!

15 likes

Mijn nicht had een borduurpakketje gevraagd voor sinterklaas en toen dacht ik: lijkt mij ook wel wat! Toen dus begonnen met borduren, vond ik heel leuk, maar langzaam trok het me steeds minder denk ik? Heb tussendoor toen één keer een haakpakket gekocht maar dat was niet zo’n succes (echt ingewikkeld als je nog niks weet en de instructies nogal minimaal zijn). Een halfjaar later probeerde ik wat kerstornamentjes te haken en dat was een groot succes. Sindsdien haak ik eigenlijk bijna alleen maar. En ik heb een breimolen waar ik graag dingen mee doe, maar dat gaat vaak in sprintjes, haha.

Ik denk dat iedereen wel verschillende dingen oppakt en probeert. Ik flirt ook wel met het idee om te breien bijvoorbeeld en ik heb een naaimachine waar ik soms ineens fanatiek mee bezig ben.

(Leuk trouwens, je naam in combinatie met je vraag.)

3 likes

Mijn moeder zei dat ik iets nuttigs moest doen en gaf me breinaalden en een bol wol. Ben dus een soort van gedwongen.

4 likes

Vraagje, heeft iemand enig idee hoe je een rand afwerkt zoals bij dit vest? Is dat iets wat je met steken doet of is het biasband of… weet ook niet zo goed op wat voor term ik moet googlen

2 likes

Beetje moeilijk te zien maar denk dat het ook gewoon met vasten kan.

3 likes

Lijkt gebreid!

2 likes

Ja inderdaad, lijkt op stockinette

4 likes

Heb er maar weer eens een borduurwerk bijgepakt. En meteen twee nieuwe projectjes besteld bij Iris.

8 likes

Afgelopen weekend mijn deken afgemaakt! Heb er drie maanden over gedaan dus het ging veeel sneller dan ik dacht. 8 rijen van 6 vierkantjes, gemiddeld 3 uur per vierkantje. Maar aan het einde ging ik sneller omdat ik zo enthousiast was dat het bijna af was. Denk ook mede doordat het zo leuk was om elke kleur te zien en hoe het in de deken werd. Het is ‘lap size’ dus lekker voor tijdens het thuiswerken.

Ik heb nog wat restjes over waarvan ik, in combinatie met andere wol, ga proberen scrappy socks te maken. Maar eerst even ander project. Ben met een Summer Fade Hexie banket begonnen met restjes wol (haken) voor de afwisseling :blush: kan ik weer even wat andere kleuren wol aanraken. Terwijl ik wacht op een bestelling wol voor een sjaal.

54 likes

Zo leuk!!

1 like

Ohh,wat mooi, hele mooie kleuren ook :ok_hand:

Volgens mij (machinaal) gebreid idd, misschien met een soort padding ertussen zodat het er wat boller uitziet? Hier heb je wat meer foto’s van dichtbij.

2 likes

Nee het is dan omgeslagen om de rand vh gehaakte heen. Dus je pakt steken op en breit een stuk en maakt het dan aan de achterkant vh werk vast, dat het er echt omheen gesandwicht zit. Omdat t om dat gehaakte heen zit is t wat dikker

4 likes

Ahh zo werkt dat! Weer wat geleerd

1 like

Ik doe altijd vasten

1 like