Ondergoed-topic

Op de website van Victoria’s Secret zie ik misschien wat, wat zou kunnen passen. Maar ik woon in 010 dus Schiphol is te ver en bestellen vind ik met dit soort dingen weer gedoe jammer genoeg. Wel fijn dat je je maat gevonden lijkt te hebben!

@Meow Thanks voor je bericht! Superbra heb ik wel vaker als tip gelezen hier, maar ik voel me er niet zo prettig bij als ik echt de volledige aandacht van een verkoopster krijg. Het voelt dan zo verplicht om wat te kopen. Daarnaast heb ik veel gelezen dat de bandwijdte te strak wordt aangemeten en dat heb ik eerder al eens bij de Livera gehad, waardoor die bh nu in de kast stof ligt te happen dus dat zou ik ook zonde vinden (zeker aangezien het geen H&M-prijzen zijn). En tot slot (haha) zie ik op de website echt geen enkel model dat ook maar enigszins mijn maat heeft, elk model heeft een veel grotere boezem dan ik. Maar daarvoor moet ik misschien @Silica taggen (is het mogelijk om ook modellen op de website te plaatsen met een écht kleine boezem?).

Dus als iemand nog tips heeft voor UK 34 B/C in een fysieke winkel waar je zelf kunt passen, let me know!

2 likes

Zelf kunt passen met 75B/C is goed te doen maar wel veelal in veel winkels is dat helaas wel voorgevormd in die maat en je moet dan maar net geluk hebben dat die vorm ook jouw borstvorm heeft. Toen ik nog 65C had maar 75A droeg was ik heel blij met een inmiddels niet meer leverbaar model van Victoria’s Secret.

Schiphol heeft geen VS voor de douane meer en daar hadden ze ook nooit bh’s. Alleen maar overpriced beauty producten en hier en daar wat dito ochtendjassen en broekjes dus daarvoor + slechte(re) kwaliteit had je het ook niet hoeven doen :grimacing:

Als ik bij SuperBra kom ik al met de maat van die calculator binnen, bevestigen ze, en dan kan ik gewoon vrijuit passen met hoe en wat. Soms koop ik er wel wat en anders niet. Het is meer vaker de second opinion qua zelf meten en als ik weer even wil aanvullen. Het strakke mag echt zo strak als je wilt en het was voor mij ook eerst echt wennen maar bh’s rekken uit en verlengstukjes bestaan ook. Afgelopen najaar was ik wat afgevallen en kon dus een omvangsmaat kleiner maar toch die in mijn oude maat genomen, ook omdat ze 'm niet in mijn nieuwe maat hadden, want ik vind sensorisch wat losser juist prettiger.

2 likes

Je bent er zelf bij hè haha. Ik ben nooit bij superbra geweest maar je wordt vast niet gedwongen een te strakke bh te kopen die je niet fijn vindt :stuck_out_tongue: Uit m’n eigen ervaring als lingerieverkoopster weet ik wel dat echt de helft van de mensen een bh dragen die praktisch los om het lijf heen hangt. Terwijl je bijna alle steun van een bh uit de band haalt. Een bh hoort (relatief) strak te zitten en een afdruk aflaten op het lijf is niet gek. Als je wat gevoeliger bent voor strakke kleding of als dat heel snel opgesloten voelt, kun je het altijd even aangeven, dan kan de verkoper daar ook op letten. Zeker omdat je een kleine cupmaat hebt is die steun ook minder belangrijk dan bij veel gewicht

2 likes

Is ook zo, maar destijds bij de Livera werd er ook een bh aangemeten en toen leek hij ook goed te zitten. Al met al zit hij ook mooi, maar niet lekker. Je weet natuurlijk ook pas of een bh echt lekker zit na een aantal uur dragen. Daarom pas ik liever zonder advies, dan kan ik echt af gaan op mijn eigen gevoel in plaats van beïnvloed worden door iemand anders (heb ik met overige kleding trouwens ook, ik ga liever alleen winkelen dan met een vriendin). Maar het voordeel is inderdaad wel dat de band bij mij ook niet strak hoeft, aangezien er weinig opgehouden hoeft te worden.

2 likes

Ja ik zit met die snug omvang wel boven de 70 en met inademen zet mn borstkas nog best wat uit dus ik denk dat 30 op zich wel goed is! Op het buitenste haakje voelt het niet alsof ik nog iets strakkers nodig heb/pas. Eerder misschien dat 30D ook een optie zou kunnen zijn.
Gaat toch weer een wereld voor me open zo, haha

Je omvang is toch in aantal cm onder de borst gemeten? Dus als je daar bv 71cm meet, kies je voor 70 in omvang/32inch. Of begrijp ik het fout?

Haha en straks, heb ik dan toch zoals je merkt, misschien ook zo’n bravengelie in je dat je iedereen in je omgeving wilt overtuigen dat bh’s echt geen nare martelwerktuigen hoeven te zijn :joy:

Ik raad ook altijd iedereen aan dit te doen in een bh. Kan toch ook zorgen dat echt alles aan borstweefsel in de cup zit. Als je dan uitpuilt zou je inderdaad kunnen kijken naar een 30D (65D) beter zou passen.

@Virago en dat is ook helemaal prima! Ik heb ook een paar bh’s in mijn kast die in eerste instantie goed leken maar toen achteraf niet bij mijn borstvorm paste van ben je aan de bovenkant voller, gelijk, of juist aan de onderkant? En dan had ik net wat modellen die daar juist niet werkten.

@Mimosa 70/32 zijn inderdaad dezelfde omvangsmaten volgens het label maar je omvang is gek genoeg niet wat je in cm meet. Als ik dat volg kom ik uit op “maar” 2 a 3 omvangsmaten te groot (die dan gelijk in een v-vorm richting mijn nek trekt en voor hoofdpijn zorgt: zo kwam ik bij het bra fitten uit want ik had altijd hoofdpijn van bh’s dragen want de omvang was te breed dus kon geen steun bieden) en zou ik dan verder nog moeten opvangen met een cup die ruim 5 cupmaten te klein is.

4 likes

Hoe wij het deden in de lingeriewinkel wel hoor? Maar je moet wel echt ff strak om jezelf heen, + er altijd een paar cm aftrekken omdat een bh stretch is en een meetlint niet. En het ene merk valt losser dan het andere (franse merken vallen vaak wat losser). Dus stel je meet 73cm, dan pak je een 70 van freya, maar een 65 van aubade. Maar dat moet je net ff weten. En het blijft ook een beetje trial and error, niet elk materiaal is 100% hetzelfde en dan kun je wel eens variëren in omvangsmaat. Belangrijk is dat als je ‘m aan hebt, je er aan de achterkant twee vingers tussen kan krijgen als je ‘m aan hebt. Dan zit ie strak genoeg maar niet TE strak.

Ik heb nog nooit over de borst gemeten om een cupmaat te bepalen, dat deden wij gewoon op het oog

5 likes

@Meow zo dacht ik idd ook dat het was, hoe bereken jij het dan? (Zie ik niet duidelijk op je plaatje)

“Omdat een bh stretch is en een meetlint niet” dat is ZO’N goede uitspraak! Zo mee eens.

Franse merken vallen inderdaad wat losser is ook mijn ervarin maar inderdaad elk merk, en ook model, is weer anders. Bij Fantasie kan ik veelal zelfs in een cupmaat kleiner terecht.

Dat met die twee vingers ertussen is ook een hele goeie om te kijken of het ook niet te strak zit.

@Mimosa Met de A Bra That Fits calculator die je hier kan vinden en dan vaak nog door naar SuperBra ter bevestiging.

@Kwal zelf ben ik misschien wat intens met elke 6 maanden maar ik probeer minstens eens per jaar mijn moeder naar SuperBra te krijgen. Zij is dusver de enige in mijn directe omgeving die wel benieuwd was geworden na mijn bravangelie met: uhh mam, dat is echt net een boob hat wat je draagt. Toen ze weer eens verzuchtte dat ze “te grote” borsten had en niks paste.

5 likes

Maar hoe moet ik dit dan zien. 2 vingers is toch niets? Dat krijg je overal wel tussen toch. Als ne geen 2 vingers meer tussen de rug en de band kan krijgen zal die inderdaad gierend strak zitten, maar is dat nou heel leidend?

1 like

Ja natuurlijk maar niet dat je een hele hand erin kwijt kan. Zijn deze gifjes misschien handig als visueel voorbeeld? Zelf ben ik niet geweldig met visuele informatie maar dit vond ik best helder.

1 like

Wat mij vertelt is bij Superbra is dat als je de cup van onder (waar de beugel zit) over je borst kan trekken je omvangsmaat te groot is (of bv uitgelubberd dus je moet standje strakker of nieuwe beha als je hem al langer hebt).

Vond dat wel handig en duidelijke graadmeter.

Haha nou nee, als een bh ECHT heel strak zit dan krijg je 'm bijna niet opgetild hoor aan de acherkant. Maar die gifjes die @Meow deelt zijn inderdaad een goeie leidraad! Het gaat er om dat je gewoon íetsje speling hebt op het elastiek. Dus niet dat hij loeistrak zit en het elastiek helemaal opgerekt is, maar ook niet dat ie eigenlijk gewoon niet goed om je heen zit. Als je nog nooit je bh hebt laten aanmeten door een professional dan is er wel een reële kans dat je bh te los zit haha (echt zonder grappen denk ik dat 60% van de mensen die bij ons in de winkel kwamen hun bh te wijd droegen).

Wat ook nog een goede graadmeter is: even met je armen omlaag en omhoog zwaaien. Als je bh dan is gaan verschuiven, is hij te wijd. Hij moet echt op z’n plek blijven zitten, hoe je ook wappert of zwaait met je armen.

2 likes

Ik ben ein-de-lijk van m’n savage x fenty abonnement af, wat een ellende was dat zeg (echt telkens geprobeerd contact te krijgen met de helpdesk maar duurde zo vaak zo lang dat ik het maar weer op gaf)

2 likes

Ja daar heb je best wel een punt. Het is een beetje een kip-ei verhaal: we hebben inderdaad nu geen modellen met cup A, B of C op onze site of in onze marketing, daardoor denken veel mensen met kleine borsten dat ze niet bij ons terecht kunnen en ‘selecteren ze zichzelf uit’ en worden ze geen klant en reageren vervolgens ook niet op onze oproepjes als we nieuwe modellen zoeken onder onze klanten…
Ik zet NU op mijn to-do lijst dat we een keer een oproepje gaan doen voor modellen met een A, B of C cup (ik wil dan wel alleen mensen die bij ons al gefit zijn met die maat, want anders is de kans nogal groot dat ze bij ons toch op D+ uitkomen…)

7 likes

Dit is inderdaad de traditionele manier van je BH-maat bepalen, maar bij de moderne manier meet je strak je onder de borst omvang in cm en trek je er iets rond de 10 cm vanaf.
Als je er meer over wil lezen: in het Engels heet de ouderwetse manier de +4 method en de moderne manier de +0 method, in het Nederlands hebben we hier helaas nog geen vocabulaire voor, maar ik probeer erin te krijgen dat we gaan praten over ‘het moderne brafitten’ vs ’ de traditionele manier van adviseren’.

Bij SupeBra fitten we in principe op de moderne manier, alleen dan zonder meetlint (maar op het oog) en als de eerste maat die we pakken te strak voelt dan gaan we gewoon omhoog in de omvang.

3 likes

Ik weet misschien wel iemand, plaats je je oproep ook hier?

Ah ja, snap ik! Ik denk wel echt dat het zou schelen want ik ga nu niet naar Superbra omdat ik echt niet overeenkom met de modellen op de site terwijl er misschien wel iets voor mij tussen zou kunnen zitten. Maar ik voel me er dan toch niet prettig bij om langs te gaan als ik niet vooraf al gezien heb dat er ook ‘vrouwen zoals ik’ terecht kunnen. De onzekerheid overheerst dan.

Overigens ben ik bij Intimissimi geweest (Italiaans merk) en daar ben ik wel geslaagd voor een push-up beha. Dus voor de vrouwen hier met écht weinig borst (nagenoeg plat vanaf de zijkant bekeken) kan ik echt aanraden om daar heen te gaan. De meiden in Rotterdam zijn wel erg jong en wekten bij mij niet direct een ervaren indruk (maar dat is een vooroordeel, daar ben ik me van bewust) maar ik had een meisje dat me wel heel goed heeft geholpen. In eerste instantie ging ik zelf passen, maar toen toch maar weer hulp ingeschakeld uit praktisch oogpunt. De prijzen zijn ook echt te doen, dat is ook fijn. Dus tip!

6 likes

Nee mag niet denk. Maar we hebben laatst nog een algemeen oproepje voor modellen gehad, als die persoon een mailtje stuurt naar info@superbra.nl zou ik dat heel tof vinden!

3 likes