Omatopic (Deel 1)

Na het zien van de gehaakte kersttrui van @seveneleven wil ik dit ook!
Inmiddels een haaknaaldenset besteld maar hoe moet ik beginnen? Heeft iemand een tip voor een YouTube tutorial die makkelijk is te volgen is? Hoeft niet meteen een kersttrui te worden natuurlijk :yum: ik kan nu nog helemaal niks.

steekt hand op

Ik heb nu al een vraag.

Ik heb in beschrijving staan: toer 1: start in de 3de losse van de haaknaald met een stokje. Dit begrijp ik aan de hand van de video. Hierna: Haak in elke losse 1 stokje tot aan het einde van de toer.

Dan moet ik dus na die steek in die 3de losse, iedere keer 3 van die lusjes hebben. Dus van 3 naar 2 en dan weer door ding steken en ok nu ben ik het kwijt zelfs :")
misschien denk ik teveel na. :sweat_smile:

Ik haak voor het eerst en gebruik patroon van TLC deken, met zowel youtube filmpjes voor links/rechtshandig:

2 likes

Ik ben nu bezig met rij 5 (blauw, halfstokjes), vind het echt leuk wel!

4 likes

Klopt wat je zegt! Je doet in je hele opzetketting vanaf de derde lus een stokje.

(Handig om te weten, maar misschien TMI voor nu waarom je twee lussen (lossen) overslaat: dit zorgt ervoor dat je aan de zijkanten van je werk ruimte maakt voor de hoogte van het stokje)

2 likes

Ik volg nu dit patroon, daar zit een hele duidelijke video bij: https://forthefrills.com/chunky-bomber-cardigan-pockets-free-crochet-pattern-video-tutorial/

Ze hebben ook veel andere patronen met video. Alleen zijn de termen wel in US dus dat is een beetje schakelen.

Voor een allereerste keer haken zou ik je aanraden om via wolplein wat videos te kijken met de basics, bijv de eerste 10 videos uit deze lijst: https://youtube.com/playlist?list=PLFR8IDpuU21hfxOcl_8miFdoIbUr5IASm

2 likes

Leuk om de foto’s te zien :star_struck: @Clancy en @anon4388265

Vanmiddag heb ik hartjes proberen te maken maar op een gegeven moment is de cirkel te strak waardoor ik de haaknaald er niet meer doorheen kan halen. :’) Nu maar allemaal losse aan het maken, het begin is er.

2 likes

Twee rammelaars.
Beide kraamkadootjes

18 likes

Stiekem is het fijner om een deken op te zetten met stokjes. Vaak als je het met losse doet wordt het vrij strak en gaat het krom staan.
Als je op YouTube zoekt, opzetten met stokjes o.i.d. dan kan je wel goede uitleg filmpjes vinden.

2 likes

te strak voor de ketting is juist niet goed want dan gaat het kromtrekken (althans is mogelijk). Ik haak altijd heel strak en heb daarom mijn allereerste topje wel 10x uit elkaar moeten halen omdat het ging opkrullen. Dus inderdaad of de kotting losjes opzetten of als je strak haakt eventueel alleen voor de ketting een haaknaald groter gebruiken en dan voor de toeren de normale haaknaald

1 like

Ik doe een filmpje na maar na iedere rij eindig ik met eentje minder. Ik begin bijvoorbeeld met 10 en mis er nu al 3/4? Geen idee hoeveel ook, ik vind het zo slecht te zien :joy:

En nog iets wat wel lukt:

3 likes

Jemig kan jij alles wat je probeert gelijk zo goed? :heart:

3 likes

Ahh haha, ik doe echt gewoon precies de video na, die video zet ik soms om de 2 sec stil (of spoel weer terug) om de uitleg nog keer te kijken. Zo handig dat ze speciaal voor linkshandige ook heeft en ze legt alles zo goed uit (waarom je losse moet doen voor de hoogte bij halfstokjes etc) :green_heart:

Vandaag hele dag aan borduren geweest, vanavond haken tijdens tv kijken.

Vanavond naar rij 6 gekomen, nieuwe steek, nieuwe kleur :older_woman: :yarn:

8 likes

En dat komt omdat je geen keerlossen maakt @FISSA

Zo leuk dat zoveel mensen hier opeens gaan haken :smiling_face_with_three_hearts:

4 likes

Ik kom er net achter dat dit bestaat, witte wateroplosbare stiften voor op donkere stoffen! Omg!

Bekijk Prym Aqua markeerpen Trick Marker Wit op: https://www.bol.com/nl/p/prym-aqua-markeerpen-trick-marker-wit/9200000112634146?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp

Ik heb die wel eens voorbij zien komen maar altijd overal uitverkocht. Nooit kunnen testen.

Het witte carbon papier vind ik al echt ideaal! Heb gisteren ook voor het eerst dat print spul geprobeerd wat @NothingAboutSam poste. Dat is ook echt geweldig. Gewoon patroon zo ploep uit de printer, je plakt het op je stof en gaan met die banaan.

(Let wel, middels je link zie ik dat ze pas vanaf 2 gekocht kunnen worden.)

Wat ik wilde komen posten was een progressie foto! Gaat echt hard nu.

34 likes

Ja dat papier lijkt me ook echt fantastisch, jammer dat ik geen printer heb. :confused: Misschien toch maar eens met een lading patronen naar m’n ouders en daar alles wat ik wil maken uitprinten haha.

En wow gaat snel zeg met je Hogwarts werkje! Lekker bezig

1 like

Heb je markers (of paperclips) in huis? Die zijn voor beginnend hakers handig om daarmee je eerst steek van een tour te markeren, zodat je zeker weet dat je geen steken overslaat. Anders is tellen van steken ook nog een optie (maar iets foutgevoeliger)z Is in het begin inderdaad best lastig te zien, vooral als je keerlossen gebruikt.

2 likes

oo zeker doen <3 het scheelt zoveel frustratie. carbon papier of dit print transfer spul. Vind het echt het beste van dit jaar (tot nu toe)

ik probeer nu iedere dag beetje een doel te hebben om af te maken. bijv 3 stukken landschap of de treintjes. gisteren was het het afmaken van de brug qua grijs. En eigenlijk is de bruine rand van het spoor dan alweer extra.
Voor vandaag heb ik het doel om het spoor af te maken, de wolkjes en de auto. Spoor en auto is beetje priegelwerk.

3 likes

Mooi! Hoeveel heb je hiervoor betaald (als ik zo nieuwsgierig mag zijn)?