Omatopic (Deel 1)

Ik helemaal blij dat ik na het niet kunnen vinden van een gekozen garen een mooie kleur katoen had gevonden voor een mutsje voor de baby to be voor @Saturnus
Had ik even over het hoofd gezien dat het macramé katoen was, super hard en stug haha. Ga ik dat babietje niet aan doen…
Gelukkig heb ik daardoor wel de katoen/linnenmix net besteld die ik eigenlijk voor ogen had. Komt het uiteindelijk toch nog goed.

Iemand macramé draad nodig?

2 likes

Zo lief! :heart:

Altijd! Welke kleur en dikte is het? Balen voor jou zeg!

Ohhh ik zag net op wolplein dat super cute Pica Pau boek en nu wil ik die :heart_eyes:

1 like

Wie heeft er tips voor als je wilt beginnen met naaien?

Ik heb vroeger weleens kleding genaaid met m’n moeder (zij kan heel goed naaien), maar heb het de afgelopen 10 jaar niet meer gedaan haha. Het lijkt me nog steeds we heeel leuk om goed te kunnen, maar de aankoop van een naaimachine houdt me een beetje tegen. Heeft er iemand bijv. weleens een naaicursus gedaan en vonden ze dat nuttig? Of goeie tips voor een goedkopere beginnersnaaimachine?

De lidl verkoopt een singer naaimachine voor €100,-, een paar mensen op naailes hebben die en het zijn best goede dingen! Verwacht er geen wonderen van, maar het is beter dan meteen een pfaff van een paar honderd euro kopen. Ik vind naailes heel nuttig, maar ik heb nul ervaring met naaien dus ik wil de basis goed hebben voordat ik zelf ga knutselen.

Ik ben bezig met haar gratis hertjespatroon uit koel magazine (ook online). Zo leuk!

Ik heb een singer 8280 gekocht want die kwam heel goed uit een Duitse test en dan kan ik ooit gerichter Mn geld uitgeven als ik iets beters wil. Ik had nu geen idee waar ik naar keek en wat de verschillen waren dus vond t wel best. En heb morgen een naailes! Met breien heb ik ook drie lessen gevolgd en dat was wel handig. Dan ga je toch een stuk sneller dan wanneer je alles zelf uitvogeld en ik weet anders niet goed waar ik moet beginnen. En ik heb veel vrije tijd dus vind t ook wel leuk om ergens heen te gaan.

3 likes

Dankjewel @Bertha @kamerbreed @tom_riddle @Quinoa! :smiley:

Ik had toevallig die van de Lidl ook gezien… enig idee of dat iets tijdelijks is of dat ik nog kan wachten tot m’n verjaardag over een paar maanden? haha.

En hebben jullie een goeie website met informatie over stoffen? Ik weet wel een beetje wat van stoffen, maar op zo’n lapjesmarkt ben ik echt een beetje overwhelmed omdat er zoveel opties zijn

https://www.sewinginsight.com/singer/singer-brilliance-6180-review/ Review over de Lidl machine

1 like

Ik wil denk ik ook de 1680 bij de Lidl kopen, dus die van 150. De reviews die ik daarover heb gelezen waren positiever dan voor die van 100 en is volgens mij ook minder plastic, hij weegt ook ongeveer het dubbele. De review die @Bertha linkt kwam ik ook tegen, maar aangezien daar echt iets mis mee leek te zijn wil ik me daar niet teveel door laten leiden, ook omdat ik er verder juist veel positieve dingen over heb gelezen.

Een naaicursus kan ik inderdaad zeker aanraden. Op die manier kan je lekker prutsen onder leiding van iemand die er verstand van heeft, en leer je in korte tijd heel veel.
Ik heb allereerst een naaicursus gedaan omdat ik 0,0 verstand had van naaimachines. Dat was in een naaicafé waar naaimachines stonden zodat je eerst kon kijken of het wel iets voor je was. In datzelfde naaicafé ben ik nog een aantal maanden blijven hangen na de cursus, het naaicafé was namelijk een aantal ochtenden en middagen open en dan kon je per uur een naaimachine huren. Je nam dan zelf je spulletjes mee (of kocht ze, er waren ook garen en fournituren te koop), en kon rekenen op hulp van de naaijuf. Daar moest ik echter mee stoppen toen de dagdelen veranderden en het niet meer op mijn roostervrije dag was.

Toen ben ik een tijdje naar een naaicafé in een andere stad gegaan maar de naaijuf die dat runde vond ik erg kattig. Niet alleen tegen mij maar ook tegen anderen. Als iemand iets maakte dat ze niet mooi vond zei ze dat ook en op een niet-subtiele manier. “Met jouw benen zou ik niet zo’n kort rokje naaien” zei ze bijvoorbeeld tegen een medecursist. :roll_eyes: Die kattigheid kon ik echt niet waarderen dus daar ben ik na een keer of 10 weggegaan.

Qua naaimachines: ik ben absoluut geen fan van de naaimachines van Lidl. Ik heb het ook aan de 1e naaijuf voorgelegd en zij zei dat je beter een goedkopere tweedehands kan nemen van een goed merk, dan een Lidl-naaimachine. Ik heb een Lidl-naaimachine ‘gevoeld’ bij een medecursist en vond het erg plastic aanvoelen. Ik heb ook geen idee waar je terecht kan met een Lidl-naaimachine als hij stuk is, en of hij dan te repareren is bij een naaimachinewinkel.

Zelf heb ik een Vendomatic uit de jaren '60, ooit door mijn man gekocht voor een prikkie en volledig gereviseerd. Er zitten geen extra’s op maar het ding gaat als de brandweer. Hij kan alleen recht steken en zigzag, verder niet. Die steken zelf zijn wel aanpasbaar qua maat, maar siersteken e.d. zitten er dus niet op.

Op het 1e naaicafé stonden Janome naaimachines, die vond ik ook erg prettig. Die hadden wel veel meer verschillende soorten steken, ook voor het maken van knoopsgaten zaten er extra instellingen op. Dat heeft mijn Vendomatic niet, maar die gebruik ik amper. Knoopsgaten zijn ook vrij makkelijk te maken door de zigzagsteek zelf aan te passen. Meer werk, maar het werkt uiteindelijk wel.

Maar dit zijn toch niet naaimachines ‘van Lidl’ maar van Singer, wat toch een bekend naaimachine merk is? @Kamerbreed bedoelde jij ook de singer naaimachine? Ik neem aan dat je met een merk-naaimachine gewoon bij de klantenservice van het merk aan kan kloppen, maar misschien heb ik dat verkeerd haha

Klopt, het zijn Singers, maar ze hebben niet meer de Singer-degelijkheid van vroeger.
Singer stond vroeger bekend om de kwaliteit, maar de naaimachines die nu voor 100-150 euro verkocht worden door Lidl komen uit landen als China.
Ik zou zelf niet blindvaren op een (voorheen) betrouwbaar merk als de prijs echt vele malen lager is dan die van een gemiddelde naaimachine uit de naaimachinewinkel.

1 like

Aah dat wist ik niet, goed om te weten! En dank voor je andere tips over merken waar ik aan kan denken!

(En echt :rolleyes: naar die naaijuf die opmerkingen maakte over wat je dan maakte, hoe irritant is dat! Laat mensen gewoon even lekker zelf beslissen wat ze willen maken)

1 like

Ik zou ook niet voor een Singer gaan, zeker niet die van de Lidl. Ik ben lid van een naaigroep op Facebook en daar klagen mensen vaak over die machines, dat inrijgen lastig is of de bovenspanning niet goed is. Ik had eerst een goedkoop tweedehandsje om het op te leren! Na een paar jaar heb ik een nieuwe Brother gekregen van mijn ouders.

Oja tip, kijk filmpjes op Youtube! Als ik een bepaalde techniek niet snap, zoek ik een filmpje op. En ik kijk ook gewoon graag naar naaivideo’s waarin mensen kleding maken (zoals Angela Clayton), daar heb ik ook een hoop van geleerd.

1 like

Is een Brother wel een beetje een goed merk? Ik kan me dat merk alleen maar herinneren als zo-zo

Mijn eerste borduur-sessie. Besteld via ome Ali.

16 likes

Mijn naaimachine staat op dit moment ter reparatie bij een servicepunt. Maar hij is waarschijnlijk niet meer te repareren, is een oude Lewenstein.
Toevallig keek ik vanmiddag naar het merk Pfaff, heeft iemand daar ervaring mee?

Ja! Ik ben er echt heel tevreden over. Hij is makkelijk in gebruik, naait heel soepel en ik heb er in de twee jaar dat ik hem heb, nog geen enkele keer problemen mee gehad. Mijn moeder heeft een Lockmachine van Brother en ze is daar ook heel tevreden mee.

Oh, ik heb een Inovis-15 trouwens.

1 like