PhD topic

Hebben jullie tips voor beurzen/stichtingen die je kunt aanvragen die niet al te groot zijn. Ik ben bang dat ik wat uit ga lopen en zou alvast willen kijken naar mogelijkheden voor financiering voor een paar maanden.

Welk domein/vakgebied?

Update het is eindelijk geaccepteerd

8 likes

Pfff ff klagen hoor, ik zit aan het eind van hopelijk het laatste grote experiment van m’n PhD (contract loopt eind december af) en tis altijd fucking veel werk. Word ik nu opeens ziek een dag voor de laatste dag :sob: en zonder die laatste dag is het hele feest voor niks geweest. Ga maar vroeg naar bed en hoop echt dat ik me morgen goed genoeg voel om te werken, zo stom soms hoe tijdens je PhD je ziekmelding als zo’n naaistreek naar je future self voelt

3 likes

Oh, zo shit!!! Veel beterschap en succes! En herkenbaar wat je zegt, dat ziek worden zo voelt… :pensive:

Dankjewel! De lab-goden zijn toch met mij, ik ben gisteravond heel vroeg naar bed gegaan en voel me nu gelukkig een stuk
beter, geen verhoging meer ook gelukkig.

Nu alleen dat klote-experiment nog ff fixen hahahaha

4 likes

Nou het heeft een uur of 12 geduurd maar het zit er op!

/einde van dit liveblog

11 likes

Goed gedaan!

4 likes

Ahh heel veel succes met de laatste loodjes! Je bent er bijna :partying_face:

Trouwens, bestond er niet ook een topic voor mensen die in de academische wereld werken? Of is dat nu samen met deze?

1 like

Thanks!!
Volgens mij heeft dat ook altijd een beetje onder dit topic gehangen?
Er is wel ook een ā€œwerken in het onderwijsā€ topic maar dat is wel echt meer over PO/VO heb ik het idee

1 like

Ik heb trouwens echt keihard gelachen om het onderwerp van een mail die ik kreeg gisteren van een journal over mijn ingediende paper, zo lekker dramatisch hahahaha

SchermĀ­afbeelding 2024-10-10 om 09.39.01

ik zou de inhoud gewoon minor revisions noemen dus vind het allang best

2 likes

Ahahaha, deze heb ik nog nooit gehoord. Mijn laatste paper was desk rejected dus 0% hope.

En okƩ thanks, dat dacht ik dus, maar ik was er niet zeker van. Weet je al wat je na je PhD wil gaan doen?

Ik heb mijzelf een jaar gegeven na het behalen van mijn PhD om aan de uni te blijven werken, maar ik ben er zo klaar mee… Ik twijfel al een tijdje om iets anders te gaan doen maar de uni voelt zo vertrouwd dus het voelt mentaal als een grote sprong om weg te gaan en de ā€œindustryā€ in te gaan

Deze was eerst ook desk-rejected elders, toen bij dit journal echt lang under review (en van wat ik kon zien qua status ging 'ie ook steeds heen en weer tussen reviewers en editors), dus toen ik dat onderwerp zag dacht ik echt ā€œlaat maar zitten dit is kansloosā€ hahaha. Maar het viel dus mee

Ik wil wel graag een postdoc gaan doen, denk ook in het buitenland, maar ik ben een beetje lost in hoe ik daar naar op zoek moet gaan (en ondertussen gewoon ook nog moet promoveren en dat neemt veel ruimte in in m’n hoofd), dus heb het even een beetje geparkeerd nu. Weet verder niet zo goed of ik grootse academische ambities heb, maar vind onderzoek doen wel heel leuk en het lijkt me ook leuk om nog in een nieuw onderwerp te kunnen duiken en wat nieuwe technieken te kunnen leren voor een paar jaar!

Ben jij op dezelfde plek blijven werken als waar je je PhD gedaan hebt? Ik merk bij mezelf wel dat ik klaar ben voor een nieuwe werkplek en omgeving ook na bijna 5 jaar.

1 like

Ja ik ben op dezelfde plek gebleven! Er was net een positie beschikbaar als lecturer dus heel veel geluk gehad. Ja dit is incl. master en PhD nu mijn 7e jaar hier dus heb ook gewoon behoefte aan iets anders…

Heb je een specifieke plek in gedachten voor de postdoc? Als je interesse hebt in Oost-Aziƫ kan ik je eventueel wat info geven over hoe het werkt qua postdoc beurzen in Hongkong en Singapore.

EĆ©n van de redenen dat ik twijfel om weg te gaan is door die obsessie met rankings binnen de academische wereld. Ik heb gehoord dat dit in NL/Europa wel een stuk minder is maar veel unis (vooral in de US en AziĆ«) zijn zo geobsedeerd door die rankingshierarchie. De uni van mijn PhD is nummer 17 in de QS ranking dit jaar en dan zou je denken nou prima, maar heb letterlijk gehoord tijdens de sollicitatie voor een postdoc bij NYU dat ik niet in de top 10 van de ranking zit en dit hun ā€œscoreā€ omlaag kan halen. OkĆ© dan…

Wat is een normaal bedrag om te geven aan iemand die promoveert? Ik ben geen vriendin maar wel een kennis haha

1 like

Ik denk ergens tussen de €10-30 als je een kennis bent.

1 like

Dan is het wat weinig ja. Cadeaus worden meestal tijdens de receptie gegeven.

Als de phd het diner zelf betaalt zou ik een bedrag geven wat ongeveer jouw aandeel dekt. Maar dat is puur omdat ik die dinertraditie (vooral dat de phd dokt) echte onzin vind.

1 like

Ja Ik denk het wel want het is in plaats van een feest. Begreep dat er wel wat sponsoren zijn maar dat is natuurlijk geen vetpot. Dus ik wil inderdaad niet te weinig geven!

Maar het cadeau geef je dus wel bij de receptie? Ik las daarover wisselende verhalen…

Hoe laat is haar verdediging? In emc was ik gewend dat het laatste afstudeermoment om half 4 was. Meeste deden dan nog een borrel ter plekke en toen werden de cadeaus al gegeven. Dat was bij mij ook zo. Ik had niet iedereen voor het diner uitgenodigd.