Omatopic (Deel 1)

Jaaaa ik heb die aflevering ook gezien en heb echt zin om dat ook te maken. Vind die van jou ook super leuk geworden!

1 like

Wat een leuk idee! Teken je dan eerst t patroon erop?

Project van vandaag.

8 likes

Nee, ik heb het patroon eerst overgetekend op papier en daarna het papier op het canvas geplakt met schilderstape. Daarna heb ik gaatjes geprikt met een naald, zodat ze in het canvas komen. Zo kun je heel makkelijk het patroon borduren, omdat je de gaatjes al hebt. :slight_smile:

Voor meer info, zie deze video!

2 likes

Wie kan mij helpen?
bezig met een dekentje. Echter zitten er bij de start van een nieuwe toer gaten in die er niet in horen. Wat ik deed: einde van de toer, 3 keer lossen. Nieuwe toer beginnen, maar eerste steek overslaan. Nu bij de laatste toer wel 3 keer lossen, maar gelijk in eerste steek gestoken. Het gat lijkt daar mee opgelost. Maar dan voeg ik toch telkens een steek toe, of niet?

Ja dan voeg je wel een steek toe denk ik. Kun je ook gewoon tellen om te checken. En als je een beetje trekt aan je werk wordt t gaatje dan niet minder? Ik zou gewoon zo doorgaan volgens het patroon, vind het wel mooi icm het hartje. Maar anders kun je miss 2 keer lossen ipv 3 doen.

1 like

Ja het probleem is dat het dus niet in het patroon staat hoe je door gaat naar de volgende toer. 2 keer lossen is ook nog een idee!

Als je die drie lossen ziet als keerlosse dan hangen ze ‘‘buiten’’ je werk en voeg je niet steeds een steek toe. Je gebruikt de losse dan alleen om op hoogte te komen en niet als eerste stokje.

Edit: dus als je niet steeds in je keerlosse weer een stokje gaat haken dan blijft het aantal stokjes gelijk.
Bij vasten gebruik je ook een keerlosse maar daar sla je ook geen steek over.

1 like

Zou wat anderen patronen bekijken dan, miss weet je dan beter wat je moet doen, ik ben niet zo’n briljante haker haha dus waar bemoei ik me eigenlijk mee :joy:

@still steek toevoegen ging volgens mij erover als ze niet de eerste steek overslaat aan begin vd toer

1 like

Ja maar je haakt al je stokjes in stokjes, en door keerlosse komen er niet ineens magisch stokjes bij haha. Dus als je die keerlossen gewoon keerlossen laat en gewoon gebruikt om op hoogte te komen, voor een mooi begin, en dus niet als eerste stokje, dan zou het aantal gelijk moeten blijven. :smiley:

Nee maar ik zag de keerlussen niet als oorzaak voor een extra steek, maar wel in een steek haken die je moet overslaan volgens t patroon. Als je dat elke keer doet dan krijg je er toch een bij? Maar als @Zomerjas t maar begrijpt haha ik ben net wakker ik zal wel onnozel zijn

1 like

Wat je bij je laatste toer hebt gedaan klopt! De drie losse zijn je keerlosse, dus je steekt je stokje in de laatste stokje van je vorige toer. Mooi patroon :heart:

1 like

Maar ik denk dat het patroon zegt dat je de eerste steek moet overslaan omdat de keerlossen daar het eerste stokje is. Als je de keerlossen meetelt als stokje en je slaat niet over, dan krijg je inderdaad steeds een steek erbij.

1 like

Ahhhhh :bulb:

1 like

Bedankt voor jullie antwoorden, duidelijk! Ik heb altijd problemen hiermee. Er komt uiteindelijk nog een rand om het dekentje. Kan ik dan deze ‘mis’ steken wegwerken of moet ik alles uithalen en opnieuw beginnen wil ik het mooi krijgen?

1 like

Je bent nog aan het begin dus hoe zuur ook, ik zou opnieuw beginnen want het zou mij blijven storen. Met haken kan je dit niet meer mooi wegwerken denk ik. Je kunt nu wel proberen of je met naald en draad de steken naar elkaar toe kan trekken om het gat te dichten, als je dat aanstaat los je het zo op en kan je gewoon verder haken.

2 likes

Ja ik heb het uitgehaald, ga denk ik ook met een kleinere naald haken. Hoop ik op iets strakkere hartjes.

Succes! Het is echt een heel leuk patroon, heb hem opgeslagen om ook ooit te maken haha. :smiley:

1 like

Denk dat je beter 2 lossen kan haken ipv 3. Hierdoor heb je te veel ruimte en krijg je een gaatje. Met 2 ben je al op de hoogte van je stokjes.

Maar dan wel de keerlossen alleen zien om de hoogte in te komen en niet als echt stokje toch, zoals still eerder aangaf?

Iemand hier heel toevallig ervaring met The Fabled Thread? Verliefd op hun werk maar twijfel of ik het borduren ga oppakken… Ik kan breien en dat vind ik heel leuk, maar ik weet nog niet of borduren voor me weggelegd is en dan zijn deze best wel duur. Ze zijn wel echt fantastisch :heart_eyes:

2 likes