Ik heb geen postdoc gedaan, maar ik herken het wel.
Ik stond eigenlijk op dat twijfel punt vlak voor het einde van mijn PhD. Ik dacht altijd dat ik echt verder wilde in de academie. Maar toen het einde van mijn traject dichterbij kwam, realiseerde ik me dat ik de realiteit van een postdoc eigenlijk helemaaaal niet zo aantrekkelijk vond haha. Inderdaad wat je noemt, zelf geld binnenhalen, waarvan ik van anderen hoorde dat ze dat eigenlijk in hun eigen tijd moesten doen, want er was altijd te weinig tijd door alle andere taken. Vind ik gewoon absurd. Ik heb nog wel andere dingen te doen in mijn eigen tijd, dan werken 
Dat icm dat ik toen ook doorhad dat de professoren waar je onder werkt, misschien wel goed zijn als onderzoeker, maar niet perse als manager / er ook zijn om jou te ondersteunen in je werk… en dat viel me eigenlijk best wel tegen, toen ik dat allemaal bij elkaar optelde.
Vond ik toen best lastig, want ik wist ook niet zo goed welke opties er verder nog waren qua werkplek.
Nouja puntje bij paaltje ben ik een van de velen die de academie toen na einde PhD al heeft verlaten en ik heb nu een hele leuke functie als onderzoeker, binnen een overheidsorganisatie.
Ik ervaar ook een hele goed balans tussen mijn werk en mijn privé leven, prima salaris, veel vakantiedagen, en ik heb nu ook het gevoel dat ik veel meer waardering krijg voor mijn werk, en ook veel minder alleen werk maar echt onderdeel van een team ben. Veel zeggenschap over de inhoud van mijn werk. Ik ben nu heel erg tevreden en ik mis de academie helemaal niet.
Als PI worden echt je droom is, dan zit er natuurlijk niks anders op. Maar als het vooral bepaalde aspecten van je werk zijn, die je leuk vindt, kan je die waarschijnlijk ook wel vinden binnen andere functies / werkplekken, met een goed salaris en arbeidsvoorwaarden