Pcos

Fijn dat het meeviel met de echo!

Misschien bedoelde ze de dikte van het slijmvlies. Omdat het bij een onregelmatige cyclus bij pcos zo kan zijn dat je slijmvlies laag zich blijft opbouwen omdat deze niet regelmatig wordt afgestoten met een menstruatie.

2 likes

Fijn dat het niet pijnlijk was!
Bedoel je 20 blaasjes in totaal of per eierstok?
Ik had er iets van 12 per stok en toen zei die gyn dat dat geen pcos was… (maar gezien jouw cyclus lijkt het me wel dat jij het hebt)

@Canvastas volgens deze site zijn 3 tot 8 blaasjes normaal, bij meer dan 12 per eierstok zou je PCOS kunnen hebben.

2 likes

Ok ja zelf vind ik ook dat ik
Pcos-light heb, omdat mn cyclus ook onregelmatig is maar meestal wel onder de 35, en de gyn zegt dat dat goed is en zij vond 12 nog niet echt veel.

1 like

Ligt ook aan de echo apparatuur die ze hebben begreep ik. In het academisch ziekenhuis waar ik kom vertelde de arts dat zij apparatuur hebben waarmee ze het nog beter kunnen zien. Daarom gaan ze er vanuit dat zij hele kleine blaasjes wel kunnen zien die met eenvoudigere apparatuur niet te zien zijn. Ze gaan daarom niet uit van 8-12, maar een hoger aantal.
@Croky @Lorem @Canvastas

2 likes

O dan kan het inderdaad verschillen!

1 like

Wat een goed nieuws, fijn!

1 like

Even van me afschrijven.

Ik heb zo een echo om te zien of we toch een ei kunnen vinden.
Ik vind het toch wel spannend, ik wil het zo graag… En anders kan ik sowieso binnenkort starten met clomid voor ovulatie inductie.

Maar toch heb ik elke keer een beetje zenuwen ofzo. Gelukkig zijn de verpleegkundigen en artsen heel lief hier!

Heel veel succes, laat je weten hoe het ging?

Bedankt @Canvastas @Lorem :slight_smile:
Helaas geen ei gevonden! Donderdag weer een echo.
Ik heb ook laatst pas mijn eerste enigszins ‘normale’ menstruatie gehad, dus ik heb ook geen idee hoe lang mijn cyclus is!

Na stoppen met de pil kreeg ik een menstruatie van 6 weken waarbij ik alleen een beetje oud bloedverlies had.
Toen progesteron + onttrekkingsbloeding (dat was echt hels, zoals die scène in the Shining waarin er een vloedgolf bloed uit de lift deuren komt hahaha)
En daarna dus die menstruatie.
Dus nu afwachten!

1 like

Het boek Herstel je hormonen van Vivian Reijs is een makkelijk geschreven boek wat wel wat inzichten geeft. Misschien niets wat je niet al weet of op internet kunt vinden, maar wel een leuk boek om te lezen.

Van welke symptomen hebben jullie veel last? Ik heb zelf vooral last van acné. Heb jarenlang de Diane-35 geslikt. Toen een kinderwens dus gestopt (en zwanger geworden dmv clomid). Na de zwangerschap vrij snel weer aan de pil maar dit keer microgynon 30 (volgens mij). Huisarts wilde de Diane-35 niet meer voorschrijven.

Vanaf stoppen met de pil is mn huid heel slecht. Sinds ik weer aan de pil ben is het iets beter, maar echt niet zoals eerst. Baal er toch best wel van.

Crèmes enzo helpen eigenlijk niet.

Wat vervelend dat je daar zo’n last van hebt zeg!

Ik heb ook een slechte huid, maar moet zeggen dat het het afgelopen jaar best oké gaat (zonder aanwijsbare reden). Verder heb ik last van overbeharing, een onregelmatige cyclus en mentaal niet altijd helemaal stabiel zijn.

Ik heb trouwens de eerste afspraak in de fertiliteitskliniek gehad en mag starten met letrozol om een eisprong op te wekken. Dit doet hetzelfde als clomid, maar het heeft minder bijwerkingen (als ik het goed begrepen heb).

Wat naar dat de acné weer is terug gekomen. Ik kan me voorstellen dat je daar op een gegeven moment helemaal klaar mee bent!
Misschien kun je een verwijzing naar de dermatoloog vragen aan je huisarts of naar een huidtherapeut.
Huidtherapeut wordt soms vanuit aanvullende zorgverzekering vergoedt als je acné hebt. Een vriendin van me heeft daar heel veel baat bij gehad toen ze veel last had van acné. Ze kunnen bijvoorbeeld hele sterke peelings doen enzo.

Zelf heb ik met name last van een onregelmatige cyclus + dat ik altijd alleen maar zwaarder werd ondanks een gewoon gezond voedingspatroon.
Maar sinds 3 maanden eet ik low-carb en dat werkt echt heel goed voor mij. Ik mis wel soms een lekkere snee volkorenbrood maarja… voorlopig maar even niet.

1 like

Ik begrijp je verdriet echt absoluut, het is heel rot dat je niet weet waar je aan toe bent omdat er gewoon niets gebeurd he. Hebben ze bij je diagnose mogelijkheden gegeven voor dingen die kunnen helpen met je cyclus of huid?

1 like

Ik heb eind november hetzelfde gehoord. Ik heb het dan even laten bezinken omdat het ergens wel moest binnenkomen ook, het feit dat je lichaam niet werkt zoals het zou moeten. Mijn vriend en ik wouden graag in het nieuwe jaar actief met onze kinderwens bezig zijn. Dus ik ben toen in december ook bloed gaan afnemen om een hele check up te doen, bleek dat ik wel wat vitamines te kort had en veel verhoogde androgenen, maar niets met bloedsuiker of schildklier aan de hand en dat vond ik wel fijn om te weten.

Wat rot zeg. ): Ik snap heel goed dat je verdrietig bent, ik had precies hetzelfde.

Bij mijn eerste diagnose ben ik zonder nazorg met een foto van mijn eierstokken naar huis gestuurd. Was helemaal overstuur, voelde me echt zó rot. Ik heb ook een kinderwens, maar voor over een jaar pas.

Ik ben vorige maand eindelijk (twee jaar naar mijn diagnose) naar de gynaecoloog doorverwezen, omdat mijn cyclus zo’n hel was (lange cyclus, heel pijnlijke menstruatie, slechte huid, etc). Ze hebben toen weer het hele onderzoek gedaan, maar nu ook met bloedonderzoek, om te kijken of alles oké was. En dat was zo. Ik heb nog steeds pcos, maar ik ben wel blij dat er niks ‘ergers’ aan de hand is.

Én als mijn vriend en ik aan kinderen willen beginnen, krijgen we gelijk een doorverwijzing, zodat ik kan beginnen met hormonen. Dus misschien kun je dat aangeven bij je huisarts?

2 likes

Nou inderdaad! Ja, ‘in principe’ is het niks ernstigs en hebben heel veel vrouwen het, maar het is toch iets wat niet helemaal goed werkt aan je lichaam. En dat kan echt rauw op je dak vallen. Ik was zo ondersteboven, dat ik op een gegeven moment jankend in de supermarkt stond. Ik vond het zó erg, vooral omdat ik ook niet wist wat het voor mij en een kinderwens ging betekenen.

De nazorg mag echt wel beter. Gelukkig heb ik nu een hele lieve gynaecoloog, ik voel me eindelijk gehoord/begrepen.

En goed dat er wel bloedonderzoek is gedaan! En dat je hier post, dan kunnen we elkaar een beetje steunen. :slight_smile:

2 likes

Ik heb vitamines voorgeschreven gekregen en myo-inositol. Ook de boodschap gehad dat ik moet afvallen. Wat ik niet actief doe nu, maar ik probeer wel gezonder te leven en dat lukt me aardig. Als het daarna niet lukte, mocht ik deze zomer terugkomen om hormoonbehandeling op te starten maar sinds eind december lijk ik gewoon weer een cyclus te hebben van 30 dagen. Alles wijst er ook op dat ik ovuleer, dus voorlopig lijkt alles wel oké en zijn de gewoon normaal aan het proberen!

1 like

Als je de diagnose al hebt gehad en je wilt echt actief gaan proberen, zou ik gewoon een afspraak maken bij de gynaecoloog. Het hoeft geen lang traject te worden. Ik kreeg na ongeveer 11 maanden proberen zwanger te worden de diagnose pcos. Toen gelijk met clomid gestart en in de eerste ronde zwanger. Als je al weet dat je pcos hebt, hoef je dus niet eens een jaar te proberen zonder hulp van het ziekenhuis.