Omatopic (Deel 1)

Leuk, ben benieuwd! Ben er nog niet zo ver mee haha 's avonds heb ik tijd, naar kan ik het niet zien pff

Oh ja, dan is het wel lastig! Ik ben nu even vrij, dus heb overdag ook best veel tijd.

Als het eenmaal donker wordt, maak ik ook zo veel meer fouten, haha.

1 like

Doet er iemand hier aan punch needling? Ik wil het graag proberen maar weet niet goed hoe te beginnen of welk materiaal aan te schaffen.

Nee! maar het lijkt me wel echt heel leuk ook.
wat ik meestal doe met nieuwe dingen is beetje googlen en kijken op YT.

https://www.wolplein.nl/blog/1510/punchen.html heeft best al wat tips bijvoorbeeld.
shit nu wil ik het nog gaan doen ook nog

1 like

Shit, nu wil ik dit ook doen! Ziet er heerlijk rustgevend uit ook.

Ik ben voor het eerst iets anders aan het borduren dan kruissteek.

11 likes

Ik heb alle spullen maar nog niet aangedurfd echt wat te maken. Misschien vandaag even doen.

1 like

Wat voor wol heb je gebruikt voor de lichtroze muts?

Julia van de Zeeman!

1 like

Punchen lijkt me leuk maar ik heb ook al zoveel hobby’s, dat is het enige dat me tegen houd.
Ik zag bij Wolplein wel een keer een hele serie met gepunchde dingen en kan je ook pakketten kopen geloof ik…

Heeft iemand tips over hoe te bepalen hoeveel wol je nodig hebt voor een bepaald project? Ik wil graag patronen gebruiken maar dan gaan haken met andere typen soorten garen. Is hiervoor een bepaalde omrekenmethode?

Ik heb een kit liggen, maar man, punch needling is wel echt compleet anders dan normaal borduren. Ik vind het oprecht heel moeilijk

1 like

Kan je wat concreter zijn?

Als je bvb een glad garen vervangt door een fluffy, maar dezelfde haaknaald-dikte gebruikt als het patroon, dan komt het ongeveer overeen uit.

Wil je echter bvb een dinosaurus in dikker garen haken (bvb patroon zegt haaknaald 2,5mm en jij wil een dino haken met nld 6), dan krijg je een heel ander verhaal.

Let trouwens minder op gewicht bij garen, maar meer op de looplengte.

Oh echt? Mijn zus zegt juist dat het super gemakkelijk is? Maar zij is ook wel handig in dit soort dingen… helaas woont ze ook te ver om me goed te helpen :’)

Ik vind het ook moeilijk :frowning:

Ah, je geeft eigenlijk al het antwoord wat ik zocht, denk ik; voornamelijk kijken naar de looplengte (zeker wanneer de dikte van het garen vergelijkbaar is)?

Concreet voorbeeld; ik wil een vest haken waar in het patroon 4 bollen gebruikt worden voor naald 9mm, 50 gram per stuk, looplengte 100cm.

Stel ik vind mooi garen voor naald 9mm, dan moet ik dus ongeveer zoveel bollen daarvan kopen dat ik 400 cm draad heb. Stel het garen is dunner, laten we zeggen 7mm, is er een richtlijn hoeveel looplengte ik dan het beste aan kan houden?

Hopelijk is het zo iets duidelijker wat ik bedoel. :grin:

1 like

Als je met dezelfde naald gaat zou je ongeveer evenveel meters nodig hebben. Al zou ik voor de zekerheid een bolletje extra meenemen. Als je dunner of dikker gaat kan je niet meer van hetzelfde aantal meters uitgaan.

2 likes

Idd, voor dezelfde dikte van haaknaald, koop je dezelfde looplengte.
Ik neem vaak een bolletje extra, vaak kan je dat retourneren mocht je het niet nodig hebben.

Daarnaast kan je het best een proefbladen haken, vaak staat dit vermeldt in het patroon. Iedereen heeft no een andere hand van haken, sommigen haken losser, andere vaster.
Met hetzelfde haalbare en hetzelfde garen, zouden mijn lapje van 20 stokjes op 20 stokjes, andere afmetingen kunnen hebben dan jouw lapje.

Je moet dan ook jouw haken afstemmen op degene die het patroon schreef. Tenzij je een te groot of te klein jasje wenst :wink:.

Zoals de persoon hierboven al zei, de haaknaald sterk verkleinen, maakt ook het resultaat kleiner / anders en dat zou ik een beginner niet aanraden.

Het hele omzetproces zou je kunnen ontmoedigen en dat zou jammer zijn.

Succes!

2 likes

Ik vind het heel leuk om te doen. Ik heb er wat kussens, pannenlappen en etuitjes mee gemaakt.

Beetje zoals deze (niet mijn foto):

(Foto van woolthatgirl)

8 likes

Dit patroon was zo leuk om te doen! Is een patroon van NeedlessDesigns op etsy.

Heb niet de precieze kleuren gebruikt, maar gewerkt met wat ik al in mn stash had. Heb nog zo veel draden, dat ik me schuldig zou voelen als ik er bij zou kopen.

22 likes

@Ficus echt super schattig!! <3 leuke kleurtjes ook

@Lidwien wow dat ziet er echt tof uit. Ik zie voornamelijk punch needling voorbij komen met hoops ook. wellicht door insta dat ik zoek op borduur dingen. maar vind dit ook echt heel tof!

@Andreya Nog steeds hele mooie herfst kleurtjes! :heart_eyes:

Mocht je een bepaalde kleur niet hebben, dan raad ik aan om deze link te gebruiken;

Dan kun je een nummer invoeren wat dat patroon dan aan geeft, en die site kijkt dan wat het meest dichtbij komt. Zo doe ik het vaak als ik de kleuren niet heb.

Zag bij een patroon nummer 27 of 2 of 1 voorbij komen, en volgens mij bestaan die niet in Nederland. dus wellicht amerikaans/canadees dat de nummering anders is? weet het soms niet. maar dan gebruik ik dus vaak die site!

4 likes