Omatopic #3

Welke ga je maken? Ik brei al een aar jaar maar net mijn eerste trui af :blush: nog niet gedragen want het is te warm haha! Ben nu wel een hemdje/top zonder mouwen aan het breien. Zou altijd een proeflapje maken want jouw ā€˜gauge’ met de naalden en wol kan anders zijn dan in het patroon. Ik zou altijd aanraden om te proberen het aantal steken in ieder geval (rijen is iets minder belangrijk en makkelijker om te rekenen) wat in het patroon genoemd wordt te matchen. In mijn topje moeten er 25 steken per 10 cm zijn, als je dat niet haalt met de aangeraden maat naalden dan omhoog of omlaag qua maat totdat je hem hebt.

Een proeflapje altijd groter dan 10x10 maken want de randen zijn altijd wat losser. En hem even wassen zoals je straks ook je top zou wassen.

Je mag ook altijd dm’en :smile: of op insta!

Ik ben net begonnen aan de Palm Springs Tank. De flax trui is ook goed te doen. Hebben ook een app en dan wordt je er echt doorheen begeleid. Je kan die ook met korte mouwen maken enzo.

Altijd eerst een proeflapje maken! Als je stekenverhouding dan niet klopt kan je altijd nog grotere of kleinere naalden proberen om de goeie stekenverhouding te krijgen. Als je stekenverhouding een klein beetje off is (2 steken te veel of te weinig) kan dit echt een groot verschil maken in uiteindelijke grootte.

Ik heb de step by step sweater van Florence gemaakt, deze is heel.makkelijk te volgen. Ravelry: Step by Step Sweater pattern by Florence Miller

En deze een tijdje geleden

En een sjaal

Ik ben nu bezig met een cardigan

En heb verder een aantal sokken gemaakt
Ravelry: Vanilla Socks on Magic Loop pattern by Crazy Sock Lady Designs, ook heel erg beginner proof

Ik raad Ravelry heel erg aan om eens op te kijken voor gratis en beginner proof patronen

3 likes

Dank @HoningDrop en @Aardappels :heart:
Ik ga dan inderdaad aan de slag met een proeflapje! En ga ook eens rondsnuffelen op Ravelry en wat jullie voor voorbeelden sturen ziet er ook goed uit!

Het gaat hopelijk deze worden ooit
https://www.etsy.com/nl/listing/1283014495/knitting-pattern-soho-top-summer

2 likes

Deze staat ook op Ravelry! Voor iets minder

En als je bij projects kijkt kan je zien hoe die bij anderen is gelukt

2 likes

Zonder het patroon gezien te hebben, maar puur op basis van de foto’s denk ik dat hij best beginner vriendelijk is. Het kan echter van patroon tot patroon verschillen hoe vriendelijk hij geschreven is. YouTube staat vol tutorials als je ergens niet uit komt, een bepaalde steek etc.

3 likes

Mijn eerste paar werkjes (mutsen en handschoenen) zijn mislukt omdat ik de stekenverhouding niet goed kreeg, dus je kan ook kijken bij een specifiek wolmerk zoals Drops en dan het patroon met precies die wolsoort gebruiken.

1 like

Ik heb laatst de Camino gelopen en wilde daar een herinnering voor borduren. Ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief van Penny Dowdell en dan krijg je elke maandag een patroon voor een kleine 3 inch afbeelding. Dit was precies het uitzicht wat ik daar steeds had en ik heb zelf het wegwijzerpaaltje toegevoegd. Ik ga ā€˜m nog overplaatsen naar een houten borduurring om ā€˜m mee op te hangen.

59 likes

Suuper leuk! Ik heb dezelfde nieuwsbrief iedere week, vind het zo leuk dat ze dit doet.
Tof ook dat je een eigen toevoeging hebt gedaan!

1 like

Ik zocht iets om te doen tijdens het tv kijken, want ik merkte dat ik steeds aan het scrollen was tussendoor, dus ik heb een borduursetje gekocht om te kijken of het wat voor me is.
Vind het best leuk, alleen die French knot lukt me voor geen meter, zoals te zien is hier aan het gele probeersel bovenaan. :joy:

Denk dat ik daar eerst maar even wat extra draad voor ga kopen zodat ik kan oefenen zonder alle draad die nodig is op maak.

10 likes

Leuk patroon! Als je je draad goed gespannen houdt worden die french knots al snel beter. Gewoon even oefenen inderdaad, en zorgen dat je beide handen vrij hebt.

1 like

Die steek mislukt bij mij ook iedere keer… zwaar frustrerend want het zijn de laatste steken van mijn borduurwerkje en ik stel het uit om het te gaan oefenen

Goeie tip, misschien een keertje aan tafel proberen in plaats van op de bank haha.

@weetikveel Ja dat is wel jammer, als je alleen die nog moet. :sweat_smile: Heb voor mezelf al bedacht dat als het echt niet leuk ik er gewoon een andere steek van maak, dan komt ie in ieder geval af.

1 like

GeĆÆnspireerd op @NothingAboutSam had ik 3 groentes gehaakt voor een kindje van 1. Kreeg ik een filmpje dat ze ermee aan het ā€œkokenā€ was, nou houd op hoor 🄹🄹

26 likes

Hij lukte bij mij na het kijken van een instructievideo!

1 like

Zo leuk!
Ik heb voor ons peetkindje toen een fruitmand gehaakt.

Ben nu voor ons dochtertje ook bezig hiermee. Ook broodjes etc. Heb al donuts, croissantje, ijsjes.

3 likes

Oh wat super lief! Met zoiets smelt je hart toch.

Ik wil nu ook dit maken voor m’n nichtje, maar ik moet nu nog eerst het vlinderonderdeel van de rups afmaken en m’n nek is nu al kapot haha. Dus het gaat nog wel even duren voordat ik aan de koelkast kan beginnen :’)

29 likes

Dat is heel netjes voor een eerste keer. Je hebt er in elk geval er aanleg voor. French knots vinden de meeste vrij lastige. Je moet je borduurnaald wurgen met je draad, om een goed strak knoopje te krijgen. Vooral oefenen.

En als je dat Franse knoopje onder de knie hebt, zijn de meeste steken heel makkelijk om te leren.

2 likes

Die heb ik ook al meerdere keren bekeken maar ik krijg t gewoon niet voor elkaar :sweat_smile: Heb nu mn schoonmoeder ingeschakeld en die gaat het me dit weekend uitleggen

1 like

Haha ik snapte er eerst ook niks van, bleek ik die draad de verkeerde kant op te draaien dus toen ging ie steeds los. Wel een hele leuke steek als je hem eenmaal onder de knie hebt!

Hahaha ik vrees dat het hier ook het geval is… Iets gaat er gewoon niet goed :sweat_smile:

1 like