Ik heb er een paar gedaan maar kijk altijd zo erg op naar mensen die natuurlijk mooi kunnen schrijven
Mooi schrijven is deels natuurlijk een beetje talent/aanleg (en met wetenschappelijk schrijven is het natuurlijk al helemaal een kunst om mooi te schrijven en tegelijkertijd aan alle vereisten te voldoen), maar over het algemeen denk ik dat veel lezen (naast veel schrijven) helpt.
Ik weet even niet of ik het hier moet plaatsen of in het sollicitatie topic: nadat ik ziek ben geworden tijdens mān promotietraject en het dus niet heb afgemaakt, ben ik sinds een tijdje vanuit de ziektewet op zoek naar een nieuwe baan. Wil voor geen meter vlotten en nuā¦. Krijg ik een andere promotieplek in mn schoot geworpen ![]()
Was er niet bepaald naar op zoek, maar het onderwerp past mij wel heeeeeel goed en de persoon die mn mn co-promotor en dagelijks begeleider zou zijn ken ik ook al en heb erg veel vertrouwen in hem in die rol. Heb gisteren met hem gebeld en werd toch heel enthousiast, maar na ophangen natuurlijk alsnog buikpijn want doodeng na die ervaring van ziek worden tijdens mān vorige PhD.
Nouja, weet ook niet zo goed wat ik wil, even mn hart luchten denk ik. Moet uiterlijk dit weekend solliciteren als ik dat wil (en dan is er natuurlijk gewoon een kans dat ik het niet krijg, want die co-promotor is niet de enige die de beslissing maakt en er zal veel goede concurrentie zijn).
Ja, dat denk ik wel, al ben ik ook bang ben dat ook blijkt dat onderzoek doen an sich niet bij mij past (al denk ik dus óók van wel, maar door die ervaring ben ik toch ergens bang dat dat het ook is).
Maar ik heb scherp dat er een aantal factoren waren in de vorige PhD plek en in de samenwerking met mān supervisor (tevens eerste aanspreekpunt) die voor mij niet werkte en mij achteraf gezien super angstig en onzeker maakten. En dat ik zo ziek geworden ben heeft natuurlijk te maken met hoe ik daar mee omging (gevoel negeren en wegstoppen en stug doorgaan tot ik niet meer wist wie ik was lol), en daar heb ik nu al twee jaar therapie voor en ik heb echt gigantische stappen gemaakt waardoor ik er nu op zich wel vertrouwen in heb dat het niet meer zo ver zou komen. En ik heb ook vertrouwen in degene die nu mān eerste aanspreekpunt zou zijn; die zaken waar ik tegen aan gelopen ben heb ik gisteren met hem besproken en ik geloof dat hij mijn rug dekt zeg maar.
Ik lees dit nu pas. Maar ben wel benieuwd of je gesolliciteerd hebt.
Ja ik heb gesolliciteerd en ben uitgenodigd voor het eerste gesprek! Moet zeggen dat de angst wel echt plaats heeft gemaakt voor enthousiasme, dus ik hoop heel erg dat ik de plek krijg!
Wat goed! Snap de angst in het begin helemaal, maar als iets je enthousiast maakt zegt dat ook zo veel. Ik duim voor je! ![]()
Ik stoor me soms zo aan de houding van sommige hoogleraren. Echt nul bewustzijn van hun positie, zelfreflectie is zo goed als afwezig en dat ik dat dan weet, maar me hun acties toch aantrek.
Waarom heeft niemand me voorbereid op hoe moeilijk het is om een dankwoord te schrijven?!?!
Voor iedereen met een academia.edu account, lees de nieuwe voorwaarden die je nu moet accepteren even goed:
Nou lekker dan.
Jezus. Je kunt ook niet je account verwijderen zonder dit te accepteren
Ben nu aan het lobbyen binnen mijn organisatie om eraf te gaan (wat super makkelijk gaat want iedereen is boos). Maar dit wordt nog nergens echt openbaar bericht dus ik raad jullie ook aan je (interne) communicatieafdeling/datasteward/afdelingshoofd even in te lichten! Je kunt de voorwaarden gewoon op de website vinden en zelf lezen.
Mijn god die bureaucratie binnen de academische wereld soms, ik ga als het goed is in december met een postdoc beginnen en heb mān verdediging half november, nu wil HR van de plek waar ik ga starten me eigenlijk pas een contract aanbieden als ik officieel verdedigd heb? Terwijl ik voor deze baan moet verhuizen en dus eigenlijk gewoon wel die zekerheid van contract nodig heb om mān zaken te gaan regelen. Wat een gezeik allemaal weer.
Is HR er op de hoogte van dat je moet verhuizen? Zou dat wel even aan ze voorleggen, misschien handelt een HR-medewerker je contract af volgens standaard lijstjes, en kan diegene even met een HR manager overleggen/die het oppakken.
Zeker zijn ze daarvan op de hoogte want het is in een ander land haha
Maar mān toekomstig leidinggevende is idd nog in gesprek met HR om te kijken of ze er wat flexibeler mee om willen gaan
Zitten er hier mensen die een PhD in antropologie hebben gedaan of die daarmee bezig zijn? Ik heb wat vragen over de āplanningā van zoān promotietraject.
Niet per se in anthro, maar wel 18 maanden etnografisch veldwerk. Je mag best een berichtje sturen of gewoon hier vragen.
Dankje! Ben nu onderweg dus zal later even nadenken over mān precieze vraag maar het ligt een beetje in de lijn van hoe plan je die vier jaar qua tijdsindeling en output en hoeveel tijd is goed om te nemen voor oriĆ«ntatie etc. En het is toch niet gek om meerdere papers te schrijven aan de hand van een periode veldwerk
Ik zit nu weer eens in een academisch ziekenhuis
waar ze wel erg zitten te wachten op mān medisch antropologische blik maar vandaag eerste werkoverleg met mān begeleider gehad en dan gaat het heel erg over āprojectenā en dan zo mān āantropologisch project met veldwerk voor een antropologisch paperā maar ik heb het idee dat ik het nog helemaal niet zo wil opbreken of indelen. Ik zoek een beetje naar de middenweg tussen niet helemaal verdrinken in vrijheid maar ook niet alles al indelen in āprojectenā, omdat ik bang ben dat het exploratieve er dan te veel afgaat.
Nou goed geblaat ik denk nog ff na over mn precieze vraag en zal je dmāen of het hier vragen!
Laat maar weten als je vragen hebt. Voor nu een veel te lange post. Ik denk dat je promotoren je proberen te beschermen en wakker te schudden. Er is de romantiek van het vak en de realiteit. Die realiteit is dat vier jaar vaak te kort blijken. Daar kunnje op anticiperen. Voor een etnografisch onderzoek geldt in mijn ogen: Tenzij je echt snel kan schrijven is mijn ervaring dat je meer hebt aan tijd na je veldwerkperiode dan ervoor en exploreren kost tijd. Ik heb zelf ingezet op twee jaar overhouden, dat is bijna gelukt en merk dat ik met 14 maanden te gaan denk dat het krap gaat zijn. Als je zoān periode wilt overhouden Ć©n een of meerdere serieuze periodes veldwerk wilt doen, moet je tegen 3/4de van het eind van je eerste jaar kunnen starten. Dat betekent rond maand 5/6 al heel concreet worden, afspraken maken met je interlocutors, een goed theoretisch en conceptueel kader hebben, de ethische aanvraag schrijven.
Mijn planning was als volgt
- 8 maanden voor onderzoeksplan. Werden er 9 toen de ethische aanvraag werd afgekeurd. Ik heb in deze periode ook drie vakken gevolgd en een conferentie bezocht. Ik heb vanaf maand twee regelmatig overlegd met mijn interlocutors ter voorbereiding.
- Case 1: 6 maanden veldwerk, 4 maanden pauze waarin ik wanhopig geprobeerd heb een paper te schrijven, wat helemaal niet goed ging omdat ik echt nog te verbonden was aan die case en veel tijd kwijt was aan het afwikkelen van veldwerk.
- Case 2: 6 maanden veldwerk. Wel op lager pitje. Dit veldwerk heb ik na formele afronding low key nog laten doorlopen.
- Daarna heb ik het artikel wat ik daarvoor wilde schrijven weer opgepakt en uiteindelijk ingediend. Dit was dus 2,5 jaar in de PhD. Ik wacht nu al 5 maanden op de review.
- Ik hoop op de valreep van jaar 3 een tweede artikel in te dienen, maar dat is met 2 maanden in dit jaar wishfull thinking.
- Volgend jaar heb ik dus nog 12 maanden om 2 papers; een introductie en discussie te schrijven.
Ik zou het dus zelf wel als projecten benaderen en ik werk to the point (goed is goed genoeg) en kan snel schrijven. Waarmee ik wil zeggen: ik twijfel al over of dit op tijd af komt en ik heb alles volgens het boekje gedaan. Dat zie ik ook bij peers die op hetzelfde moment gestart zijn. Als je wilt exploreren zou ik dus goed gaan kijken hoe dat verenigbaar is met je deadline. Hoe lang zou je nodig hebben? Wanneer wordt je concreet? Met mijn eigen ervaring in het achterhoofd zou ik het dus niet gaan doen en zo snel mogelijk zo concreet mogelijk worden over wat je wilt weten, waarom dat theoretisch relevant is, hoe je dat kunt opmerken en waar je dat gaat vinden. Dan ga je achteraf concluderen dat je allerlei onvoorziene dingen bent tegengekomen, maar het weerhoudt je ervan om alles wat een beetje interessant is te achtervolgen, want hoe meer je hebt hoe moeilijker het wordt om dat over vier jaar door een trechter van ƩƩn samenhangend proefschrift te duwen. Alles waarvan je na of tijdens je veldwerk denkt; oh daar had ik al aan gedacht, is mooi meegenomen.
Vergeet het bijna te zeggen: ik neem ook elk jaar lang vakantie. In de zomer minimaal vier werken en met kerst twee of drie, omdat dat kan in een PhD en die luxe niet snel terug komt. Bedoel dit dus niet als bangmakerij of aanzet om op te jutten, meer als; plan slim en houd je ogen op de bal.