PhD topic

Aaaah ik heb mijn stuk in officiële Lancet (RM) opmaak :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

Helaas komt dat wel weer met een nieuwe fucking strakke deadline maar alles voor het goede doel

9 likes

Lol ik ben vooral woorden aan het toevoegen die we ooit geschrapt hebben nadat we van alles moesten toevoegen voor de reviewers :+1::+1:

Maar nu boeit de word count niet meer haha

2 likes

Het gaat er ook echt om hoe het opgeschreven is! Fijn als er reviewers zijn die gewoon iets opbouwend opschrijven. Sorry dat mijn Engels niet perfect is :woozy_face:

1 like

Ik vind dat ook een lastig punt, een artikel moet wel begrijpelijk zijn en niet in oeterwaals geschreven zijn, maar het ik vind het problematisch/unfair om van niet native speakers te verwachten dat ze op native level schrijven en dus altijd een editing service moeten inschakelen. (Niet dat jij dit zegt, maar is soms wel wat reviewers in het algemeen makkelijk vragen/eisen)

Nee ik snap je punt en precies deze vind ik ook lastig (teveel voor een paar aanpassingen, te weinig voor reject), ik geef vaak het advies om het nog eens door een native speaker te laten lezen op grammaticale en stijl fouten, dat vind ik iets minder dwingend en excluding dan een editing service vragen te gebruiken. Sowieso heel goed dat je stijl en inhoud wel losziet van elkaar, want het punt kan wetenschappelijk interessant zijn ook als het wat ontypisch verpakt is :slight_smile:

2 likes

Het is hartstikke normaal dat je nog geen expert bent op het onderwerp; je bent aangenomen omdat ze geloven dat jij dat kan worden. Je nerveuze gevoelens horen helemaal bij phd life, maar het komt helemaal goed hoor, zeker met zo’n fijne leidinggevende!

2 likes

Ik ben verdomme afgewezen voor het volgen van een cursus??? Wilde meteen een vriendin opzoeken die in Engeland woont en had me er eigenlijk al op verheugd.

Ik organiseer nu zelf ook een workshop met een maximaal aantal plaatsen en omdat er meer aanmeldingen zijn prioriteren we mensen die hebben aangegeven de skills direct in hun onderzoek te gebruiken. Voel me nu bijna schuldig door jouw berichtje haha :laughing:

Ja! Terecht!

Nee handig dan weet ik wat de toverwoorden zijn voor volgende keer

1 like

Ik ben paar jaar geleden gepromoveerd en ben ook van de “oude garde” doe graag op papier leest en schrijft :sweat_smile:. Ik heb op de schijf mapjes aangemaakt van de artikelen (bv per manuscript war je gaat schrijven) en de meeste wel uitgeprint en vervolgens in een map alles bewaard. Anders was het zonde van de aantekeningen. Zo had je de gebruikte / gelezen artikelen digitaal, maar ook op papier bij je.

1 like

Je moet er wat geld voor over hebben maar ik word de laatste tijd bestookt met ads voor remarkable tablets en het lijkt me echt ideaal voor literatuur lezen en aantekeningen maken als je van papier houdt

Zelf ben ik meer van het 400 pdfs open en opera workspace organiseren maar we zien wel of dat verandert als ik aan m’n phd begin :grimacing:
Ik hou wel extreem van dingen met pen noteren en die dan kwijt raken dus ik ben al aan het sparen voor zo’n tablet haha

2 likes

Na lezen weer inscannen en netjes opslaan

2 likes

Als je toch een nieuwe laptop nodig hebt, misschien eentje overwegen zoals een lenovo yoga of Microsoft surface? Dat je ook touchscreen hebt en zo aantekeningen kan maken. Is niet helemaal anoloog maar beter dan papier overal

Als ik artikelen écht goed wil lezen, moet ik het ook printen en aantekeningen maken op die paper. Daarna stop ik het in een van de klappers die ik heb, die een onderwerp hebben en daarbinnen op jaartal geordend zijn (aflopend). Daarnaast heb ik nog een notitieboek, met een (jawel) index van auteur en artikel/boeknaam in excel :see_no_evil::sweat_smile::upside_down_face:

1 like

In dit topic is eerder een YouTube filmpje gedeeld over literatuur bijhouden, dat heb ik gebruikt voor m’n scriptie (met 350 referenties erin oid) en werkte echt top! Ik gebruik ook een ipad om te lezen en aantekeningen te maken, dat is wel echt top maar natuurlijk wel een investering.

Edit: Excel Journal Database - YouTube dit filmpje was het.

1 like

ik schrijf mee op papier als ik lees, maak daar een paar zinnige dingen van in het aantekeningenveld in Mendeley. En verder doe ik maar wat

2 likes

Ik ben zo opgelucht, loop al een jaar enigszins te klooien met m’n gezondheid maar het is de laatste weken echt een drama en ik ben vrij veel ziekgemeld geweest of maar deels aan het werk geweest. Begon echt in de stress te raken over of ik ooit binnen m’n contract m’n proefschrift af ging krijgen (en een rebuttal voor de deadline af kon krijgen). M’n begeleider was wel heel begripvol maar die kon me verder niet heel veel bieden, maar gelukkig gisteren een goed gesprek gehad met ons afdelingshoofd en die heeft me ehct gerustgesteld, krijg gewoon verlenging van m’n contract om m’n projecten af te maken ook (ipv alleen een soort bare minimum versie van mn proefschrift). Zoveel horror verhalen gehoord over mensen die ziek waren tijdens hun phd en t gewoon maar uit moesten zoeken zelf, had niet verwacht dat ze zo tegemoetkomend zouden zijn (al zou dat uiteraard normaal moeten zijn).

13 likes

Ohhh jij hebt een remarkable? Ben je er blij mee? Ik heb al min of meer besloten dat ik er eentje wil, maar wat me nu nog tegenhoudt is dat je niet individuele notebooks kunt beveiligen (alleen het hele apparaat). En het leek me nu juist zo handig dat ik direct toegang heb tot het apparaat als ik snel ff iets neer wil krabbelen en dan niet eerst nog een password in moet voeren. Maar alles onbeveiligd zie ik ook niet zitten want ik wil er ook wat privedingen op zetten. Hoe heb jij dat?

haha sorry, ik heb geheel random een stuk uit jouw post gequote, heb het even weggehaald nu.

En ja, die beperkingen zag ik ook. Maar op zich hoef ik niet te synchroniseren, want mijn huidige papieren notitieboekje kan ik ook niet synchroniseren, haha. En als daar water overheen valt, is ook alles weg :stuck_out_tongue: Waar ik nu tegenaan loop (niet binnen de context van een phd trouwens) is dat ik een notitieboekje heb waar ik alles in doe. Dus ik begin met een to do lijstje en op de volgende pagina met aantekeningen, maar dan op een gegeven moment is de pagina van de to do lijst vol en moet ik op een random bladzijde verder gaan (want op de pagina na de to do lijst ben ik dus alweer met iets anders begonnen). En op die to do lijst staan ook prive to do’s zoals de tandarts bellen, want anders moet ik daar ook nog weer een andere plek voor bedenken. En ik heb ook vaak dat ik bijvoorbeeld vrijdag een afspraak heb die ik nu alvast voorbereid in mijn notitieboekje, en dan op de volgende pagina begin ik met iets anders. Maar dan heb ik vrijdag die afspraak en ben ik lekker aan het meeschrijven en is de pagina vol, maar dan kan ik niet op de volgende pagina verder, want daar was ik alweer iets anders aan het doen :triumph: en die ene keer dat ik denk: ik houd een pagina vrij zodat ik mee kan schrijven met de afspraak, dan hoef ik niets mee te schrijven en heb ik een random lege pagina. Dus als ik die weer opvul, heb ik aantekeningen die gaan van 11 juli, 12 juli, 14 juli, 12 juli, 15 juli, etc. Het is ZO onoverzichtelijk, alles loopt door elkaar en ik word er helemaal chagrijnig van soms. En ik heb ooit zo’n uitwisbaar notitieboekje geprobeerd en ik vind het concept echt top, maar die stift die erbij hoort deed het vaker niet dan wel (de stift pakt gewoon niet zo goed op het materiaal ofzo, weet niet precies wat het is) en ALS die stift het dan deed, wiste ik vaak mn eigen schrijfsels weer uit omdat ik linkshandig ben :’)

1 like

@buffel ik weet niet wat het abonnement van remarkable allemaal inhoudt en van extra’s heeft, maar je kunt ook een basic tablet kopen van bv Samsung, en daar een Paper feel screen cover over doen. Dat gebruik ik om nota’s te nemen en werkt voor mij echt heel goed! Je kunt makkelijk over pdf’s schrijven / highlighten, maar ook gewoon nota’s maken. De standaard app bij Samsung kan ook geschreven tekst omzetten naar digitale tekst, en gewoon heel chill vormgeven. En het voelt net alsof je op papier nota’s maakt.
Kost een heel stuk minder, en ik kan zelf niet meer zonder.

(Doe geen PhD trouwens maar zit wel een beetje in die wereld, vandaar dat ik hier mee lees)

1 like