Pcos

Ik ben zelf niet naar een endocrinoloog geweest, alle hormonen (ook schildklier) zijn geprikt in opdracht van de gynaecoloog. En binnen een fertiliteitstraject. Schildklierproblemen kunnen dacht ik wel degelijk invloed hebben op je cyclus, geen idee of er ook een verband is met PCOS. Maar vooral heel vervelend dat ze naar elkaar wijzen en er allebei niks mee doen. Zou inderdaad dan je huisarts een verwijzing vragen naar of een andere gynaecoloog/internist of een endocrinoloog. Ik merk nu wel dat de focus enorm op kinderwens ligt en dat ook het toverwoord was om ĂŒberhaupt een verwijzing te krijgen waardoor ik er dus achter ben gekomen dat ik PCOS heb. Vind t zelf ook super irritant dat ik met de rest dan kennelijk maar gewoon moet dealen. Nog veel verbetermogelijkheden voor de zorg rondom PCOS!

Dank voor je reactie!

Klopt, vind de benadering van Pcos ook wat vreemd.
Idd het magische woord lijkt “kinderwens” te zijn. Want het is immers een verzameling van symptomen en niet echt een ziekte? (weet niet of ik het goed uitleg). Ben er ook niet zeker van wat een endocrinoloog zou kunnen doen, maar het feit dat iedereen een beetje tunnelvisie hanteert en “kom later maar terug” zegt/of naar de ander wijst, is gewoon niet zo prettig
 wordt vervolgd

Ik kan je niet helpen met of je last gaat krijgen met kinderen krijgen maar ik wil even zeggen dat ik ook pcos heb maar ook geen 1 van die bijwerkingen ofzo. Dat kan zeker.

1 like

Ja in principe ben ik van mn eerste normaal zwanger geraakt maar ik weet niet hoelang dat geduurd heeft want ik had een spiraal in :laughing:

Nu voor mn 2e al twee jaar bezig maar ben ook 10 jaar ouder dus ja
 je weet het niet.

Ik zou indd niet teveel zorgen maken maar je weet nu wel tenminste als je kinderen wilt dat je dan ws wel gelijk wat onderzoekjes krijgt of iig dat ze je niet superlang laten aanmodderen denk ik.

1 like

Ik herkende mezelf ook niet in de diagnose PCOS en heb ook de typische klachten niet. Wel blijkt een iets verhoogd androgenen (‘mannelijke’ hormonen) uit het bloedbeeld maar ook de gynaecoloog gaf aan dat het maar licht verhoogd is. Waarschijnlijk dat ik daarom ook niet echt last heb van haargroei, acne etc (+ ik ben blond, dus sowieso al heel licht lichaamshaar dat minder opvalt). Vrouwen met PCOS krijgen evenveel kinderen als vrouwen zonder PCOS, was het eerste dat mijn (eerste) gynaecoloog zei. Ik heb zelf geen/onregelmatige eisprong door PCOS en daar kunnen ze met medicijnen helpen zodat je een eisprong krijgt en dan in principe een even grote kans op zwanger worden hebt als ‘normaal’. Mits er verder niks aan de hand is bij jou of je vriend natuurlijk.

Kan me voorstellen dat het best wel even een boodschap is om te krijgen, was het voor mij in ieder geval wel. Als je nog meer vragen hebt, stel ze vooral hier maar ook aan je gynaecoloog of huisarts!

Dit is net een nieuw hoofdstuk van een soap haha. Dat zou echt wel heel mooi zijn! Van harte ge-ovuleerd? :sweat_smile:

Met dank aan jou, kan ik nu met provera beginnen! Hij zag niks geks op de echo en wilde het eigenlijk eerst in het team overleggen en dan evt eind september met clomid beginnen. Heb toen aangegeven dat ik van iemand had gehoord dat zij provera kreeg en toen was dat prima. Had wel t idee dat hij ook niet zo goed weet wat er dan is, maargoed. Ik kijk uit naar niet meer ongesteld zijn (inmiddels weeeeeer namelijk). Hoe lang duurt het voor dit werkt?! :stuck_out_tongue:

Toch nog een vraagje hoor, waarom had jij ook bloedstollende pillen erbij? Daar had de gyn niks over gezegd. Nou gaf hij natuurlijk sowieso al provera niet als optie tot ik het zelf suggereerde dus hoop niet dat er nu iets mis gaat :sweat_smile:

1 like

Ah okee, goed om te weten! Dat had ik gelukkig niet dus dat verklaart het dan (normale tampon per 3 uur dus dat is wel normaal). De provera valt niet helemaal lekker (overgeven, hoofdpijn, vermoeidheid) dus dit worden een leuke 10 dagen maar als het maar doet wat het moet doen.

Oee als ik jou was zou ik dat ook echt willen weten hoor. Sowieso interessant en goede reden om iets te vieren. Gewoon lekker doen, haha. Weet je ook of je alsnog aan de anticonceptie moet :wink:

Zijn er hier meiden waar hun PCOS verdwenen is? Kwam het later weer terug, bleef het weg? Of is er iemand geweest met een normaal echo beeld na de diagnose?

1 like

Ik heb diagnose PCOS gehad. Op meerdere echo’s ook heel veel kleine follikels te zien. Nou ben ik tegen alle verwachtingen vrijwel meteen zwanger geraakt, helaas mis gegaan en tijdens de nacontrole was er 1 mooi eitje maar die groeide. Voorheen had ik niet eens een eisprong en nu ben ik en zwanger geraakt en na de miskraam weer maar 1 mooi eitje dus. De gyn zei dat je ‘eroverheen kan groeien’ maar heb het niet eerder gehoord. Dus was benieuwd naar andere ervaringen.

Volgens mij kan oa een zwangerschap er wel voor zorgen dat je hormonen ook weer anders gaan doen. Ik heb best veel gelezen over PCOS, waaronder vrouwen bij wie het na een miskraam of bevalling niet meer terug te zien was op de echo en dus weg was. Maar dat is dus van horen zeggen. Ik heb bij mijzelf overigens ook het idee dat er hormonaal iets is veranderd (was opeens constant ongesteld ipv eens per 3 maanden), niet door een zwangerschap trouwens maar dat zou voor mij wel verklaren dat 1 eierstok opeens wel iets doet haha. Misschien toch een vraag die je ook het beste nog aan je gynaecoloog kan stellen!

Ja maar het is dus voor mijn zwangerschap al veranderd. Ik zal de vraag eens aan de gyn stellen, die had helaas pas tijd in oktober dus dacht peil het eens hier.

Ben nog vrij jong dus daar zal het niet aan liggen gok ik. Vond het vrij bijzonder dat het ‘weg’ was aangezien mijn cyclussen (de 2 die ik heb gehad na pil voor zwangerschap) langer duurde dan gewoon en beide ook zeker niet evenlang. Was er blind vanuit gegaan dat het nog steeds zo was dus was bij de echo vooral erg verbaasd.

Ja klopt nu herinner ik me idd dat de gyn zoiets zei. Dat het komt door het stoppen met de pil en dat het evt wel terug kan komen en dat ik ‘geluk’ heb gehad dat ik tijdens de reset zwanger ben geraakt. Daarom ben ik nu weer met de pil begonnen in de hoop dat als we weer zwanger willen worden ik weer een reset heb. Maar volgens mij kan het ook blijvend zijn. Was beetje te overwhelmed om te vragen😂 Heb overigens nooit een normale cyclus gehad. Elke keer dat ik ongesteld word word hij langer en langer. De ronde dat ik zwanger ben geraakt heb ik ook oas een eisprong gehad op dag 23

Edit. Lees nu dat jij het resetten andersom bedoeld dan de gyn mij zei. Ik heb de diagnose na een jaar stoppen gehad vorig jaar. Dus het was geen reset pcos

Bizar haha! Het blijft een gek iets. Hopelijk blijft het weg dan :four_leaf_clover: Ik zal het in Oktober nog eens goed overleggen met de gyn hoe dit kan.

1 like

Ik had het juist andersom. Van de eerste zijn wij in 1x zwanger geraakt, terwijl dat volgens de gynaecoloog eigenlijk niet zou moeten kunnen met het beeld wat hij een jaar na die geboorte had (echo’s en hormonen en cyclus opvolgen).
Hij omschreef het als “sommige vrouwen met PCOS zitten 7jr in een fertiliteitstraject en dan ineens worden ze zonder hulp zwanger. Het lijkt er op dat jullie die mazzel vooraf hebben gehad. Alles kan.”
Maar ik las later ook veel dingen over dat er dus iets kan veranderen na een zwangerschap. En denk dat dat hier aan de orde is geweest
 maar nooit gevraagd dus.

Leven lang al alle PCOS symptomen (onregelmatig, zwaaaar menstrueren, rare cyclus, veel beharing), maar kennelijk is er iets goed gegaan bij ons eerste kindje. En daarna dus iets hormonaal gezien ongeslagen. Want ik had aan 1 eierstok helemaal geen ovulatie zeiden ze, de ander deed het wat, maar een super korte lf etc. Dus er kan wel “iets” gebeuren over de tijd heen. :thinking:
Gekke dingen, zo’n vrouwen lijf

2 likes

Heb m nog niet helemaal gekeken (heb ook helemaal geen pcos) maar dacht misselijk een fijne video voor lotgenootjes

Ik ben ruim 15 jaar geleden en 3 jaar geleden opnieuw gediagnosticeerd met PCOS (2e keer was een check hoe alles er inmiddels uitzag na 10 jaar pil gebruik). Ik heb op dit moment een redelijk stabiele cyclus, maar heb het advies gekregen vanuit het ziekenhuis om te checken of ik ĂŒberhaupt een ovulatie heb. Hebben jullie goede tips voor testen (clearblue vind ik absurd duur đŸ„Č) en wanneer te beginnen met testen in een ietwat abnormale cyclus?