Pcos

Ik kreeg altijd van de gynae te horen dat ik sowieso iets van hormonale anticonceptie moest gebruiken. Denkt die van jou daar dan anders over? Ik heb namelijk geen relatie meer dus ik vind het echt zonde

@Knofje ah lief, dank je. Ik lees af en toe mee in het kinderwens topic, jij zit nu in ronde 5 toch? Mag je maximaal 6 keer, hoe zit dat precies?

@KREN Ja dit zei mijn huisarts ook, daarom ben ik na die 10 maanden weer aan de pil begonnen. Ik had toen nog geen kinderwens en wilde van de vette huid/acne overal/haaruitval af, dus was echt blij om weer te beginnen haha. Daarbij vertelde ze ook dat het beter was om maandelijks een bloeding te hebben om zo de kans op baarmoederkanker te verminderen omdat je baarmoederslijmvlies dan niet ‘ophoopt’. Of dat echt helemaal waar/bewezen is weet ik niet, je leest zooooooveel verschillende dingen overal. :roll_eyes:

1 like

Jeetje wat heftig zeg! Hoe gaat het nu met je?

Ik heb vorige week ook te horen gekregen dat ik pcos heb. De gynaecoloog zei ook dat voeding absoluut geen invloed erop heeft. Ik heb geen zin om aan de pil te gaan en daarbij willen we niet te lang meer wachten met kinderen (mede door deze diagnose) Ook zie ik het niet direct zitten om hormonen te gebruiken. Maar als het lang duurt voordat ik zwanger ben kan dat juist een uitkomst zijn.

Er is inderdaad zoveel te vinden over pcos en voeding, dat ik ook niet echt weet hoe ik het aan moet pakken. Wel vond ik een artikel met wetenschappelijke onderbouwing over welke voeding bij sommige vrouwen effect heeft https://www.ahealthylife.nl/pcos-en-voeding-7-praktische-tips/. @Musa misschien heb je hier iets aan.

Wat heftig zeg! Dat laat mij weer even inzien dat de pil juist erger kan voorkomen :hushed:

1 like

Dat zou inderdaad een goede optie kunnen zijn. Het enige nadeel is dan dat de hormonen een keer in de zoveel maand een periode ingenomen moeten worden denk ik? Dus dan krijg je naar mijn idee juist last van schommelingen, wat ook weer z’n effect op symptomen van pcos heeft.

Hoe ging het starten met clomid bij jou in z’n werk? Na hoe lang proberen zwanger te worden bijvoorbeeld? (Als je dat kwijt wilt natuurlijk) Lijkt me best een heftig proces!

1 like

Ik was 8 jaar niet ongesteld, maar woog ook 140 kilo. Toen 60 kg afgevallen en heb nu weer een soort-van cyclus! Ik merk dat het niet is wat moet zijn, maar goed, ik heb het weer. Ben benieuwd dat als we ervoor gaan, het dan goed lukt. Voordeel is dat de diagnose gesteld is, dus de huisarts heeft me beloofd dat als ik na een half jaar nog niet zwanger ben, ik meteen naar een fertiliteitskliniek mag.
Ik zit nu aan geen enkele anticonceptie, omdat ik echt even wil weten hoe m’n lijf in elkaar zit.

Wat fijn dat je weinig bijwerkingen hebt! En wat een lange cyclussen had je, ik herken het heel erg. Interessant om te weten hoe het in z’n werk ging. Ik hoop zo voor je dat het allemaal goed uitpakt en je zwanger wordt!!

Zelf heb ik ook een inwendige echo gehad. Zag er van tevoren tegenop, maar eigenlijk ging de gynaecoloog er heel praktisch mee om. En het was ook zo voorbij gelukkig.

1 like

Heeft iemand toevallig ervaring met Healthy Hormones en haar pcos dieet?

Zijn er hier meiden/vrouwen die ervaring hebben met Clomid? Ik ben afgelopen week na een jaar sukkelen met mijn cyclussen (lang, onregelmatig en waarschijnlijk zonder eisprong) bij de gynaecoloog geweest en het blijkt PCOS te zijn. Ik heb nu Clomid voorgeschreven gekregen nadat we kunstmatig een menstruatie hebben opgewekt. Ik ben benieuwd wie haar ervaring hiermee zou willen delen!

2 likes

yes wat wil je weten?

Wat voor bijwerkingen ervaarde je? Ik ben namelijk best wel bang voor acne. Nu lees ik dat over clomid wel minder, maar wel dingen over erge stemmingswisselingen en hoofdpijn. Ben benieuwd!

Acne kreeg ik van het stoppen met de pil, niet van clomid. Stemmingswisselingen viel me enorm mee. Wel hoofdpijn idd en als ik clomid neem voor het slapen gaan ben ik gegarandeerd om 04.00 wakker. Overdag dus erg moe. Volgende ronde ga ik ze 's ochtends nemen, kijken of dat beter is. Ik slik 50mg en die werkt goed dus hoef tot nu toe nog niet te verhogen. Dus bij mij viel het al met al enorm mee, maar ik verwachtte ook een hel haha. Ben benieuwd wat voor bijwerkingen jij gaat ervaren! Welke menstruatie opwekker krijg je?

Volgens mij heet het provera, maar we hebben besloten om pas in het nieuwe jaar te starten omdat ik nog even zonder hormonen van de Kerst wil genieten! Fijn dat het iig geen acne gaf! Ik lees dat meer, dat acne er juist door verdwijnt, misschien omdat dat vrouwelijke hormonen zijn i.p.v. mannelijke die precies het probleem zijn!

Ik heb ook PCOS, weet dit nu een jaar maar mijn man en ik hebben (nog) geen kinderwens. We zijn wel bezig om te kijken wat mogelijk is, zodat we ‘gelijk aan de slag aan de slag kunnen’ wanneer we dat willen. Ik hou al lange tijd in een app mijn cyclus bij. En die is heel netjes 30 dagen en ik word elke maand op dezelfde dag ongesteld. Nu vraag ik mij af: heb ik dan wel of geen eisprong? Iemand enig idee?

Huh, je hebt pcos maar je hebt elke maand een cyclus van 30 dagen? Weet je dan wel zeker dat je pcos hebt? Want met pcos heb je juist geen ongesteldheid of mega onregelmatig. Lijkt me dat je dan wel iedere maand een eisprong hebt. Maar je kunt het eens bijhouden met ovulatietesten.

Ik heb dit ook en mijn dokter heeft aangegeven dat je er bij een normale cyclus vanuit mag gaan dat je gewoon een eisprong hebt. Ik ben nu 21 weken zwanger :slight_smile:

1 like

Ik snap je vraag: ik heb ondanks een regelmatige cyclus wel PCOS (bleek zowel uit een echo als bloedonderzoek). Mijn regelmatige cyclus is nu sinds een jaar. Daarvoor werd ik soms maanden niet ongesteld. Goeie tip, zo’n ovulatietest!

Gefeliciteerd, wat leuk! Ben je op natuurlijke wijze zwanger geworden (als ik dat mag vragen)?

Ja mag je vragen, is natuurlijk gegaan. Ik wilde het even benoemen omdat ik me in het begin daar ook zorgen over maakte en op internet alleen verhalen las van mensen met medicatie/jaren proberen/cyclussen van 100 dagen etc. Het kan dus ook zo!

1 like