PhD topic

De eerste jaren veel cursussen gedaan aan de NIhES en dat kostte tijd. En het is denk ik ook afhankelijk van je aanstelling. Ik zat er maar 3 jaar maar moest wel hetzelfde doen als in 4 jaar. Dan werk je automatisch al ver door.

Het ligt inderdaad erg aan je veld en aan je bezigheden. Op sommige dagen dat ik (geesteswetenschappen) schrijf ben ik na een uur of vijf helemaal leeg, zelfde bij het lezen van artikelen. Maar als deadlines naderen maak je dan weer dagen van 10 tot 12 uur bv dus dat trekt alles weer recht :see_no_evil:

Maar voor mij zijn m’n werkdagen dus ook erg afhankelijk van concentratie en creativiteit en als ik dat die dag niet goed heb, ga ik niet halstarrig m’n uren vol lopen maken.

1 like

Het ligt denk ik heel erg aan je onderzoeksveld. Ik ben junior researcher en maak gemiddeld 60 uur per week. Ik leid een groot onderzoeksproject waarvoor ik veel veldwerk doe (data collectie is ook vaak in de nacht en dan heb je overdag wel gewoon meetings nog), heb in dat project ook drie master studenten die ik begeleid en assisteer bij practica van een vak.
Mijn to read lijst van artikelen puilt echt uit, want ik merk dat ik dat echt snel wegschuif door tijdgebrek

1 like

flip the (manus)script: dit jaar is het geen kerstfeest maar jouw verdeging feest

2 likes

Ik wist zeker dat een paar berekeningen niet klopten maar de mensen om me heen zeiden dat dat niet klopte en nu blijk dat ik gelijk had en er vanalles herschreven moet worden en de resultaten veel minder interessant zijn :sleepy:

Haha ik ging een subsidie aanvragen en had echt geen idee hoe serieus je kreten als “We zoeken out-of-the-box ideeĂ«n!” moest nemen, dus we hadden echt een superfancy voorstel ingediend met allemaal hippe methoden en zo. Nu bekijk ik net alle andere gehonoreerde projecten en zie ik dat ons idee echt overkill was :joy: Maar wel gewonnen dus :partying_face: Nu lekker mijn leven wijden aan het leren van al die methoden waarvan we dus geclaimd hebben dat ik ze beheers.

9 likes

Lief dat je aan me denkt! Mijn dagelijks begeleider is een beetje een streber heb ik het idee, ik heb het gevoel dat ik heel veel mijn grenzen moet aangeven en ook herhalen. Dus dat vind ik wel vervelend, maar de rest van het promotieteam is heel prettig en is ook blij met me heb ik het idee.
En haar druk heeft wel effect gehad want we kunnen hopelijk begin volgend jaar al beginnen met data verzamelen.

Fijn dat het bij jou zo voor de wind gaat!

1 like

Ik lees hier altijd mee want super boeiend, maar wat komt nu hierna @Ovenschaal ? Je PHD is klaar maar wat dan? En gefeliciteerd!!!

Klinkt heerlijk, ik had ook al bedacht dit te willen doen maar dan denk ik juist als ik mijn manuscript heb ingeleverd (en er vertrouwen in heb dat het ok is). Weet zelfs al welk hotel, heb ik ooit een ex-vriend mee naartoe genomen voor zijn verjaardag maar voor alleen mezelf ga ik de ECHT chille kamer met eigen bubbelbad boeken :sunglasses:

Oh en qua cadeau voor de verdediging wil ik denk ik graag een donatie vragen voor een goed doel waar ik heel dol op ben (Women on waves).

Moet je veel doen voor de voorbereiding voor je gevoel? Succes met de laatste loodjes, lijkt me allemaal super spannend :four_leaf_clover:

1 like

Oh chill een presentatie, en wel met (voor jou onbekende) vragen naderhand? Wat goed dat ie al bijna af is, maar je klinkt sowieso heel in control de hele tijd vind ik, goed hoor!!

Wat goed zeg!! Mag ik vragen hoeveel artikelen je hebt in je boekje en hoeveel under review/submitted?

Heeeeeeeellll veeeeelll kados zal je een keer foto sturen van de tafel haha. Was niet normaal. En heel veel bloemen.

We hadden aansluitend in de avond een etentje met familie en vrienden. En de volgende dag moest ik gewoon om 8 uur weer op werk aanwezig zijn :rofl:

1 like

Spannend! Heel veel succes met de voorbereidingen! Dat is wel een lange presentatie. Maar je gaat dit vast rocken! :muscle:

Ik kreeg een massage van vrienden, een pruimenboompje en dinerbon van collega’s, en van iedereen heeeel veeeel repen chocola die door mijn hele huis waren verstopt. En als cadeau voor mezelf heb ik afgelopen zomer zes weken vrij gehad om met mijn campertje op pad te gaan.

3 likes

Oh door al jullie posts heb ik echt zin in het einde van mijn PhD. Nog maar 3 jaar te gaan :clown_face:

6 likes

Update: heb nu weer een abstract ingediend dus misschien gaat dit plan in mei toch door. Duim voor me en vaccineer je zodat ik een tweede congrestripje kan maken (en er minder mensen doodgaan aan covid uiteraard).

6 likes

Ik zit in de laatste fase van mijn PhD en moet nog van alles regelen voor het daadwerkelijke promoveren (waar begin je ook :exploding_head:). Ik ben bezig met mijn laatste artikel, maar die moet ik toch op gaan splitsen in 2 artikelen vanwege de hoeveelheid aan soorten data. Helemaal prima, maar ik was er zo op ingesteld dat dit de laatste zou zijn en we met de andere data later nog wel wat leuke artikelen zouden schrijven en nu moet ik de boel omgooien en er 2 van maken :weary: Er lopen ook echt nog tig andere dingen dus ik ben nogal moe, gelukkig binnenkort even een paar dagen weg, maar als ik bedenk wat ik allemaal nog moet doen, schiet ik soms wel enorm in de stress en vraag ik me echt af hoe ik het allemaal voor elkaar ga krijgen.

4 likes

En dan ik met 3 artikelen waarvan 0 gepubliceerd :clown_face:

De dag die je (vaak niet helemaal zeker meer) wist dat zou komen.

It happened. Ik heb gisteren m’n proefschrift ingeleverd. :face_with_hand_over_mouth: :scream:

Ik ben eigenlijk nog aan het bijkomen van hoe heftig de laatste dagen waren. Ik had even onderschat hoeveel werk het ineens toch nog was aan het einde om alles bij elkaar te zetten. :’)

Zowat 24 uur aan een stuk doorgewerkt zonder te slapen, op koffie, adrenaline, en een plotselinge intense wilskracht (‘ik wil dit ding nĂș af hebben’), mijn ogen waren door het beeldschermturen en nachtbraken zo rood dat ik eruit zag of ik een week lang had zitten janken en daarna nog even vrolijk drie jonko’s had gerookt. Hierdoor zag het er wel ietsje dramatischer uit dan het echt was :upside_down_face: maar toch, jeetje wat een struggle was dit, haha. Nu een soort kater van alle mentale maar vooral ook fysieke stress, maar hey, het is binnen! :dancer:

Mijn interne verdediging is eind december en de openbare eind januari.

Over de schriftelijke inhoud maak ik me verder niet zo’n zorgen (vijf gepubliceerde papers dus ze kunnen weinig veranderingen vragen lijkt me, behalve aan inleiding en discussie) maar ik ben terrified voor die verdedigingen. :skull: Ik ben gewoon echt een slechte, onzekere, warrige spreker. En de taak om het voor te gaan bereiden is los van de presentatie zo vaag, ongestructureerd en onafgebakend, daar krijg ik als ADD’er een beertje een error van in m’n hoofd. Maar ik zet het nu nog maar even van me af, eerst een weekje chillen en door laten dringen dat ik dit daadwerkelijk afgemaakt heb, op de een of andere manier, ondanks alles. Weliswaar met wat vertraging. :snail:

Zo, nu het forum maar eens rustig bij gaan lezen. ^^

21 likes

Thanks! Zie dat jouw verdediging er ook aan komt! Super! :hugs:

Echt respect dat je naast dit alles nog een kind hebt gebaard en opvoedt, trouwens. Ik heb altijd bewondering gehad voor de PhD-studenten en andere wetenschappers die daarnaast ook nog gewoon fulltime ouder zijn.

Yes! Gefeliciteerd! Eerst maar even bijkomen van deze bevalling voor je je op de voorbereiding van de verdediging stort! Er zijn wel wat trucjes die kunnen helpen om de verdediging goed door te komen en de voorbereiding behapbaar te maken. (Volgens een vast stramien antwoorden: bv uw vraag gaat over dit, in mijn proefschrift heb ik dit gedaan/dit deelantwoord uitgewerkt, op basis van die kennis zou het antwoord op uw vraag dat zijn. Een paar te verwachten vragen uitdenken en uitschrijven, bedenken wat jij wil laten zien op de verdediging en dat uitschrijven (sommige vragen zijn zo breed dat je het als kans kan zien om te praten over wat jij interessant vindt, en vooral in je achterhoofd houden dat het een silly custom is in de wetenschap en er geen ramp gebeurd als het niet perfect gaat).

2 likes