Pcos

Zó fijn dat je dit zegt! Maak me daar inderdaad al wel zorgen over. Thanks!

Heb je daarnaast ook een bepaald dieet gevolgd/supplementen genomen?

Ja dat herken ik heel erg! Is ook weinig over te vinden verder, maar dat komt denk ik omdat je er “normaal” achter komt door een uitblijvende menstruatie oid, dus denk dat er ook veel mensen zijn die het niet weten. Zolang je cyclus zo blijft hoef je je volgens mij geen zorgen te maken! Medicatie die ze voorschrijven bij pcos met kinderwens is immers om een eisprong op te wekken en die heb je al.

Nee, maar ik eet wel grotendeels plantaardig. Heb wel ooit gelezen dat dat een positief effect heeft.

Klopt, en best gek eigenlijk dat er zo weinig over te vinden is terwijl 1 op de 10 vrouwen hier last van heeft.

Bedankt voor je tips! Geniet van je zwangerschap!

1 like

Ik heb ook PCOS en altijd een regelmatig cyclus gehad! Ik kreeg de diagnose toen ik 16 was, aan de hand inwendige echo’s en mijn bloedwaarden (die gecheckt werden omdat ik last had van overbeharing, acné en grote schommelingen in mijn energie, die afhankelijk waren van insulineresistentie). Ik ben nu anderhalf jaar aan de pil geweest en aan het wachten op mijn eerste natuurlijke cyclus, wat ik erg spannend vind. Ik houd sinds ik 14 ben mijn cyclus bij en heb in tien jaar, op twee keer een cyclus van 17 dagen en één keer van 35, altijd een cyclus tussen de 28 en de 32 dagen gehad. Ik heb echter geen idee of ik daadwerkelijk ovuleerde (want dat is ook als je ongesteld wordt helaas niet zo vanzelfsprekend) en heb een thermometer gekocht om iedere ochtend mijn basale temperatuur te meten en zo hopelijk in te kunnen zien of en wanneer dat gebeurt.
Ik merk dat ik plotseling ook heel erg de drang voel om mijn best te doen en mezelf “beter te maken”, ondanks ik mijzelf de komende jaren absoluut geen kinderen zie krijgen. Omdat mijn moeder PCOS heeft gehad met heftigere symptomen dan ik (heftige acné, pas toen ze 16 was ongesteld geworden en direct met maar drie cyclussen per jaar, heel heftig bloedverlies) en desondanks binnen drie jaar op natuurlijke wijze drie kinderen kreeg zodra ze met de pil stopte en nog steeds heel gezond is met een onregelmatig cyclus, heb ik mijzelf altijd wijsgemaakt dat het wel meeviel, dat PCOS vervelende klachten kan geven maar geen ~echte~ problemen; een soort van afweermechanisme, aangezien ik écht wel weet dat het anders kan zijn… en dat mijn situatie heel anders is dan die van haar. Het wordt even aftasten en ik ben me momenteel voornamelijk aan het inlezen over verschillende bewezen manieren om hier bewust mee om te kunnen gaan, wat nogal ingewikkeld is gezien alle tegenstrijdige informatie, maar ik hoop dat het iets positiefs zal brengen.
Ik ben blij dat dit topic bestaat!

Ik weet sinds ongeveer een half jaar dat ik PCOS heb. Heb een onregelmatige cyclus en hele heftige menstruatie, op een echo waren cystes te zien en werd de diagnose gesteld. Kreeg meteen te horen dat ik terug moest komen als ik zwanger wilde worden en tot die tijd was er niks aan de hand. Maar ik voel me altijd behoorlijk ellendig en heb toch wel veel kwaaltjes die hormoon gerelateerd zijn dus heb besloten te proberen dmv voeding en leefstijl mijn hormonen weer in balans te krijgen. Ben bij een orthomoleculair therapeut terecht gekomen, zij kijkt naar bloedwaarden, ontlasting onderzoek en een uitgebreide vragenlijst om zo te zien welke hormonen uit balans zijn en waar de oorzaak daarvan ligt. Je darmen hebben blijkbaar een hele grote rol bij hormonale disbalans, net als het stresshormoon cortisol en dus je bijnieren. Ik heb nu een compleet plan gekregen mbt voeding, beweging, slaap, ontspanning, supplementen en algemene leefstijl tips en ga daarmee aan de slag. Ben echt heeeel benieuwd wat dit voor me gaat doen en of en hoe mijn cyclus hierdoor verandert! Zijn er meer meiden hier die zoiets geprobeerd hebben of zelf met voeding ofzo iets bereikt hebben?

N.a.v. dit topic mij toch aangemeld op dit forum. Sinds 3 jaar weet ik dat ik pcos heb.

Ik ben onder behandeling bij een endocrinoloog
( ook voor mijn schildklier) en dat gaat de goede kant op.
2 jaar geleden ben ik bij een alternatieve therapeut geweest, maar vooral weinig opgeschoten ermee.

Ik volg nu via Instagram allerlei pcos accounts en daar steek ik zo nu en dan ook wel veel van op.
Toch besef ik dat ik steeds nog niet volledig begrip heb over wat pcos met je doet en wat voor mij het beste werkt. Gisteren pas erachter gekomen dat je 4 typen pcos hebt.

Musa even een vraag voor jou,hoe ziet jouw complete plan er dan ongeveer uit? Qua supplementen en algemene leefstijltips? Ik let vooral op voeding en beweging maar niet op bovengenoemde zaken,slaap ook niet.

Zou je wat info willen delen van jouw plan?

Superinteressant dat je naar een orthomoleculair therapeut gaat, zou je ons hier af en toe op de hoogte willen houden hoe dat gaat?

Zelf merk ik dat voeding van grote invloed is op mijn cyclus. Half vorig jaar ben ik begonnen met koolhydraatarme avondmaaltijden + tussendoortjes en caffeinevrije koffie. Twee weken later werd ik ongesteld, hierna had ik een cyclus van 32 dagen en een van 30 dagen. Dit zegt natuurlijk niks over een eventuele eisprong, maar hier was ik al erg blij mee. Mijn cyclus varieerde namelijk van 40 tot 93 dagen. Tijdens de decembermaand heb ik me niet helemaal gehouden aan koolhydraatarm eten, dus ik merkte dat mijn cyclus weer wat overhoop lag. Sinds een paar weken probeer ik koolhydraten ook steeds meer weg te laten in mijn ontbijt en lunch. Zo heb ik het rustig aangepast, want alles opeens omgooien leek me echt een klap. Ik eet trouwens nog steeds fruit, ook al zitten daar koolhydraten in. Ook mag ik van mezelf één keer in de week een cheatmeal eten, om het vol te houden.

1 like

Ja vind het zelf echt super fijn! Ben inmiddels gestart en het is best wel ingewikkeld haha. Heb 8 supplementen die ik allemaal op verschillende momenten moet nemen, sommigen 2x per dag dus dat is een hele puzzel :sweat_smile:. Verder qua voeding 400 gram groente, meer kruisbloemige groente, elke dag 1-2 el zaden/pitten, bakken in kokosolie, geen suiker, geen zoetstoffen, geen koemelk, alleen gefermenteerde soja, zo min mogelijk gluten en bijv Himalaya zout i.p.v. gewoon zout, regelmatig gember binnen krijgen, voor het slapengaan kamille thee drinken. En nog wat leefstijl dingen, geen heftige cardio maar beter krachttraining, regelmatig yoga doen, 2 uur voor het slapen geen schermtijd meer en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Echt heel erg wennen, maar heb wel het gevoel dat het zal gaan werken en weet natuurlijk waarvoor ik dit doe. Zal over een tijdje wel laten weten hoe het bevalt en of ik verschil merk. Mocht je vragen hebben dan beantwoord ik ze graag! :slight_smile:

1 like

Wow, moet ik misschien ook maar doen! Soms is het net alsof de duivel in me treedt en heb 't idee dat het hormoongerelateerd is. Vooral als m’n menstruatie niet doorzet, maar ik wel de whole shabang heb (onderhuidse puisten op m’n borst, een week lang puisten in m’n gezicht en daartussen perzikhuidje, zwarte haren op m’n tepels/onderbuik, overemotioneel). Heb jij een tip bij wie ik moet zijn?

Ik heb dus ook PCOS. Ben 50 kg afgevallen na maagverkleining en ben na 7 jaar geen menstruatie nu af en toe ongesteld (cyclus van 30,40 of 60 dagen, zoiets). Maar héél onregelmatig. Ben soms maanden niet, echt zo kut. :frowning: Vooral gezien onze toekomstige kinderwens. Maar goed, laat ik positief blijven. :slight_smile:

Welke types heb je dan?

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dat klinkt inderdaad als een hele omslag! Heb je ook weekmenu’s gekregen ofzo?

Nee, ik ben 26 en heb al sinds mijn 16e de diagnose PCOS en zonder hormonale anticonceptie altijd een cyclus van 28 dagen gehad!

Ik ben trouwens ook lekker op dreef met myo-inositol, een supplement dat bewezen werkt, en zonder toegevoegde suikers eten! Eten is voor mij altijd een struggle geweest, maar het gaat verbazingwekkend goed, alsof er echt een schakel is omgegaan omdat ik het voor mijn gezondheid doe. Ik eet drie keer per dag en heb tussendoortjes geschrapt om insulinepieken te voorkomen (maar ik heb insulineresistentie, niet iedereen met PCOS heeft dit, natuurlijk!). Dit werkt voor mij echt heeel fijn omdat ik altijd een onrustig gevoel krijg van tussendoortjes eten en ik bij tussendoortjes altijd de kans grijp om ongezonde lekkere dingen te snoepen, terwijl ik bij de drie maaltijden moeiteloos gezond eet. Nu is dat probleem er niet meer, haha!
Tl;dr: Het gaat gevoelsmatig heel erg goed, maar ik ben pas vorige week maandag gestopt met de pil, dus het kan natuurlijk wel even duren voor mijn natuurlijke cyclus weer op gang komt.

Ik heb ook PCOS. Is ruim 10 jaar geleden vastgesteld door een gynaecoloog omdat ik zeer onregelmatig ongesteld was. Hoewel het lange tijd goed is gegaan, merk ik nu weer veel hormonale klachten. Ineens veel last van puisten, maar ook vaak last van buikpijn halverwege (?) mijn cyclus.
Wat betreft eten heb ik het boek gekocht ‘De hormoonfactor’. Ik ben hier al een keer mee begonnen maar vond het een mega grote verandering, dus nu wil ik het een soort van rustig opbouwen. Het is anders bijna niet vol te houden. Ik hoop wel echt verschil te gaan merken overigens. Het komt neer op; geen suikers, geen zuivel, geen varkensvlees, sowieso bijna niks van vlees (kip mag wel, en rosbief bijv ook), geen brood, (en andere koolhydraten), geen pinda’s. En alles moet biologisch.
Qua avondeten lukt het goed, en lunch lukt ook wel met soep en salades, maar ontbijten is echt een crime als je geen brood/crackers mag, maar ook geen yoghurt/kwark. Ik eet nu wel eens kokosmelk/water met havermout en bessen, maar om dat nou elke ochtend te eten… Sojaproducten worden ook niet aangeraden.

Daarnaast hebben we nu een kinderwens, en hoewel ik 2 keer eerder zonder medische hulp zwanger ben geworden, heb ik nu het gevoel dat het wel eens lang kan gaan duren. Zijn nu 7 maanden bezig, maar al die tijd heb ik veel last van ‘klachten’.
Hoop zo dat het binnenkort weer wat beter gaat!
Ik weet ook niet echt wat ik hiermee wil bereiken, maar moest even mn verhaal kwijt denk ik. :slight_smile:

@Kaarsgeur

Volgens pcosfacts.org heb je er 4.
Ik heb het even geknipt en geplakt van de site( is in het Engels)

Type A: polycystic ovaries, abnormal periods, and high testosterone.

Type B: abnormal periods and high testosterone.

Type C: polycystic ovaries and high testosterone.

Type D: polycystic ovaries and abnormal periods.

Welke type ik heb weet ik nog niet precies, ik denk A of D.

3 likes

O thanks!

Ben er maandag achter gekomen dat ik extreem laag vitamine D heb: mijn waarde is 29. Dikke kans dat ik daardoor een nog-leiper-dan-normale-cyclus heb en blijf aankomen. De dokter zegt dat ik zelf maar pillen moet kopen bij ‘t Kruidvat. Bizar. Ik heb nu maar op iHERB vitamine D 5000IU gekocht met vitamine K2. Hopelijk werkt ‘t.

1 like

Toen ik me erin verdiepte, wat inmiddels al jaren terug is (want ik heb tot ik anderhalf jaar terug met de pil begon altijd myo-inositol geslikt, wat volgens mij wel echt één van de redenen is dat mijn cyclus altijd heel stabiel is gebleven), las ik juist dat het overschot aan insuline dat veel mensen met PCOS hebben ervoor zorgt dat té veel myo-inositol in d-chiro wordt omgezet, waardoor het juist nodig is om meer myo binnen te krijgen. Ik heb eigenlijk nooit ergens gelezen dat het moeizaam omgezet wordt tot d-chiro vorm, en Italiaanse dokters hameren veel meer op het belang van myo of gecombineerde supplementen dan d-chiro alleen, dus ik ben benieuwd om jouw link te lezen!

1 like

Ik zie nu dat ik helemaal vergeten ben hier nog te reageren, ik ben zelf nu bij k.a.rli.jn h.oe.be. Weet dat F.it m.et i.ri.s ook heel goed is, maar zij heeft vrij veel insta fame en haar wachtlijst is dus ook minimaal een halfjaar en zo lang wilde ik echt niet meer wachten. Ik kan het iedereen echt aanraden, pcos komt in zoveel vormen waardoor iedereen echt een net iets andere aanpak nodig heeft. Er zijn wel algemene supplementen die iedereen met PCOS kunnen helpen geloof ik en dat zijn vitamine D, omega 3 (op basis van alg) en magnesium. Ik heb een aantal schema’s gekregen, eentje met voeding die ik moet vermijden, eentje met voeding/kruiden die ik juist wel moet nemen, eentje met supplementen, een voorbeeld weekmenu zodat je een beeld hebt van hoe dat er dan uit kan zien, schema mbt beweging en eentje mbt ontspanning/slaap. Overal staat dan ook in de volgende kolom de frequente waarop ik dingen moet eten (1x per week, dagelijks etc) en daarnaast nog uitgelegd waarom bepaalde dingen wel/niet, best wetenschappelijk onderbouwd ook en dat vind ik zelf wel heel fijn, dat ik weet waarom ik dingen zo moet doen.

Ben nu ruim 2 weken bezig en ben wel nog heel erg zoekende, maar merk ook al veel verschil. Toen ik een week bezig was voelde ik ineens mijn eisprong, en nu moet ik dus over een week ongesteld worden. Normaal gesproken had ik dan nu al gigantisch last van pijnlijke borsten en al bruinverlies en dat heb ik nu geen van beiden. Voel me ook veel energieker en fitter, wordt fit wakker en sta makkelijker op en heb gedurende de dag geen inkakkers meer. Ook had ik voorheen na het avondeten altijd een opgeblazen buik en echt 9 Vd 10x diarree, sinds ik nu zo eet geen 1x meer gehad. Heb trouwens ook altijd no wipe drollen nu :nerd_face: Heb mezelf niet gewogen maar heb wel het gevoel dat ik gewicht kwijt ben. Volgens mijn vriend zie ik er in het algemeen minder opgeblazen uit, dat mijn gezicht er ook veel minder ‘pofferig’ uit ziet. Mijn huid lijkt nu ook veel gezonder, meer stralende huid i.p.v. dof en vlekkerig.

2 likes

Ik ga meteen een intake met K.ar.lijn boeken! Ik zie dat ze vergoed wordt, 40 euro per keer. Kun je daar een beetje parkeren?

Van magnesium raak ik aan de dunne, haha! :sweat_smile:

Ik zou trouwens een slotje op dit topic wel fijn vinden…

Ja niet helemaal hoor. Valt onder alternatieve zorg geloof ik, dus ligt aan je verzekering. De consulten bij haar kan je dus deels vergoed krijgen, maar labonderzoek niet en die zijn DUUR. Welke onderzoeken dat zijn ligt aan wat nodig is. Bloedonderzoek is vaak nuttig, maar ik kon bijv mijn resultaten van het ziekenhuis doorsturen. Met een anamnese vragenlijst kan zij al heel veel en omdat ik wel veel last heb van mijn darmen heb ik wel ontlasting laten onderzoeken in het lab zodat ik gerichte probiotica etc kon krijgen, maar dat ontlastingonderzoek kost geloof ik iets van 400 euro. Dus je hebt eigenlijk;

  • kosten labaratorium onderzoeken, daar verdient zij zelf niet aan. Je stuurt je sample direct naar het lab en ja lab onderzoek is gewoon duur.
  • kosten voor de consulten, geloof per consult 75 euro en dat is dus wanneer je naar haar toe gaat. In zo’n traject heb je 2-3 consulten over het algemeen.
  • kosten voor het persoonlijk advies plan, zij verwerkt alle info vanuit de onderzoeken in een praktisch plan van 16 pagina`s lang ofzo waar dus al die schema’s in staan.

Ik ben dus met 3 maanden begeleiding in totaal iets van €700,- kwijt waarvan ik wss de consulten volledig terug krijg omdat ik een heel uitgebreide zorgverzekering heb.

Qua parkeren heb ik geen idee, ik was met het OV gegaan.

Dacht ineens weer aan dat je ook een afspraak bij haar ging maken! Is dat gelukt? Heb je je intake misschien zelfs al gehad?