Een naaicursus kan ik inderdaad zeker aanraden. Op die manier kan je lekker prutsen onder leiding van iemand die er verstand van heeft, en leer je in korte tijd heel veel.
Ik heb allereerst een naaicursus gedaan omdat ik 0,0 verstand had van naaimachines. Dat was in een naaicafé waar naaimachines stonden zodat je eerst kon kijken of het wel iets voor je was. In datzelfde naaicafé ben ik nog een aantal maanden blijven hangen na de cursus, het naaicafé was namelijk een aantal ochtenden en middagen open en dan kon je per uur een naaimachine huren. Je nam dan zelf je spulletjes mee (of kocht ze, er waren ook garen en fournituren te koop), en kon rekenen op hulp van de naaijuf. Daar moest ik echter mee stoppen toen de dagdelen veranderden en het niet meer op mijn roostervrije dag was.
Toen ben ik een tijdje naar een naaicafé in een andere stad gegaan maar de naaijuf die dat runde vond ik erg kattig. Niet alleen tegen mij maar ook tegen anderen. Als iemand iets maakte dat ze niet mooi vond zei ze dat ook en op een niet-subtiele manier. “Met jouw benen zou ik niet zo’n kort rokje naaien” zei ze bijvoorbeeld tegen een medecursist.
Die kattigheid kon ik echt niet waarderen dus daar ben ik na een keer of 10 weggegaan.
Qua naaimachines: ik ben absoluut geen fan van de naaimachines van Lidl. Ik heb het ook aan de 1e naaijuf voorgelegd en zij zei dat je beter een goedkopere tweedehands kan nemen van een goed merk, dan een Lidl-naaimachine. Ik heb een Lidl-naaimachine ‘gevoeld’ bij een medecursist en vond het erg plastic aanvoelen. Ik heb ook geen idee waar je terecht kan met een Lidl-naaimachine als hij stuk is, en of hij dan te repareren is bij een naaimachinewinkel.
Zelf heb ik een Vendomatic uit de jaren '60, ooit door mijn man gekocht voor een prikkie en volledig gereviseerd. Er zitten geen extra’s op maar het ding gaat als de brandweer. Hij kan alleen recht steken en zigzag, verder niet. Die steken zelf zijn wel aanpasbaar qua maat, maar siersteken e.d. zitten er dus niet op.
Op het 1e naaicafé stonden Janome naaimachines, die vond ik ook erg prettig. Die hadden wel veel meer verschillende soorten steken, ook voor het maken van knoopsgaten zaten er extra instellingen op. Dat heeft mijn Vendomatic niet, maar die gebruik ik amper. Knoopsgaten zijn ook vrij makkelijk te maken door de zigzagsteek zelf aan te passen. Meer werk, maar het werkt uiteindelijk wel.