Ca. 17 jaar geleden woonde ik naast een parfumerie. De eigenaresse had zowel gewone geurtjes als exclusieve en omdat mijn beste vriend geobsedeerd is door bijzondere parfum liepen we er regelmatig even binnen. Meestal voor hem, heel soms ook voor mij.
De toenmalige eigenaresse vond het erg leuk om advies op maat te geven, en kwam op een dag met een nieuw geurtje dat volgens haar helemaal in mijn straatje zou passen. L, de nieuwe geur van Lolita Lempicka. Zoet, warm, tikkie kruidig, en poederig. Vanille, tonkaboon en kaneel. Maar niet te overheersend. Een unieke geur, vond ik, en op mijn huid was 'ie heerlijk. De eigenaresse had helemaal gelijk en had goed ingeschat dat ik deze geur geweldig zou vinden. Het werd meteen mijn favoriete parfum en ik kreeg er zo vaak complimenten over. En ook het flesje vond ik een kunstwerk.
En toen werd 'ie niet meer gemaakt.
Stad en land heb ik afgelopen om hem nog te krijgen, maar helaas. Andere geurtjes van Lolita Lempicka vond ik ook wel lekker, maar zo lekker als deze vond ik er geen. Af en toe werd 'ie online nog wel aangeboden, maar parfum heeft ook niet het eeuwige leven dus oude flesjes kopen durfde ik niet aan.
Het parfum kreeg ik nooit meer uit mijn hoofd, en eens in de zoveel tijd Google ik tevergeefs of er misschien een remake komt of zo. Of misschien zijn er wel geuren die er op lijken? Die zijn er, Lira van Xerjoff moet er op lijken maar dat vind ik met 270 euro per flesje parfum te gortig.
En toen las ik ineens op een forum dat Divain, een Spaans parfummerk dat bekende geuren kopieert, een dupe had van L. Normaal ben ik niet echt fan van geurkopieën maar ja, het origineel wordt niet meer gemaakt. Ik besloot te kijken of het wat was en bestelde een flesje. Vanochtend heel vroeg stond DPD al aan de deur en ik kon niet wachten om te ruiken.
Divain heeft iets heel slims; van de geur die je bestelt krijg je er ook een tester bij, zodat je kan kijken of het naar je zin is zonder de fles open te maken. Dan kan je eventueel nog ruilen. Geniaal idee vind ik.
Maar ruilen ga ik niet doen. Zodra ik het geurtje opspoot voelde het alsof ik werd teruggeworpen in de tijd. En ik schaam me bijna om het te zeggen maar ik kreeg er tranen van in mijn ogen. L is voor mij verbonden aan een paar hele sterke herinneringen, en die werden door deze geur weer opgeroepen.
561 is nagenoeg hetzelfde als L, ik zou zeggen 98%. L had nog een soort rokerig randje dat 561 iets minder heeft, maar het hart van de geur is gewoon gelijk. En ik denk dat 561 iets ‘slapper’ is dan L en dat ik er een spuitje meer van nodig heb. Maar voor de rest is het gewoon een extreem goede kopie en als het blind was opgespoten, zou ik gedacht hebben dat het echt L was.
Het voelt zo bizar om na jaren van afwezigheid deze geur weer te ruiken en ik ben er dolgelukkig mee.