PhD topic

ook 1000% mee eens hoor. Gewoon elke groepsleider tot PhD vind ik een no-go eigenlijk, ook als het geen hoogleraren zijn (of het omet iemand uit totaal ander veld of instituut zijn ofzo maar ja dan heeft het ook niet meer echt met werkverhoudingen te maken)

2 likes

Waarschijnlijk doen ze het zelf dan ook met een van de professoren? Waarom zou je anders zo pro zijn. Net als baas met een secretaresse is Phd student met een hoogleraar een grote no-go. Vaak hebben de hoogleraren ook een gezin. Lekker bewust kapot maken (ja de man zit zeer zeker ook fout).

1 like

Hmm ik denk dat het doorgaans niet ok is, maar in sommige gevallen wel begrijpelijk. In mijn vakgebied zijn er bv een paar best jonge profs (eind 30, begin 40) en als je als phd dan 28-30 bent vind ik het niet zo gek allemaal. In ieder geval niet gekker dan collega phd’ers die er met de studentassistent vandoor gaan (en er mee trouwen, dus uiteindelijk wel gewoon een prima relatie).

Pfff ik zit echt even in zo’n motivatiedip. Eigenlijk al sinds een paar maanden, ook omdat m’n promotor/dagelijks begeleider stopte. Heb nu sinds een paar weken wel weer een begeleider maar dat lijkt voor m’n motivatie toch niet zoveel uit te maken (al scheelt het wel in m’n stresslevels). Heb de laatste maanden ook niet echt hele spannende/leuke experimenten gedaan, en moet veel data-analyse doen en schrijven voor een studie die ik niet zo heel interessant vind, dat helpt ook niet. Hoor ook wel vaker dat mensen halverwege een beetje in een motivatiedip komen, zijn hier mensen die dat ook gehad hebben en wat hebben jullie toen gedaan?

1 like

Ja die had ik zeker ook, ben er net uit denk ik. Eigenlijk vooral door geploeterd en veel collega’s opgezocht. Sorry, niet heel bruikbaar.

1 like

Ja denk dat het inderdaad gewoon door ploeteren wordt al ben ik daar ook al wel een tijdje mee bezig. Maar werd het bij jou wel beter qua motivatie op gegeven moment?

2 likes

Ja op een gegeven moment kreeg ik weer meer ‘beloningen’ of externe waardering voor mijn werk. Ik kreeg die revisie terug, raakte opeens heel enthousiast van een subsidieaanvraag en allerlei mooie plannen, bij stukken die maar door bleven slepen kwam er eindelijk schot in de zaak. Het voelde daar voor een beetje als een gebed zonder end. Achteraf gezien had ik misschien meer op een project moeten focussen om het sneller over de finish te trekken, is daar wat mogelijk voor jou?

1 like

Ja ik denk dat dat het misschien ook is, zit met meerdere projecten nu in een soort afronden-maar-nog-net-niet fase waarin ik ook redelijk afhankelijk ben van anderen, dat helpt denk ik niet. Misschien toch ook iets om met m’n begeleider te bespreken, maar daar moet ik nog even over nadenken haha

1 like

Ik heb echt chille minor revisions terug van een artikel, met heel aardig commentaar en complimenten erin. Ik zie het als een soort van ‘redemption’ aangezien ik zelf ook altijd best wel aardige peer review rapporten schrijf, al zeg ik het zelf :stuck_out_tongue:

6 likes

Jaaaaa hup voor vriendelijke peer reviews!!!

3 likes

Ja toch? De meeste mensen hebben echt hun best gedaan dus geen reden om iemands dag te verpesten met een onnodig gemene review.

2 likes

Ja echt! Ik doe ook altijd mijn stinkende best op reviews, vooral om constructieve feedback te geven en ik leid mijn promovendi ook op om vriendelijk te zijn!

3 likes

Valt echt wel mee! Je hebt de belangrijkste gedeelten gedaan. Je mag er gewoon trots op zijn.

Denk aan al die outreach die je nu op aanvragen kan zetten!!!

1 like

Sinds twee dagen is de status nu ‘Required reviews completed’ en volgens mij betekent dat dat ik elk moment bericht kan krijgen. Heb weer een knoop in mijn maag, ik ben zo’n labiel figuur :cry:

3 likes

Oh dus wat je zegt is dat het nu terug is, maar editor er nog niet naar gekeken heeft?

1 like

Ik heb dat blad ook ooit een manuscript naar toe gestuurd en ze zijn best wel snel. Hij ligt nu bij editor en je kunt denk ik zsm een antwoord verwachten.

1 like

Wat een doffe ellende. Maar wel heel goed dat ze zo transparant en behulpzaam zijn. Hoe denk je er over?

Wat zou je zelf willen? Dacht dat je weer richting NL wil? Is het waard om voor paar jaar zo’n investering te doen?

Ahaa! Wat leuk! Hier is het in de academie ook echt wie kent wie. En ellebogenwerk. Erg stressvol allemaal.

1 like