Omatopic #3

Dankje, dan ga ik het maar gewoon proberen. Moet vast goedkomen.

1 like

Zat even te kijken en zie deze variant voor 12 euro The Granny Square Card Deck: 50 Mix and Match Designs | Vinted is wel te doen voor beginners deze denk ik!

2 likes

Ik heb december van vorig jaar een hond en kat op kleding van mijn kinderen geborduurd. Als je terugscrollt kun je het wel terugvinden.

Ik heb gewoon borduurgaren gebruikt en geen vlieseline ofzo. Maar waren wel.vrij simpele lijntekeningen.

1 like

@pinkie Ziet er wel uit als de nep versie de echte ziet er zo uit:

Geen idee of het uitmaakt via Vinted maar dat je eventueel wel weet wat je koopt. Heb dit artikel een tijdje geleden als cadeau gekocht en zag toen dat er veel nep in omloop was.

1 like

Ja er zijn heel veel nep varianten hiervan in omloop. En die patronen schijnen ook niet te kloppen.

Ja, met DMC en ik doe er niks mee ter versteviging, gewoon stevige knoopjes leggen. Blijft tot nu toe altijd prima, ook in de gewone was. Het hangt er ook wel een beetje vanaf waar je borduurt denk ik, ik doe het voornamelijk voorop de borst. Mouwen ofzo zijn natuurlijk wat kwetsbaarder omdat dat deel van de kleding meer moet ondergaan met spelen etc.

1 like

Waar kopen jullie borduur ringen?

Genoeg plekken waar ze te krijgen zijn, ik vind zelf de plastic ringen van de Pipoos fijn.

3 likes

Ja dat dacht ik ook, maar hema en zeeman hadden ze vandaag niet. Xenos wel, maar die waren duurder.

Ik heb liever geen plastiken. Dat vind ik minder mooi!

Ah ja, wil je je werk er ook in ophangen? Dat doe ik niet, dus dan maakt het uiterlijk niet uit. Als je een pipoos of zo’n lekkere ouderwetse handwerkwinkel in de buurt hebt hebben ze daar vast ook wel houten.

En dit zijn mijn favoriete webwinkels voor borduurspullen:

2 likes

Wibra?

1 like

Ohh jeetje goed dat je het zegt! Wat bizar weer

Hebben plastic, hout en flexi hoops. Zelf neem ik houten borduurringen van prym/nurge. Ik vind houten borduurringen van andere merken vaak te dun of onregelmatig afgewerkt, waardoor mijn stof niet goed in de ring blijft. Ik zou daarom xenos of iets dergelijks zelf niet aanraden (maar ik ben een snob met dat soort dingen. Dus neem het met een korreltje zout)

En als je een keer je borduurwerk niet in een ring wilt houden:

4 likes

Ben ik ook geweest maar nee! Bedankt voor de vele linkjes! Ik ga ze even bekijken!

1 like

Help
 ik ben deze (novice slip-over van petiteknit) aan het breien voor mijn dochter maar haar hoofd past er niet doorheen. Het is zo’n dubbel gevouwen hals, en ik heb nu de halsboord “genaaid”. Maar het is niet stretchy genoeg
 iemand tips? Opnieuw aanzetten en meer steken opnemen? Andere afbind methode (is er een goede stretchy methode voor een dubbele hals?)?

(En als iemand tips heeft voor mooiere jogless stripes dan wat ik nu gedaan heb hoor ik het ook graag. Nu is er een schuine streep op de voorkant ontstaan)

6 likes

Wat is ie leuk met die kleuren! Begrijp ik goed dat je de hals eerst hebt afgebonden en daarna hebt vastgezet? Dan zou ik hem eerst gewoon loshalen en zien of hij dan wel past, want dan is het gewoon een kwestie van losser vastzetten. Als hij dan nog niet past zou ik denk ik eerst proberen om opnieuw af te binden (beetje een priegelwerkje om dat uit te halen maar meestal wel te doen), welke methode heb je nu gebruikt? Ik gebruik graag de Italian sewn bind off, en ook wel eens Jenny’s surprisingly stretchy bind off. Ik vind dit altijd een fijn overzichtje: 10 easy stretchy bind-off methods [step-by-step for beginners]

Voor jogless strepen doe ik altijd de eerste steek van de tweede rij in de nieuwe kleur samenbreien met dezelfde steek twee rijen lager (dus in de laatste rij van de oude kleur) en dan heb je alle kleurwisselingen gewoon recht onder elkaar in plaats van diagonaal.
Edit: zo dus: Knitting jogless stripes in the round for beginners [+video tutorial]

3 likes

Dankjewel! Het is een dubbelgevouwen kraag (ik weet soms de Nl termen niet omdat ik dan een Engels patroon gebruikt ). Dus steken opgehaald en zo aangebreid en dan dubbelgevouwen en vastgezet. Ik ga straks de bind off nog eens los halen en een andere techniek proberen.

Voor de streepjes heb ik die eerste techniek gebruikt uit jouw link, dus ik denk dat ik toch wat verkeerd heb gedaan! Elke rij sprong de streep ook eentje op? En dat is dus wat je ziet :sweat_smile:

Het is echt een learn by doing proces waar je veel geduld voor nodig hebt :sweat_smile:

3 likes

Misschien boord toch weer loshalen en dan inderdaad stretchy afhechten (wilde al afbinden zegge ik haal ook altijd alles doorelkaat).
Voor een gewone bind of gebruik ik altijd Jeny’s stretchy bindoff.

Dan zou ik hem daarna proberen niet te strak vast te naaien aan de trui en wat je nog kan doen is elastiek in het boordje doen. Maar dat is meer zodat het er mooi uitziet, het helpt niet echt met de rek ben ik bang.

Of knoopjes in de kraag maken, maar dat is wel lastig denk ik.

2 likes

Ik vroeg om meer informatie over een testknit (April scarf, Veera valimaki) en ineens mag ik het al doen en heb ik het patroon al. Ze gebruikt lace dubbel, dus dat is dan sport. Ik wil eigenlijk geen wol kopen (famous last words) maar ik denk dat ik daarvoor toch wol moet kopen. Weet iemand een fijn sport weight garen? Dat is nooit zoveel te koop voor m’n gevoel. Anders moet ik maar drops baby merino doen, dat is iig niet zo duur.

9 likes

Ja lijkt me goed om dat eerst te proberen! Zonde om de hele boord opnieuw te breien als het 'm alleen in het afkanten (als we het dan toch over de correcte Nederlandse termen hebben haha) zit.

En wat gek dat je met de streepjes steeds een steek opschoof! Dat is in principe niet de bedoeling en ik kan me nog niet helemaal bedenken hoe dat gebeurt haha. Gebruikte je een steekmarkeerder voor het begin van je ronde?

@Bertha wat leuk, mooie sjaal ook! Ik gebruik graag de merino 150 van Lang maar die is wel een slagje duurder dan de drops (de alpaca soxx 6 ply is ook supermooi en zacht maar nog duurder :frowning: )

3 likes