In mijn ervaring gaan mensen harder voor je lopen als je elders een mooi aanbod hebt of als de dreiging dat je weggaat reeel wordt. Het is ook niet echt mijn stijl om dat zo aan te pakken, maar soms heiligt het doel de middelen :). Succes iig, ik hoop dat je straks wat te kiezen hebt :)!
Ik heb geen vakken aan andere universiteiten gevolgd, is dat bij jou gebruikelijk? Ik zou informeren bij andere PhDs op je afdeling die al wat verder zijn en inderdaad je supervisor. En val je onder een graduate school van je faculteit? Daar even informeren? Maar verder heel afhankelijk van wat je wil leren natuurlijk. Ik heb zelf een vak gedaan in een advanced master en dat kon (op dezelfde faculteit maar wel andere afdeling) heel makkelijk geregeld worden. Vond ik een aanrader, naast meer de vakken over onderzoeksvaardigheden.
Godsallemachtig wat een pannenkoek. Moet je je voorstellen hoe hard 'ie waarschijnlijk zou lopen als het om een publicatie ging waar hij degene was die vergeten was :") Maar ook heel raar van die andere PhD student toch, wat zegt die er over dan?
Vind dat van die andere PhD student ook heftig hoor, dat ze je bijdrage zo negeert. Ik heb ook collega’s waar ik echt helemaal niks mee heb en waarvan ik meestal hoop dat ze niet tegelijk met mij gaan lunchen, maar als iemand iets voor je paper doet zet je diegene er toch gewoon op?! Al moet ik zeggen dat het bij ons ook niet zo is dat we gewoon iedereen er op zetten, je moet wel iets aan het project bijgedragen hebben
Maar ja wat je er nu nog aan kan doen inderdaad… lastig wel
Wat een kutactie. Hoe bedenken ze het. Indd, ze fixen het maar. Want nu strijkt ze ook de eer op van jouw werk.
Ik promoveer als hbo docent in samenwerking met een universiteit. Wat wil je weten?
Goed gedaan! Weet die eerste auteur hier al van ?
Ik geniet met je mee ik ben benieuwd wat haar excuus zal zijn.
Wat goed! Ik heb dit verhaal echt met verbazing gelezen… Jammer dat je niet kunt zien wat haar reactie is.
Is iemand hier aan een PhD begonnen na een paar jaar een beetje buiten het vakgebied/onderzoek heeft gewerkt? Ik heb een technische studie gedaan en vond het schrijven van mijn masterthesis heel leuk en wilde daarna misschien wel een PhD doen. Ik heb op een paar plekken gesolliciteerd en een sollicitatiegesprek gehad maar dat verliep zo dramatisch dat ik daarna ging twijfelen en het heb opgegeven. Ik heb nu al een paar jaar een leuke baan bij een bedrijf in mijn vakgebied maar ik merk dat ik dat nu toch steeds oppervlakkiger vind worden en het doen van onderzoek mis. Er zijn best veel vacatures voor PhDs binnen mijn vakgebied maar ik heb vaak het idee dat ik best veel kennis niet meer heb omdat ik het sinds mijn afstuderen niet meer heb gebruikt. Sowieso waren mijn cijfers ook niet heel hoog (maar werd ik door mijn begeleider wel ontzettend aangemoedigd om een phd te zoeken). Aan de andere kant heb ik ondertussen wel een heleboel ervaring uit de praktijk. Maar bij veel (buitenlandse) PhDs wordt bijvoorbeeld gevraagd naar cijfers en een thesis terwijl die eigenlijk niet echt inzicht geven in mijn huidige kennis. Ik ben er ondertussen wel van overtuigd dat ik een goede kandidaat zou zijn maar ik vind het lastig dat ik dat niet met cijfers kan onderbouwen. Sorry misschien een beetje vaag verhaal, maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft?
Ohhhh top! En als eerste auteur dan ?
@Leilouka je hoeft toch niet perse hoge cijfers te hebben om te gaan promoveren. Misschien idd iets bij de farmaceut ipv in een academisch ziekenhuis?
Hallo ben ik weet met onzekere Schorpioen vragen. Met hoe veel kennis/kunde gingen jullie je phd in?
Er is op mijn afdeling nogal sterk gehint dat er een phd positie vrij komt en dat ze me daarvoor willen aannemen. Ik vond het nogal cryptisch (“hé kurisu er komt een phd bij voor project X en met data y, ik laat je weten als de vacature online staat en dan kan je solliciteren”) maar volgens mijn tweede supervisor (phd) is dit gewoon de manier van communiceren van die man en betekent het dat hij me al in gedachten heeft voor die positie.
Het onderwerp vind ik helemaal leuk, ik wil al sinds begin 2020 een phd hier, het project zelf is een ~ uitdaging ~, en ik zou het wel willen doen. Ik ben alleen zo bang dat ze van me verwachten dat ik net zo werk als mijn tweede supervisor. Ik heb mijn talenten maar de dingen die hij doet is niet deel van m’n pakket. Ik ga uiteraard wel vragen stellen over hun verwachtingen en wat het project helemaal precies inhoudt enzo, maar ik probeer me ook voor te bereiden op teleurstelling
Het stomme is dat ik ook al ben uitgenodigd voor een tweede gesprek bij een andere phd ergens anders, en nu moet ik mogelijk een keuze maken tussen project wat beter bij mijn talenten past en afdeling/onderwerp wat ik leuker vind (of ja kan altijd nog afgewezen worden voor beide natuurlijk als ze erachter komen hoe incapabel ik eigenlijk ben haha)
Klinkt alsof imposter syndrome het aan het overnemen is bij je! Niet doen!!! Het is logisch dat het spannend/uitdagend is, maar dit kun je! Dat het al zo wordt geinsinueerd van buitenaf bevestigd dat alleen maar. En uiteraard elke PhDer én supervisor werkt anders, dat is normaal.
Ik zou vooral een poging wagen bij beide, en luisteren naar je gevoel wat beter bij je past. Succes!!
Echt niemand verwacht dat je aan een PhD begint met dezelfde capaciteiten en kennis als een gevestigde onderzoeker. Het gaat in mijn ervaring veel meer om of je gemotiveerd bent, “research minded” en bijvoorbeeld zelfstandig kunt werken. Je leert en ontwikkelt jezelf zooo veel tijdens een PhD, het is logisch dat je die kennis en kunde nu nog niet hebt. Jij hebt ook al als onderzoeksassistent en zo gewerkt toch? Dan heb je waarschijnlijk heel veel van de basisvaardigheden al (en het netwerk, ook belangrijk). Gewoon open minded naar beide gesprekken gaan en dan op je gevoel afgaan waar jij jezelf 4+ jaar ziet werken Succes!
Edit: Oh shit haha ik zie nu dat ik echt precies hetzelfde zeg als Spillthetea, nou ja, nogmaals dus
Ja klopt, ondertussen al bijna twee jaar hier Sterker nog het project van de phd is een soort replicatie van het project waar ik al sinds het begin op werk, maar dan met een andere interventie. Maar juist daarom ben ik er gestrest over, omdat ik zie hoe de phd van het huidige project alles aangepakt heeft en ik dat gewoon oprecht niet kan.
Anyway dankjewel voor je antwoord (en @Spillthetea ), fijn om van bestaande phd’s te horen dat je niet alles hoeft te kunnen (zo voelt het wel hier als stagair )
Vanuit mijn perspectief is dat juist iets om scherp op te zijn als je overweegt om op een bepaalde afdeling je phd te doen. Dus hoe gaat men om met stagairs/onderzoeksassistenten, hoe schat je de begeleiding in van je mogelijke promotoren etc. Een phd (op een fijne manier) behalen valt of staat ook met dit soort dingen en is in mijn ogen net zo belangrijk als je eigen kunnen/kennis. Dus ik zou dan ook juist zeker bij jezelf nagaan of het gevoel dat je alles al moet kunnen voornamelijk uit jezelf komt of dat dat ook wordt getriggerd door de omgeving/afdeling zelf. En juist dat ook meenemen in je overweging voor welke plek je dan wilt gaan.
Een beetje een brutale vraag maar ik hoop toch dat iemand hem kan beantwoorden. Ik zag dat het PhD startsalaris op 2443 euro per maand ligt. Is er hier misschien iemand die weet of dit incl of excl vakantiegeld en eventuele 13e maand is? En wat hou je hier netto nou aan over?
Meestal zonder vakantiegeld etc. Je kan online betekenen hoeveel er over blijft, maar ik gok ±2000 euro
Nee hoor
“ Het tarief tot een inkomen van 68.507 euro is 37,35 procent. Voor het deel van het inkomen boven de 68.507 euro is het tarief 49,50 procent.”. Volgens de belastingdienst.
Ja maar daarna krijg je loonheffing- en arbeidskorting en die kortingen zijn veel hoger met een lager salaris. Daarom hou je bij een lager bruto salaris netto relatief meer over.