Haha nee daarom zei ik hierboven: omvangsmaat is 1 van de belangrijkste dingen en voor mij ook altijd het startpunt. Dat kun je ook heel makkelijk opmeten zoals ik paar posts hierboven uitlegde. Vervolgens weet je: oké mijn omvang is bijv 72cm, dus mijn omvangsmaat voor een bh zou 70 moeten zijn.
Dan kun je inderdaad je borsten gaan opmeten maar dat deden we in de zaak waar ik werkte nooit: wij schatten gewoon visueel in welke cupmaat er dan bij hoort (dat kan je na veel ervaring redelijk accuraat doen haha). Dus dat is thuis wat lastiger, maar je zou in een bijenkorf bijv van 1 bh een 70B, 70C, 70D en 70E (ligt eraan hoe groot je borsten zijn natuurlijk) kunnen pakken bijv. Dan ga je die passen en kijk je wat het beste zit. Stel, je hebt gevonden dat de 70E het beste zit. Dan zijn de zustermaten van die maat 75D en 65F. Dat betekent niet dat je die óók altijd past. Een 75 kan te wijd zijn en een 65 te strak. Maar, het is fijn om die maten te weten omdat merken nog weleens verschillen qua maat. De een valt bijv. veel strakker dan de ander.
Sowieso zou ik iedereen aanraden eens naar een speciaalzaak te gaan en je daar te laten helpen. Je bent dan echt niet verplicht een bh te kopen. Het kan al veel inzicht geven om eens wat verschillende modellen en maten te passen met iemand die er verstand van heeft. Want ook bh-modellen vallen weer heel anders: niet iedereen heeft het volume voor een lage balconette bh, of je kan juist teveel volume hebben voor een voorgevormde bh. Dan kan de maat technisch gezien goed zijn maar past de vorm bh gewoon niet bij je borst.
edit: ik zeg ook vaak dat omvang het belangrijkst is omdat 9/10 van de klanten die bij ons kwamen zeiden dat ze een A of B cup hadden (met een grote omvang) en dan met een C of D cup (met een kleinere omvang) de deur uitgingen. Dan dachten ze dat ze 80A droegen bijv, terwijl ik hun omvang op 70 meette. Dan weet je dus al heel snel: 80A = 75B = 70C… laten we eens een 70C passen. En vaak hielp dat dus al enorm