PhD topic

Ik ben zelf ook bezig met een commentary en zat met precies dezelfde vragen! Ik heb uiteindelijk een top 3 journals gemaakt waar ik het in zou willen publiceren, en heb daarin gekeken wat voor commentary’s er worden gepubliceerd, wat voor richtlijnen ze hebben enz. en heb op basis daarvan de structuur vormgegeven. Het viel mij op dat één van de journals nog best vaak commentary’s heeft onder de noemer “non-empirical article” en dat dat best wel flexibel is qua vorm. Misschien is dat nog een optie?

Ik heb gesolliciteerd op een UD-functie bij de afdeling waar ik nu mijn postdoc doe, zo spannend! Het gaat wel gek voelen om op gesprek te gaan bij mijn eigen collega’s en baas.

5 likes

Dat had ik laatst ook, ik voelde ook echt een soort bizarre schaamte ofzo (echt waarom ook??!). Maar gelukkig is het naast spannend doorgaans juist vooral handig, want ze weten ook dingen over je die je niet vertelt (bv onderzoeksinteresses of skills die je niet hebt benadrukt in het gesprek).

Lang verhaal om te zeggen: spannend, succes :crossed_fingers:t2:

2 likes

Ik heb echt zo een niet lekkere dag. Dit is zo anders dan wat ik normaal doe voor werk dat ik gewoon niet weet hoe ik structuur kan krijgen. Ik begin aan dingen en maak ze niet af, ik beloof mensen dingen te doen en vergeet het. Heb verschillende agenda’s. Ben laat met mails beantwoorden omdat ik te veel nadenk over mijn mails. Ik ben kortaf naar mensen omdat ik mijzelf het liefst onzichtbaar wil maken zodat niemand kan vragen en is dit al af? Zo akelig dit en ik herken het niet van mezelf omdat ik in mijn vorige baan zo georganiseerd was.

Heeft iemand tips voor meer structuur? Hoe doen jullie je mail, een vast moment op de dag? En hoe houden jullie overzicht?

Ben je net begonnen? Ik liep zelf in het begin ook echt totaal met mijn ziel onder mijn arm, de geruststelling van mensen in dit topic dat zij dat ook hadden heeft mij wel erg goed gedaan, haha. Misschien kun je die reacties nog wel terugvinden? Ik heb het boek ‘Grip’ van Rick Pastoor toen ook gelezen. Het moet net je ding zijn en het is wel erg corporate witte mannenspeak soms, maar mij heeft het wel enorm geholpen met plannen, prioriteren, overzicht houden enz. Wat voor mij verder alle verschil maakt, is elke maandagochtend een uur blokken om mijn week te plannen. Ik plan dan ook vaste momenten in voor mail (3x per week - maar moet zeggen dat ik alsnog wel vaak tussendoor op mails reageer hoor) en flexibele blokken voor dingen die tussendoor komen.

1 like

Oh mezelf houvast te geven en een vorm van voldoening plan ik sinds een aantal maande m’n week in met kleine, behapbare taken. Dus niet “artikel herschrijven” maar bv “Peer report doorlezen” enzo. Ik plan ook ‘s ochtends in dat ik m’n mail bekijk en behandel. Mails waar ik geen zin in heb of die ik niet super snel kan beantwoorden plan ik als aparte taak (soms voor een ander moment) om mezelf te dwingen die niet te negeren :see_no_evil: De rest van de dag check ik m’n mail alleen nog als ik daar echt zin in heb of ff niets anders wil doen.

Ik geef op advies van m’n werk coach (toen) ook een cijfer aan m’n taken: 1 voor afspraken, 2 voor taken die ik belangrijk vindt maar niet per se verbonden zijn aan een concrete tijd via een afspraak oid, 3 voor ‘onbelangrijkere’ werkdingen zoals stomme mails beantwoorden of kleine dingen regelen, iets doen voor een ander etc. 4 zijn dingen voor mezelf (wandelen tijdens de lunch, een koffie afspraak met een leuke collega, etc).

Dit helpt voor mij heeeeeel erg goed om me niet overspoeld te voelen. Elke keer als ik iets bedenk wat ik nog moet doen, schrijf ik het bij m’n taken (ik gebruik Google tasks hiervoor) zonder datum erbij. Aan het einde van de werkweek kijk ik dan door die lijst en bedenk ik welke prioriteiten ik wil stellen en maak ik een nieuwe werkplanning.

1 like

Ik zou zeker een presubmission inquiry sturen, doorgaans schrijf je daar ook in wat grofweg de lijn van het stuk wordt en waarom het er toe doet, dus heb je gelijk een soort draft voor je commentary! Dan weet je gelijk ook welke journals afvallen en welke juist wel benieuwd zijn en kan je veel meer naar het journal toe schrijven!

Misschien helpt het om te denken dat ze je echt niet hadden uitgenodigd als ze je niet als serieuze kandidaat zouden zien! Succes in ieder geval, ik hoop dat het een fijn gesprek wordt!

1 like

Ik kan uit je verhaal niet helemaal opmaken waar je op vastloopt, of het ‘spookt’ in je hoofd of dat je met wat praktische houvast verder komt? In het eerste geval helpt het wellicht om het te benoemen aan je promotoren of mede promovendi? Iedereen twijfelt wel eens enorm aan zichzelf, maar n vele wetenschappers lijden aan het imposter syndroom. Wat mij betreft is een beetje daarvan juist goed: het laat zien dat je een goede wetenschappelijke houding hebt om overal incl aan jezelf te twijfelen. In het laatste geval zou ik deadlines stellen (Op datum x heb ik x aantal artikelen/boeken gelezen en een kritische noot bij bedacht; op datum x ga ik een draft schrijven voor;…) eventueel die deadlines vastleggen met je supervisors. Ik plan per maand waarbij ik doelen voor de maand vastleg en daar tijd voor inruim + ‘moetjes’. In erg drukke tijden plan ik ook leestijd in :).

Volgens mij is het wel gebruikelijk om het ongeveer twee weken na de inquiry in te dienen. Maaarr ik heb eens een commentary in een niet zo high impact journal pas 8 maanden later ingediend. Ik zou die twee weken aanhouden ongeveer. Als je editor persoonlijk kent kan je ook daarvoor informeel polsen wellicht! Succes! Ik vind commentaries juist altijd leuk om te schrijven, beetje quick and dirty haha.

Dank voor de succeswensen (ook @Krekel)!

Hoe is het afgelopen met jouw sollicitatie, als je dat wil delen?

3 likes

Nu nog hetzelfde evenwicht bij de postdocs en proffen!

1 like

Heel goed :blush: Heb de (vaste) baan gekregen, tegen al m’n eigen verwachtingen in.

Edit: ik ben ook wel eens niet eens uitgenodigd door m’n (andere) oud-collega’s overigens haha, dus het is ook gewoon kwestie van geluk hebben :laughing: Niet alsof ik zo fabulous ben

3 likes

Ik zou zeker mee solliciteren. Als je de baan krijgt aangeboden heb je pas de keuze wat je gaat doen (tot die tijd zou ik me nog niet (te) rijk rekenen) en door te solliciteren ‘ziet’ een andere afdeling je ook, dat is alleen maar goed voor je.

3 likes

Ik ben pas net begonnen aan mijn PhD en me nu aan het verdiepen in mijn TSP. Ik kan alleen zo weinig boeiende in-depth PhD courses vinden… voor general skills heb ik er wel voldoende, maar weet gewoon ook niet goed hoe ik moet zoeken naar het PhD courses bij andere universiteiten/graduate schools. Vind hier en daar wel een summer school die interessant zou zijn geweest. Maar daar houdt het ook op… Heeft een van jullie tips voor handige websites? (In mijn volgende overleg zal ik het ook wel met mijn supervisor bespreken… maar vind het best raar dat ik zo weinig kan vinden)

1 like

In mijn ervaring gaan mensen harder voor je lopen als je elders een mooi aanbod hebt of als de dreiging dat je weggaat reeel wordt. Het is ook niet echt mijn stijl om dat zo aan te pakken, maar soms heiligt het doel de middelen :). Succes iig, ik hoop dat je straks wat te kiezen hebt :)!

3 likes

Ik heb geen vakken aan andere universiteiten gevolgd, is dat bij jou gebruikelijk? Ik zou informeren bij andere PhDs op je afdeling die al wat verder zijn en inderdaad je supervisor. En val je onder een graduate school van je faculteit? Daar even informeren? Maar verder heel afhankelijk van wat je wil leren natuurlijk. Ik heb zelf een vak gedaan in een advanced master en dat kon (op dezelfde faculteit maar wel andere afdeling) heel makkelijk geregeld worden. Vond ik een aanrader, naast meer de vakken over onderzoeksvaardigheden.

2 likes

Godsallemachtig wat een pannenkoek. Moet je je voorstellen hoe hard 'ie waarschijnlijk zou lopen als het om een publicatie ging waar hij degene was die vergeten was :") Maar ook heel raar van die andere PhD student toch, wat zegt die er over dan?

3 likes

Vind dat van die andere PhD student ook heftig hoor, dat ze je bijdrage zo negeert. Ik heb ook collega’s waar ik echt helemaal niks mee heb en waarvan ik meestal hoop dat ze niet tegelijk met mij gaan lunchen, maar als iemand iets voor je paper doet zet je diegene er toch gewoon op?! Al moet ik zeggen dat het bij ons ook niet zo is dat we gewoon iedereen er op zetten, je moet wel iets aan het project bijgedragen hebben

Maar ja wat je er nu nog aan kan doen inderdaad… lastig wel

1 like

Wat een kutactie. Hoe bedenken ze het. Indd, ze fixen het maar. Want nu strijkt ze ook de eer op van jouw werk.