Weet een van jullie of er misschien een relatie is tussen pcos en buitenbaarmoederlijke zwangerschappen?
Hmm okee, mijn laatste zwangerschap is weer een vermoeden van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en er waren meerdere cystes te zien nu (vorige keren maar 1). Dus ik dacht misschien is er een verband tussen.
Als je pcos hebt en met name veel vet rondom je buik (ipv billen en heupen), dan is het wel verstandig om af te vallen. Dat vet is namelijk metabool actief en kan leiden tot verschillende interne problemen. Als je verder gewoon slank bent, dan heeft afvallen inderdaad geen effect op pcos. Soms zelf negatief effect als je te dun bent.
Wat bedoel je met metabool actief?
Ik heb heel uitgebreid met een diëtist gesproken over de zin en onzin van diëten bij PCOS. Het is volgens haar wel degelijk aangetoond dat vrouwen met overgewicht (maar denk dan echt aan BMI>30) een betere cyclus krijgen bij 5-10% gewichtsverlies en vrouwen met insulineresistentie baat hebben bij een aangepast, regelmatig en volwaardig voedingspatroon. Sowieso is goed en gezond eten en voldoende (maar niet overdreven) bewegen voor iedereen verstandig. Zou iig geen wonderen verwachten van een dieet en zeker niet van een vingerprikje.
Ik heb zelf overigens wel het idee dat er iets in mijn cyclus is veranderd door mijn algehele leefpatroon aan te passen (meer beweging, gezonder en regelmatiger eten, vitamine D supplement ivm tekort). Maar volgens mij zijner zulke algemene dingen dat sowieso geldt âbaat het niet, dan schaadt het nietâ. DiĂ«tist zei iig ook dat al die supplementen echt niet nodig is.
@Solsikke Was eigenlijk meer een reactie op jou zie ik nu haha.
Ik heb in mijn zoektocht intussen ook zoveel gelezen en ze zeggen allemaal wat anders over welke groep je moet laten staan. Ik grap er nu over als ik alles zou volgen ik alleen nog maar water en ijsblokjes mag.
Wat mij ook opviel, is dat veel van die deskundige online vrouwen zijn die zelf pcos hebben en dat ze hetgene wat voor hun werkt als de waarheid verkopen en er, voor mijn gevoel, een slaatje uit willen slaan. Ik probeer me echt voor die types af te sluiten, want voor mij voelt het niet oprecht wat ze doen.
Ik heb het er paar jaar geleden met een diĂ«tist over gehad en die zei ook vooral gewoon ânormaalâ en gezond eten en dan kom je al heel eind.
Ik had idd ook over Inositol gelezen en ook de andere vorm: D-chiro inositol
Ik ga het mijn gynaecoloog bespreken maar het is niet zo dat hier enorm wordt meegedacht in symptoombestrijding of andere hulpmiddelen. Is heel erg gericht op: heb je nu een kinderwens? (Hier niet per se). Er wordt heel weinig meegedacht maar ik ga het proberen
Herkenbaar! Ik heb zelf ook het gevoel alsof er vooral wordt gefocust op kinderwens (in mijn geval dan) en mis heel erg de handvatten om er zelf mee om te gaan. Ik ben eigenlijk al lang blij dat ik zelf opzich ook wel iets kan uitzoeken over hoe hormonen etc nou werken want heb tot nu toe op geen enkele vraag een antwoord gekregen. Vind dat heel eerlijk gezegd nog het meest frustrerend aan afgelopen maanden (3 artsen gezien).
Het vet leidt toch toegenomen insuline resistentie en dat kan een belangrijk onderdeel zijn van PCOS, maar hoeft niet. Ik dat geval is het dus wel verstandig om het vet te kwijt te raken.
Is het wel in dezelfde concentratie weer gegeven? Soms is het g/L en soms bv mg/L etc.
Als vrij testosteron op dezelfde manier is berekend (index van SHBG in nmol/L en testosteron in nmol/L), is het voor alles idd zelfde eenheid.
Ik liep drie jaar geleden bij de gynaecoloog voor mijn PCOS, maar omdat ik geen kinderwens had werd het traject gestopt. Omdat dit topic de afgelopen dagen weer actief is ben ik weer meer over gaan lezen en heb ook mijn bloeduitslagen van destijds opgezocht. Mijn waardes waren allemaal goed, behalve het prolactine gehalte (490mU/L;666mU/L en bij de laatste meting 433mU/L, referentie waarde is 98-456mU/L). Nu ik er wat meer overlees, vraag ik mij af of mijn klachten (nauwelijks menstrueren en veel eiblaasjes in mijn eierstokken) mogelijk door een te hoog prolactine gehalte kan komen en dat het mogelijk geen PCOS is?
Toen ik bij de gynaecoloog liep is er eigenlijk niets over prolactine gezegd, dus ik ben benieuwd of anderen ook een verhoogd prolactine gehalte hebben en wat hen verteld is? (ik heb geen kinderwens/andere last van pcos dus ik zie niet echt een reden om weer terug naar de gynaecoloog te gaan).
Ja ik had enkele jaren geleden opeens geen cyclus meer of het duurde weken voordat er iets gebeurde. Dit was na mân 1e zwangerschap en herkende het niet want had daarvoor altijd een normale cyclus. Bij eerste echo waren er veel blaasjes te zien aan de eierstokken maar niet zoveel dat het zou passen bij pcos. Verder ook geen andere kenmerken daarvan. Na prikken van oa prolactine kwam naar voren dat alleen dat waarde verhoogd was. Dat pas dus NIET bij PCOS maar wordt hyperprolactine genoemd. Het probleem zit zeg maar niet in je eierstokken maar in je hypofyse. Edit of bv medicatie. Je behandelt het dan ook anders dan bij pcos. Bij mij was het bv met Dostinex om de prolactine productie te rennen. Had gelukkig overigens geen hypofysetumor, daar werd al naar gekeken (ook al bij een lage waarde. Hoeft zeker niet alleen bij hoge waardes @Feather). Na enige tijd kon ik weer stoppen met dostinex en na meermaals controle is mân prolactine nooit meer een probleem geweest. Ook geen problemen meer met menstruatie. Overigens werd in mijn ziekenhuis dit nagekeken door de endocrinoloog ipv gynaecoloog.
Ik heb ook een te hoog prolactine gehalte (net iets boven 600) en heb eea uitgezocht. Ben overigens geen arts en heb het nog niet besproken met de gynaecoloog.
Wat ik tegenkwam is dat je prolactine heel sterk afhankelijk is van het moment van de dag waarop je prikt (in je slaap en vroeg in de ochtend het hoogst) stress (in de brede zin, je lichaam kan al een onbewuste stress reactie oproepen door het prikken zelf maar ook als je bv hard gefietst hebt naar de bloedprikpoli), of overgestimuleerde tepels (bv door jeuk, seks, schurende kleding). Ik kan de bron zo snel niet terugvinden maar tot een bepaalde waarde is de kans heel groot dat er zoân reden is dat je prolactine verhoogt is. Daarboven is er een kans dat je een prolactinoom hebt maar een waarde van ca 600 viel dus onder het eerste (prolactinoom was waarschijnlijker boven 1000). Daarom zou je prolactine dus altijd nog een keer moeten laten bepalen om een goed beeld te krijgen.
Binnen het PCOS beeld past ook een licht verhoogde prolactinewaarde maar hoe ik het las zit je dan eerder binnen referentie maar aan de bovenste grens. Overigens kan een te hoog prolactine dus wel de reden zijn dat je geen ovulatie hebt, maar zorgt prolactine volgens mij niet voor andere typische PCOS symptomen (meerdere follikels, verhoogde androgenen).
Weet niet in hoeverre je echt iets aan mijn niet medisch onderbouwde verhaal hebt haha. Ik heb volgende week een afspraak met de gynaecoloog en dit ook als vraag opgeschreven dus kan het dan wel laten weten!
Edit - zou het overigens altijd zelf nog navragen bij je huisarts als ik jou was! Mijn bloedwaarden vallen (in tegenstelling tot @broodrooster) verder wel binnen verhoogde androgenen en echo was tot 3x toe duidelijk PCOS. Er kan ook goed een andere reden zijn voor hyperprolactinemie.
Ah thanks voor de toevoeging! Dat wist ik niet. Had mezelf al gerustgesteld maar dus om niks haha. Even afwachten wat de gynaecoloog zegt daarover dan.
@Desalnietteplus Zou dan zeker alsnog even prolactine prikken, kan gewoon bij de huisarts!
Je kunt als je het leuk vind het eea op de NVOG website terug vinden. Er zijn verschillende categorieën van anovulatie. Ik ben trouwens al jaren arts. Weet er wel wat over
@Feather @Broodrooster bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!
@Broodrooster was er voor jou nog een andere reden naast vruchtbaarheid om dit te behandelen en medicatie te nemen? Want ik ervaar momenteel geen last van mijn menstruatie (heb een kyleena spiraal en ben niet meer ongesteld), dus als mediciatie enkel gebruikt wordt om menstruaties op te wekken in een zwangerschap traject heeft het voor mij niet zoân zin om er weer heen te gaan denk ik.
@Feather wat shit dat je zo heftig ongesteld bent! Wanneer is je afspraak bij de gynaecoloog? Wat goed dat je je zo hebt ingelezen en voorbereid naar de afspraak gaat, had ik ook destijds moeten doen.
Minder vermoeidheid! Was ontzettend moe. Merkte door aanpakken van het verhoogde prolactine de vermoeidheid ook wegzakte.
Ik ga voor je duimen! Ik ben niet meer ongesteld na 5 dagen en ook geen spotting meer dus hopelijk houdt het dan nu weer even op
Ik lees hierboven ook dat sommigen bij de endocrinoloog liepen. Hoe kwamen jullie daar terecht?
Punt is, de gynaecoloog had vorig jaar pcos vastgesteld, maar zit meer op de lijn van âbij je kinderwens gaan we verder kijkenâ (is er nu niet). Hij hielp me wel een beetje op weg qua overbeharing/haaruitval. Maar ook alleen maar omdat ik enorm pushte (huilend bij hem zat)
3 jaar geleden begon mijn schildklier raar te doen. Af en toe te traag. Maar wispelturig niet constant. Via Ha bij internist geweest, en af en toe een kuurtje en bloed onderzoek. Gaat weer de goeie kant op. De internist wilde niets weten van pcos âbespreek je maar met de gynaecoloogâ.
De gynaecoloog is niet echt geĂŻnteresseerd in de wispelturige schildklier (snap ik ergens) maar daarom wil ik dat iemand met âverstandâ van beide naar dit verloop kijkt en alle uitslagen etc. doorneemt. Ik zeg niet dat er een verband is, maar het is gewoon irritant dat pcos niet echt relevant werd geacht door de internist
Of zal ik gewoon een verwijzing bij de HA opvragen voor een endocrinoloog? Sorry beetje wazig verhaal misschien