ik schrijf mee op papier als ik lees, maak daar een paar zinnige dingen van in het aantekeningenveld in Mendeley. En verder doe ik maar wat
Ik ben zo opgelucht, loop al een jaar enigszins te klooien met m’n gezondheid maar het is de laatste weken echt een drama en ik ben vrij veel ziekgemeld geweest of maar deels aan het werk geweest. Begon echt in de stress te raken over of ik ooit binnen m’n contract m’n proefschrift af ging krijgen (en een rebuttal voor de deadline af kon krijgen). M’n begeleider was wel heel begripvol maar die kon me verder niet heel veel bieden, maar gelukkig gisteren een goed gesprek gehad met ons afdelingshoofd en die heeft me ehct gerustgesteld, krijg gewoon verlenging van m’n contract om m’n projecten af te maken ook (ipv alleen een soort bare minimum versie van mn proefschrift). Zoveel horror verhalen gehoord over mensen die ziek waren tijdens hun phd en t gewoon maar uit moesten zoeken zelf, had niet verwacht dat ze zo tegemoetkomend zouden zijn (al zou dat uiteraard normaal moeten zijn).
Ohhh jij hebt een remarkable? Ben je er blij mee? Ik heb al min of meer besloten dat ik er eentje wil, maar wat me nu nog tegenhoudt is dat je niet individuele notebooks kunt beveiligen (alleen het hele apparaat). En het leek me nu juist zo handig dat ik direct toegang heb tot het apparaat als ik snel ff iets neer wil krabbelen en dan niet eerst nog een password in moet voeren. Maar alles onbeveiligd zie ik ook niet zitten want ik wil er ook wat privedingen op zetten. Hoe heb jij dat?
haha sorry, ik heb geheel random een stuk uit jouw post gequote, heb het even weggehaald nu.
En ja, die beperkingen zag ik ook. Maar op zich hoef ik niet te synchroniseren, want mijn huidige papieren notitieboekje kan ik ook niet synchroniseren, haha. En als daar water overheen valt, is ook alles weg
Waar ik nu tegenaan loop (niet binnen de context van een phd trouwens) is dat ik een notitieboekje heb waar ik alles in doe. Dus ik begin met een to do lijstje en op de volgende pagina met aantekeningen, maar dan op een gegeven moment is de pagina van de to do lijst vol en moet ik op een random bladzijde verder gaan (want op de pagina na de to do lijst ben ik dus alweer met iets anders begonnen). En op die to do lijst staan ook prive to do’s zoals de tandarts bellen, want anders moet ik daar ook nog weer een andere plek voor bedenken. En ik heb ook vaak dat ik bijvoorbeeld vrijdag een afspraak heb die ik nu alvast voorbereid in mijn notitieboekje, en dan op de volgende pagina begin ik met iets anders. Maar dan heb ik vrijdag die afspraak en ben ik lekker aan het meeschrijven en is de pagina vol, maar dan kan ik niet op de volgende pagina verder, want daar was ik alweer iets anders aan het doen
en die ene keer dat ik denk: ik houd een pagina vrij zodat ik mee kan schrijven met de afspraak, dan hoef ik niets mee te schrijven en heb ik een random lege pagina. Dus als ik die weer opvul, heb ik aantekeningen die gaan van 11 juli, 12 juli, 14 juli, 12 juli, 15 juli, etc. Het is ZO onoverzichtelijk, alles loopt door elkaar en ik word er helemaal chagrijnig van soms. En ik heb ooit zo’n uitwisbaar notitieboekje geprobeerd en ik vind het concept echt top, maar die stift die erbij hoort deed het vaker niet dan wel (de stift pakt gewoon niet zo goed op het materiaal ofzo, weet niet precies wat het is) en ALS die stift het dan deed, wiste ik vaak mn eigen schrijfsels weer uit omdat ik linkshandig ben :’)
@buffel ik weet niet wat het abonnement van remarkable allemaal inhoudt en van extra’s heeft, maar je kunt ook een basic tablet kopen van bv Samsung, en daar een Paper feel screen cover over doen. Dat gebruik ik om nota’s te nemen en werkt voor mij echt heel goed! Je kunt makkelijk over pdf’s schrijven / highlighten, maar ook gewoon nota’s maken. De standaard app bij Samsung kan ook geschreven tekst omzetten naar digitale tekst, en gewoon heel chill vormgeven. En het voelt net alsof je op papier nota’s maakt.
Kost een heel stuk minder, en ik kan zelf niet meer zonder.
(Doe geen PhD trouwens maar zit wel een beetje in die wereld, vandaar dat ik hier mee lees)
Een mannelijke collega van mij heeft voor ons een kamer voor congres geboekt met een tweepersoonsbed
en ziet het probleem niet zo ![]()
Bij ons is het inderdaad ook beleid dat PhD studenten een kamer delen… Wat ik op zich ok vond (obviously heb ik liever een eigen kamer omdat dat gewoon chill is maar heb er geen problemen mee) maar wel expliciet met de vermelding dat ik een eigen bed wil, waarvan onze baas ook gelijk zei dat ie zeker vond dat we dat moesten doen. Heb tegen collega in kwestie net gezegd dat 'ie het maar gaat fixen, anders ga ik morgen naar m’n baas hoor, echt geen zin in deze bullshit. Hij kwam met een verhaal dat hij niet kon kiezen wat voor kamer hij boekte, maar vind dat echt geen excuus om dat dan maar zomaar te doen.
Ik had dat pas geleden trouwens ook op een summer school bedenk ik me net, dat was een schuifdeur die niet op slot kon maar gelukkig niet van glas. Sowieso, als je een hotel met congrescentrum bent, ontwerp dat dan even anders??
Vind het ook belachelijk dat dat de standaard is en dat groepsleiders dat dan niet hoeven, vind echt niet dat die meer recht hebben op privacy/comfort dan andere medewerkers.
Ik vind dit ook echt belachelijk, echt ABSURD gewoon. Ik wil helemaal niet dat mijn collega’s mij in mijn pyjama zien?? Dat hoort bij mijn privedomein, niet bij mijn werkdomein. Vind het echt absurd om zo gedwongen te worden om dat soort intieme dingen te delen met collega’s, maakt me echt boos
Hierin ben ik best wel hypocriet trouwens! Als de reis voor werk is wil absoluut mijn eigen kamer. Maar ik heb laatst vrijwillig aan een evenement mee gedaan (in mijn vrije tijd dus), met twee collega’s en toen was het ineens geen probleem om een kamer te delen.
Ik wil vooral even rustig kunnen poepen. Bizar zeg, dat kamers delen. Ik knijp ‘m nu wel want ik ga binnenkort naar een symposium met jonge wetenschappers waar de overnachtingen door de organisatie geregeld worden. Straks stoppen ze ons ook met 2 op een kamer. ![]()
Nee het is niet in Nederland. Maar ik ga er nu wel ernstig rekening mee houden. En desnoods een eigen hotel regelen van mn PhD budget
(waar door corona toch nog zat in zit)
Bij ons is dat per jaar en is het over 2020/2021 gewoon vervallen ![]()
Mijn abstract is geaccepteerd voor een poster, deadline voor uploaden is over 2,5 week. Ik was net aan het afronden voor m’n vakantie (van 2 weken) en wilde vroeg naar huis vandaag ![]()
Bij een aantal van mijn congressen kon ik kiezen of ik wilde delen met een collega of alleen in een kamer wilde, maar dat laatste was dan wel duurder en dat gaat dan van je onderzoeksbudget af. Oke doeiii dan maar iets minder deelnemers
Ja en je bent dan toch gewoon moe en wil even kunnen chillen met jezelf na zo’n lange dag
Is er iemand hier die perfectionistisch is en een promovendus is? En heb je tips voor wat je nodig hebt/wat je helpt qua begeleiding?
Ik zelf niet echt, had wel een student die dat was en daarmee hadden we gezette tijden afgesproken waarop ze delen van haar thesis op zou sturen voor feedback, anders blijf je maar herschrijven en herschrijven want het is nooit goed genoeg
Ik heb het zelf ook niet, maar mijn mede-promovendus in het project wel en voor haar was het (zoals @tessel ook schrijft) heel nuttig om regelmatig stukken in te leveren. Ook voor mij zonder perfectionisme was dat super nuttig omdat je zo echt leert (ook gevoelsmatig) dat het ok is om stukken te delen met anderen die niet helemaal (of zelfs nog helemaal niet) perfect zijn. Ik schaamde me altijd voor wat ik schreef (geen idee waarom eigenlijk) en daar heeft het me erg bij geholpen.
Zou je zoiets met je begeleider af kunnen spreken? Dat je bv maandelijks iets aanlevert?
Ja precies, dat is in principe ook de afspraak, maar deze promovendus voelt zich daardoor te veel onder druk gezet, zo erg dat ze nu een soort van blokkeert, dus ik ben ook nog op zoek naar andere tips!