Pcos

Hoi! Aangezien zo ongeveer 1 op de 10 vrouwen last heeft van PCOS leek het me goed om een topic hiervoor aan te maken. PCOS kan namelijk niet enkel vervelend zijn bij een kinderwens. Dit beeld heerst nog ten onrechte terwijl de (soms zeer heftige) symptomen ook dagelijks heel vervelend zijn. Ik hoop dat we veel aan elkaar mogen hebben :heart:

Ik heb ook pcos. Begin vond ik het wel shit maar vooral ook omdat je zo weinig weet nu. Althans, of je vruchtbaar bent weet je pas wanneer je het daadwerkelijk gaat proberen.
Verder besteed ik er niet zoveel aandacht aan (heb ook geen verdere klachten). Was wel een aantal maanden onder behandeling van n gynaecoloog en moest iedere 2/3 maanden bloedprikken maar daar kwam nooit iets uit (op een kleine afwijkingen bij mijn melkklieren na???). Ben daar mee gestopt en ik zie het wel, weet namelijk niet eens of ik kinderen wil.
Zijn jullie er wel meer mee bezig?

Ik ben door de echoscopiste op de poli gyn gediagnosticeerd (na een doorverwijzing van de huisarts). Toen had ik nog geen kinderwens, nu wel. Moet ik dan opnieuw via de huisarts een afspraak maken bij de poli? Of kan ik rechtstreeks bellen? En wordt het dan de fertiliteitspoli of nogmaals de poli gyn? Ik woon in NL trouwens.

Yes, wil nu een kindje idd. En ik heb geen eigen menstruatie helaas, slik nu nog de pil (had zonder de pil erg veel last van puistjes en haaruitval) dus probeer nu net als jou m’n voeding drastisch om te gooien en hopelijk werkt dat wat mee als ik straks stop.

@anon69702710
Oh wow. Hoelang liep je al met die klachten en hoe kwam je erop om plantbased te gaan eten? Wel ontzettend fijn dat het zo voor je helpt!
Ik heb vooral last van een cyclus waarbij ik eens in de 3/4 maanden ongesteld word. Stemmingswisselingen ook, maar die heb ik nu al zo lang dat ik niet zo goed weet of het echt een ding is haha.
Zelf merkte ik ook veranderingen toen ik 2/3 weken keto at, opeens werd ik weer ongesteld (na een half jaar???), echt bizar hoeveel voeding kan doen. Vroeg destijds aan mijn gynaecoloog of bepaalde voeding/dieet van invloed zou kunnen zijn, maar hij zei van niet…

Wat goed dat hier een topic over is! En wat fijn dat plantbased eten jou zo helpt. Zelf heb ik nog geen diagnose, maar ik heb sterke vermoedens dat ik ook PCOS heb. Momenteel word ik wel ongesteld, maar er zijn tijden geweest dat ik een half jaar niet ongesteld werd. Nog steeds sla ik maanden over, maar nu gebeurt er in ieder geval iets. Ik vind het lastig om te zeggen welke klachten echt bij pcos horen, maar mijn klachten zijn:

• Zeer onregelmatige menstruatie (in het verleden dus ook tijden niet ongesteld zijn)
• Onzuivere huid op mijn gezicht, rug en in mijn hals (vreselijk vind ik het!)
• Depressieve gevoelens
• Haar op plekken waar ik het niet wil hebben :grin:
• Een groot deel van de vrouwen met pcos is ook insulineresistent. Toen ik daarachter kwam, begreep ik opeens waarom ik op sommige momenten van de dag opeens bijna flauw kan vallen van de honger. Als ik niet om de 2 uur wat voedzaams eet, word ik trillerig, duizelig en krijg ik echt schrijnende pijn in mijn buik.

Ik twijfel of ik het nu wil laten onderzoeken of wacht tot we aan kinderen willen gaan beginnen. Dat zal ongeveer rond oktober/november van dit jaar zijn. Aan de andere kant, als ik het weet kan ik mijn maatregelen nemen en me erop instellen dat het langer kan duren.

Ik heb eens gelezen dat iemand PCOS had en ook nooit zin in seks had. Bij mij is het niet zo extreem, maar ook ik heb hier last van. Zijn er meer mensen die dit herkennen?

weg

Ja helaas wel.

Ik heb gister te horen gekregen dat ik waarschijnlijk pcos heb. Heb al bijna 2 jaar (sinds ik gestopt ben met de nuvaring) geen of een hele onregelmatige cyclus. Veel buikpijn rond mijn eierstokken, last van bloederige afscheiding wanneer ik die pijn ook heb, contactbloedingen etc. Heb verschillende uitstrijkjes gehad en gister dus een echo bij de poli gynaecologie, de evhoscopist gaf aan veel follikels te zien in mijn eierstokken en zou de resultaten meteen doorsturen naar mijn HA. De HA belde me een paar uur later op en gaf aan dat ze me door wilde verwijzen naar de gynaecoloog vanwege de follikels om te kijken in welke mate ik er last van heb en ze gaf aan dat dit pcos heet en ik wellicht de pil moet gaan gebruiken. Ben zelf als een gek gaan lezen en veel gevonden over voeding en beweging, merk alleen dat ik door de bomen het bos niet meer echt zie. Hoe heb jij dat gedaan @anon69702710? Want lees over veel groente, geen suiker, geen snelle koolhydraten maar ook over eten binnen 90 minuten nadat je wakker wordt etc. Weet gewoon niet zo goed waar te beginnen en wil eigenlijk liever gister dan vandaag beginnen met er iets aan te doen. Herken trouwens ook dat ik zwaar trillerig en zweterig word wanneer ik maaltijden te veel uitstel en gewoon niet meer functioneer totdat ik wat eet, dus wellicht dat het bij mij veel te maken heeft met insuline? Heb trouwens geen overgewicht, acne of overbeharing maar vooral buikklachten en intense moodswings.

Wat een fijn berichtje! Je hebt inderdaad gelijk dat ik hier niet zo gestresst mee om moet gaan haha. Ik eet nu al vegetarisch en eet geen melk/yoghurt maar wel ei en veeeel kaas. Eet nu ook veel te vaak chips en andere shit waar veel suiker in zit. Voor nu denk ik dat ik een paar weken geen suiker ga proberen, veel groente en pasta/rijst niet meer de witte variant nemen. Eet wel altijd al alleen volkoren brood dus dat is volgens mij wel al goed. Zal eens even gaan kijken hoe dit gaat en wat je zegt over later ontbijten zal ik eens opzoeken! Want ik moet mezelf echt dwingen om voor 11.00 te eten anders, heb eerder gewoon geen behoefte aan eten.

Dat is inderdaad wel slim denk ik om vooral te luisteren naar mijn lichaam. Ik moet vanmiddag de HA even bellen met in welke woonplaats ik naar dr gynaecoloog wil, dus zal dan ook wel eens vragen hoe zij denkt over voeding aanpassen en of de gynaecoloog überhaupt wel iets kan doen behalve de pil gaan voorschrijven. Dat doorslaan herken ik nu gewoon al, heb echt zoiets van ik wil hier vanaf en helemaal gezond zijn en daar wil ik alles voor doen. Maar een beetje blijven leven is ook wel prettig ja haha.

Bizar trouwens, ik had gister dus een echo waarop je in de eierstokken allemaal zwarte plekjes zag wat dus follikels waren. Vervolgens belt de HA me op met dat hele PCOS verhaal en dat ze me wil doorverwijzen omdat het gevolgen heeft voor mijn vruchtbaarheid. En een van mijn beste vriendinnen belde me gister huilend op dat ze bij de HA was voor een zwangerschapstest en dat die positief was en ze dus echt geen kind wil en nadenkt over abortus. Is ook dezelfde HA trouwens, gek om zo te beseffen dat zij dus in de ochtend iemand ziet die helemaal in paniek is omdat ze ongewenst zwanger is en smiddags iemand moet bellen over pcos.

1 like

Ik had fit met Iris idd meteen al gevonden! Volgde haar een paar jaar terug en wist dus nog dat zij pcos had. Haar praktijk is een half uurtje bij me vandaan dus misschien is dat ook altijd nog een optie. Momenteel gebruik ik geen hormonale anticonceptie! De HA zei alleen dat een gynaecoloog meestal de pil voorschrijft bij pcos als je nu op dit moment nog niet zwanger wil raken. Nu reageer ik heel mijn leven al super heftig op hormonale anticonceptie en is dat ook de reden dat ik daar mee gestopt ben, dus ik weiger gewoon om weer aan de pil te gaan. Is volgens mij ook vooral symptoombestrijding i.p.v. dat het echt van binnenuit opgelost wordt.

Ik heb PCOS en ben zwanger. Mijn cyclus was opzich redelijk regelmatig, maar wel lang, rond de 35-40 dagen. Op een gegeven moment werd mijn cyclus heel lang (80+ dagen). Toen ivm kinderwens aan de bel getrokken en doorgestuurd naar de gyn. Deze schreef direct Clomid voor. Als ik na een halfjaar niet zwanger zou zijn zou mijn man ook getest worden. Gelijk met de eerste ronde clomid werd ik zwanger. Moet zeggen dat ik verder geen PCOS gerelateerde klachten hebt zoals overgewicht of overbeharing. Ook mijn man is verder gezond. Ik heb alleen dus die cyclus die niet klopt.

3 likes

Nou ik ben vandaag voor de eerste keer bij de gynaecoloog geweest. Heb er echt heel erg gemengde gevoelens over, was een hele aardige leuke man! Alleen hij stuurde nogal aan op anticonceptiepil of anders een hormoonkuur om ervoor te zorgen dat mijn baarmoeder even helemaal opgeschoond wordt omdat dit tijdens mijn menstruatie niet altijd voldoende gebeurt waarschijnlijk. Ik had zelf heeeel veel gelezen al en was in de veronderstelling dat voeding veel invloed zou kunnen hebben, toen ik daarnaar vroeg zei hij echt heel resoluut ‘nee dat gaat in geen enkel opzicht helpen’ en lachte hij een beetje? Ik zie al dat gebruik van hormonen echt niet zitten en mijn eet/leefstijl aanpassen was echt mijn hoop eigenlijk. Zelf denk ik nog steeds dat voeding WEL veel verschil zou kunnen maken maar ik weet niet echt hoe ik dat wil gaan doen want hij staat daar overduidelijk niet achter… Heb volgende week bloedonderzoek om te kijken naar welke hormonen vooral uit balans zijn, waarover hij trouwens zei dat ik vooraf absoluut niet mag eten/drinken/tandenpoetsen want dat zou invloed hebben op mijn bloedsuiker en dus op mijn hormoonbalans (sprak zichzelf in mijn ogen dus behoorlijk tegen?). Voel me nu echt wel best rot, heb ook diëtiste gebeld en zij zei dat het me zeker kon helpen maar dat ze vol zit tm maart :worried:

Ik heb trouwens een heel onregelmatige cyclus met tussendoor vaak bloedverlies (wat wss dus ‘oud’ bloed is dat niet helemaal wordt afgestoten tijdens mijn menstruatie) en had iets van 15 follikels in 1 eierstok. Geen overbeharing of acne en dat was volgens hem wel ‘anders’ dan de norm voor pcos.

Een vriendinnetje van me heeft ook pcos en heeft periodes gehad waar ze een paar jaar niet ongesteld is geweest en dan opeens heel heftig en dan weer niet. Ze is een jaar geleden vegan gaan eten en is nu wel een paar keer ongesteld geweest. Ze vond het zelf wel lastig om te zeggen of het nou daardoor komt of misschien is het gewoon toeval, maar ze blijft wel bij haar vegandieet (niet altijd even streng trouwens).

weg

Ja ik geloof dat hij ook wilde kijken of het niet met mijn schildklier en bijnieren enzo te maken had. Ik denk zelf ook dat voeding veel invloed kan hebben, ben daar nu een beetje mee aan het experimenteren. Goed om te horen dat het bij jou zo duidelijk merkbaar was toen je daar op ging letten!

Heb wel even een vraag eigenlijk, misschien dat anderen ook nog tips hebben. Maar wat eet jij/jullie op een dag? Ik merk dat ik met zo veel dingen rekening probeer te houden (koolhydraten, suiker, zuivel, tijdstippen, niet te veel maar ook niet te weinig en ik ben vegetariër) dat ik gewoon niet zo goed weet hoe dat er dan in de praktijk qua eten uit ziet.

Dit ben ik nu inderdaad ook aan het proberen! Eet al lange tijd vegetarisch dus de overstap is niet heel erg groot, maar toch wel lastig ook denk ik qua koolhydraten en suikers nog.

1 like

weg

1 like

@vaatdoek Ik zie dit hele topic nu pas, en zie dat je hierboven gevraagd heb naar pcos+kinderwens. Ik heb ook pcos, en slik nu clomid. Weet niet of je toen antwoord hebt gekregen, maar anders mag je me altijd een berichtje sturen!

Volgwns mijn gynaecoloog was voeding ook maar een kleine factor. Gezond eten is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Ik heb ook geen overgewicht en ook mijn insulinewaarden waren normaal. Ik eet zelf veel groente, brood, pasta, rijst en zuivel. Weinig vlees en vettige dingen. Wel veel suiker :grimacing: Ga dat toch eens proberen te minderen.

Mensen hier nog huidproblemen en een geweldige verzorgingstip? Ik heb wel een huidroutine, maar daar is mijn huid van ‘kut’ naar ‘mwah’ gegaan. Volgende stap: oké :sweat_smile: