PhD topic

Er werd al een tijdje gesproken over een topic speciaal voor FF-ers die bezig zijn met hun PhD. Dus hier is 'ie dan! Uiteraard zijn andere mensen die werkzaam zijn binnen het wetenschappelijke veld hier ook van harte welkom! (postdocs? Docenten? UD’s? Professoren?)

Ik denk dat ik hier vooral veel zal posten om mijn leed te delen. Ik zit nu in het tweede jaar van mijn PhD en zit momenteel een beetje in een dip. Ik vind het erg lastig om mijn onderwijstaken en onderzoek goed te combineren.

Ik denk eigenlijk al wel redelijk zeker te weten niet verder te willen binnen de academische wereld, wegens de competitie en de onzekerheden die het met zich mee brengt.

Hoe ver zijn jullie? En weten jullie al wat jullie hierna willen doen?

4 likes

Hoeveel onderwijs geef je? En kan je het aangeven aan je begeleiders dat je de combinatie van onderwijs en onderzoek lastig vindt? Ben je er al achter wat voor werkt (wat je nodig hebt om goed te kunnen werken?).

Ik werk als UD en begeleid een aantal promovendi, ik vind het altijd heel fijn als zij aangeven waar ze tegenaan lopen. Ik heb tijdens mijn promotietraject en daarna eigenlijk ook, wel vaker dipjes, maar hoe baker je ze doormaakt, hoe meer vertrouwen ik heb dat ik een ook wel weer uitkom :). Ik vond mijn promotietijd ook niet altijd makkelijk, maar ik vond het echt luxe dat je zo goed kan onderzoeken wat voor jou goed werkt, daar heb je heel veel aan, zowel binnen als buiten de wetenschap!

2 likes

Aaah leuk een UD!

Ik heb het al veel met mijn begeleiders erover gehad, maar ik ben momenteel ook druk bezig met een BKO-traject en een voorwaarde daarvoor is dat ik nou eenmaal genoeg onderwijs geef. Mijn begeleiders zijn gelukkig heel erg betrokken. Voor mijn project werk ik in een team met een andere PhD’er en een postdoc. De andere promovenda heeft momenteel ook een dip, dus ik denk dat het er misschien bij hoort in deze periode van het traject.

Ik wil na dit academisch jaar denk ik wel stoppen met het geven van onderwijs en me slechts beperken tot het begeleiden van scripties en wat stagestudenten hier en daar. Ik wil niet dat mijn project gevaar loopt.

1 like

Leuke topic!! Ik ben ruim 1,5 jr geleden gepromoveerd. Ik heb met veel plezier aan dat onderzoek gewerkt en ik mis het onderzoek doen wel een beetje. Combinatie onderzoek en onderwijs is idd lastig en zoals hierboven is aangegeven heb je dat al besproken met je (co)-promoter? maak je wel een planning op papier om samen na te gaan wat reëel is en wat niet?

Inmiddels werk ik weer in het ziekenhuis. Gelukkig zijn er nog mooie co-auterschappen waar ik aan deel neem en hoop volgende jaar mijn werk te combineren met onderzoek.

1 like

Leuk topic! Ik ben net begonnen aan mijn derde en laatste jaar. In mijn tweede jaar heb ik een beetje onderwijs gegeven en dit jaar ga ik enkel scripties begeleiden. Ik krijg al wel een beetje proefschrift-stress… Heb gelukkig hele fijne begeleiders die me mijn gang laten gaan qua eigen ideeën en creativiteit, heb van mede-promovendi wel gehoord dat dat ook anders kan zijn.

Wat leuk dat je bezig bent met een BKO-traject! Ik zou wel graag op de universiteit blijven werken maar ik weet niet zo goed wat mijn mogelijkheden zijn.

1 like

Wat goed dat je het aangeeft bij je begeleiders! En goed ook dat je al bezig bent met je BKO. Willen hierna het onderwijs in of is het voor erbij? In dit soort drukke tijden waar je ook een beetje een dipje hebt, kan het ook helpen om even de balans op te maken: doe je wel genoeg dingen waar je van oplaadt? Of doe je alleen maar klusjes? Misschien kan je tijdelijk even een ander klusje wat vooral energie kost even laten/overdragen, of gewoon even niet alles op 100%/180% doen. Het allerbelangrijkste is dat het goed met jou gaat, dan komt het onderzoek ook echt wel goed.

Ah leuk topic! Ik zit in mijn tweede jaar en het loopt nu heel goed, afgezien van wat dipjes in schrijven, maar het eerste jaar was echt enorm stressvol door een niet-realistische planning vanuit de groep die de subsidie aanvraag had gedaan. Maar nu is het vooral erg leuk, zat werk te doen en wel een hoop afwisseling want het is ook een project wat direct al in de praktijk staat.

@LizzyBennet Ik zat ook te denken over een BKO traject, maar ik begreep dat het inderdaad best wel zwaar is en dat veel PhD studenten het uiteindelijk afronden na hun PhD traject. Een dip hoort er af en toe wel bij, maar je moet ook wel voldoende tijd hebben voor je eigen project natuurlijk dus om geen/minder onderwijs te geven en wel begeleiding te doen, klinkt als een goed plan!

1 like

Ik ben gestopt na 2.5 jaar en geen dag spijt ervan gehad. Hoewel ik ergens wel graag onderzoek zou doen, was dat gewoon niet de goede plek. Ik ben echter wel een beetje huiverig omdat ik geen enorme ambities heb en universiteiten geen beste werkgevers zijn en de competitie is moordend. Momenteel werk ik bij de grote onderzoeksfinancier en van de zijlijn nog wel een beetje bezig met wetenschappelijk onderzoek daardoor dus, maar ik weet wel dat hier niet mijn toekomst ligt.

Op welke onderwerpen/vakgebieden promoveren jullie (ongeveer)? Ik ben historicus.

Gepromoveerd op een nieuw vorm van bevolkingsonderzoek. Ligt bij Gezondheidsraad ter goedkeuring om het landelijk in te voeren. Ben er heel erg trots op, haha.

30 likes

Ik ben deze week begonnen aan een PhD in Engeland. Vooral veel info gekregen met slle deadlines en andere verplichtingen. Alles net wat anders dan in Nederland, bijvoorbeeld je hoeft niet per se te publiceren (iig waar ik zit).

2 likes

Leuk topic!! Ik ga aankomend jaar beginnen aan mijn proposal voor een promotieonderzoek. Daarna natuurlijk nog een grant application doen bij de onderzoeksschool.

Hebben jullie op een bestaande positie gesolliciteerd of ook zelf een onderzoeksvoorstel geschreven?

Ik promoveer in de psychologie, maar mijn proefschrift wordt een mix van historische papers (ben geen historicus) en kwantitatieve papers. Het is een beetje een mixed-methods studie

3 likes

Leuk! Ik doe mijn PhD ook aan een Engelse universiteit maar dit jaar werk ik fulltime als gastonderzoeker aan een Nederlandse universiteit.

2 likes

Ik promoveer in de medische wetenschap (in het lab, geen klinisch onderzoek) en volgens mij is dat echt heel anders dan andere disciplines. Zo geef ik geen onderwijs, behalve het begeleiden van 1-2 studenten tijdens m’n promotietraject.
Maar ik vind het lab-werk echt super leuk, en het bedenken van de experimenten en ook in-silico analyses. Ik ben van oorsprong arts, maar ik denk dat ik niet meer terug het ziekenhuis in wil, maar in de wetenschap blijf.
Ik vind schrijven alleen echt zo moeilijk! Ik hoop dat dit iets is wat zich nog wel zal ontwikkelen tijdens mijn traject, want zeker als ik verder kom in mijn carrière zal dit een steeds grotere rol spelen.
Ik vind het moeilijk om een goede lijn te verzinnen en loop ook vaak vast. En stel het ook uit, dan ga ik labdingen doen of andere taken. Maar ik wil toch ook graag wel een paper haha.

Ik zit halverwege m’n 2e jaar trouwens (van een traject van 4 jaar)

6 likes

Leuk allemaal! Ik werk met jonge kinderen en doe een longitudinaal onderzoek. Dat is super leuk maar wel heel stressvol omdat de meetmomenten elkaar snel opvolgen, dat maakt het soms wat lastig te combineren met mijn onderwijstaken.

@lapzwans dan zijn wij ongeveer even ver!

4 likes

Wat een leuk topic! Ik ben ook aan het promoveren in de medische wetenschap (op de grens klinisch/fundamenteel onderzoek) zonder geneeskundige achtergrond. Ik ben inmiddels ruim 4,5 jaar bezig, en hoop het in de komende maanden af te ronden.

Vind het nu vooral lastig te bedenken wat ik hierna zou willen doen. Hoe is dat bij jullie?

2 likes

Hoe kijk je inmiddels op je promotie terug? Is het onmisbaar geweest? En had je iets veranderd als je toen al de kennis had die je nu hebt?

1 like

Mijn beurs is net na 4 jaar op en ik heb teveel andere (leuke) dingen gedaan en suboptimale begeleiding gehad dus ik moet nu in mijn eigen tijd door! Wel balen, ik heb het gevoel van falen heel erg van me af moeten zetten. Nu zoek ik deeltijdwerk en doe ik wat freelance opdrachten om rond te komen en schrijf ik mijn proefschrift. Kan niet wachten tot ik klaar ben… Het is voor mij denk ik wel einde wetenschap. Het is niet de droombaan die ik voor me zag.

3 likes

Ik vind het ook lastig om te bedenken wat ik hierna wil. Ik zit tussen verschillende dingen te twijfelen, maar het is voor mij al wel vrijwel zeker dat ik niet verder wil in dit wereldje. Het is vechten voor een beurs en ik kan niet dealen met die onzekerheid.

Ik merk nu ook dat ik het werk steeds minder bij me vind passen. Toch heb ik geen spijt dat ik dit nu doe, maar ik ben wel blij dat het “maar” vier jaar duurt en ik daarna met iets anders verder kan.

@grace Ik denk dat je zeker dat gevoel van falen van je af moet zetten, bij mij op de afdeling loopt eigenlijk vrijwel iedereen uit!

2 likes