Oh ja was eigenlijk ook wel duidelijk in je bericht, ik las over het mond/neus gedeelte heen
Heeft hier iemand ook een dermal? Ik zit er over na te denken, maar ik lees niet echt hele positieve verhalen zo ver. Of wat zijn de echte gevaren/ervaringen zijn?
Ik heb een surface piercing en weet genoeg van dermals hehe.
Wat is je precieze vraag? Het is namelijk echt een long term temporary piercing en dat betekent dat je er een paar maanden maar ook jaren (ik ken mensen die 10+ jaar een dermal hebben) plezier van kan hebben. Daarnaast zijn de plaats en de kundigheid van de piercer ook behoorlijk grote factoren in de kans op succes. Er is dus helaas geen garantie hoe lang een dermal bij je blijft zitten bijvoorbeeld.
Hi, ik vraag me eigenlijk ook al een tijdje iets af over microdermals, namelijk hoe het werkt als je hem op een gegeven moment niet meer wilt of zo? Want hij groeit echt in je huid toch… Wordt ie er dan uit gesneden?
En bedoel je met je bericht dat hij eigenlijk bij niemand echt forever blijft zitten, en er uiteindelijk bij iedereen wel uitgroeit?
In principe vormt zich een soort ‘pocket’ om de base, en de base heeft (vaak) gaatjes/uitsnedes waar weefsel tussen gaat groeien. Dus ja, hij groeit semi-vast, maar dat is fragiel. Daarom kan stoten of hard eraan blijven hangen al resulteren in uitgroeien.
In sommige gevallen kan 'ie met behulp van het masseren van het weefsel eruit ‘geplopt’ worden, in andere gevallen moet er een kleine incisie gemaakt worden om 'm te verwijderen. Beetje afhankelijk van hoe stabiel 'ie nog zit natuurlijk.
En dat klopt, het is een piercing waarvan je van tevoren heel bewust moet zijn dat het niet voor altijd is. Dus elk jaar dat 'ie erin blijft zitten is een blessing haha!
Ik vraag me afvoer de kans op infectie ook groter is met een dermal? Ik heb diabetes type 1, dus moet zeker weten of het samen gaat. Ik heb nog nooit last van infecties gehad en kraakbeen geneest heel snel bij mij.
De kans op infectie is net zo groot als bij andere piercings. Nou is een infectie oplopen met een piercing best lastig, maar het kan natuurlijk gebeuren. De oorzaak van een infectie is natuurlijk blootstelling van de piercing aan (slechte) bacteriën. Die bacteriën kunnen er komen door gepiercet te worden in een niet-hygiënische omgeving, je vieze handen, het niet goed schoonhouden van je piercing etc. Maar wat ook belangrijk is, is het materiaal van het sieraad! En dat is nóg belangrijker (of naja, dat is eigenlijk gewoon altijd heel belangrijk haha) dan bij gewone piercings, omdat het natuurlijk volledig in je huid blijft en niet kan worden gewisseld.
Als een sieraad namelijk niet van implant grade kwaliteit is, betekent dat dat er kleine oneffenheden op het oppervlak van het sieraad kunnen zitten waar bacteriën zich weer in kunnen huisvesten. Dat kan natuurlijk wel een goede broedplaats voor een infectie worden in het slechtste geval. Maar een professionele piercer zal sowieso uitsluitend met implant grade sieraden piercen. Wel goed om op te letten of naar te vragen, mocht je het laten doen.
Op deze foto kun je goed het verschil zien tussen de polish van een implant grade sieraad en een niet-implant grade sieraad:
Het is dan ook heel logisch dat de sieraden van hoge kwaliteit moeten zijn. Heel meer plekken voor bacterie groei. Ik blijf onder de indruk van jou kennis haha. Bedankt
Oh en nog een vraag die ik zelf al kan raden, mag je een conch na 3 maanden al omwisselen na een ringetje?
Ik denk dat je ‘nee’ had geraden en dat is het antwoord haha! Echt pas als 'ie helemaal genezen is, na 6 tot 9 maanden.
@Era je oren zijn waarschijnlijk gewoon geïrriteerd door het in doen, en het feit dat de gaatjes wat kleiner waren geworden en nu weer ietsje zijn opgerekt. Helemaal niet vreemd en voor nu niet iets om je zorgen over te maken.
Ik ben vrij streng qua materiaal en vindt eigenlijk alleen implant grade titanium/niobium, goud en nikkelvrij zilver voor oorlellen (mits genezen, en niet in andere piercings) geschikt. Maar oorlellen zijn heel vergeeflijk, dus houd gewoon even in de gaten hoe je gaatjes met een paar dagen voelen. Voor nu niet extra veel aan gaan doen, gewoon lekker op hun plek laten en desnoods een icepack tegenaan houden voor wat verkoeling.
Zolang ze niet superdik worden, er pus (dus niet gewoon secretie) uitkomt, korstvorming plaatsvindt of je er veel jeuk aan krijgt is alles okee.
Volgens mij heb ik jouw oor wel eens voorbij zien komen op de insta van een arnhemse piercingzaak ofniet. Tenminste ik herken die blauwe piercing haha
Oh dat zou w toevallig zijn haha. De piercer heeft er wel foto’s van gemaakt voor op insta, maar ik heb het in Amsterdam laten doen en weet niet of ze ook in Arnhem werkt?
Ooh haha dan verkopen ze wss de zelfde sieraden.
Waar in Rotterdam zou ik het beste een conch kunnen laten zetten? @Radio
Is qor nou wel of niet aan te raden?
Edit: of weet iemand een goeie piercer in Eindhoven?
QoR is naar mijn mening een afrader. Verder zit er Classic Glamour, maar de eigenaresse daarvan gun ik geen geld meer in haar portemonnee.
Dichtstbijzijnde is Soesha in Den Haag, maar zij is tijdelijk gesloten.
Ik heb er 1 gehad op mijn pols. Het was een leuk avontuur maar doordat het de pols was, heeft 'ie bij mij nooit rust gehad en is nooit lekker genezen.
Toen 'ie eindelijk een beetje genezen was, was de dermal wat naar boven gekropen waardoor je constant een milimeter staafje zag. Hierdoor weer vaak gestoten en weer veel ontstoken.
Bij het eruit halen zat het nog redelijk vast dusja wel eruit moeten trekken. Gebeurt wel snel en is niet ptettig maar een spiraal zetten doet meer pijn (is altijd mijn meetpunt haha)
Ik heb in 2014 eentje onder m’n sleutelbeen laten zetten en deze is er vorig jaar ( geheel pijnloos) uitgevallen. Een maand later heb ik het opnieuw laten piercen omdat ik mezelf heel “kaal” vond zonder.
Het oude litteken ziet er prima uit.
Ik heb er nu een gouden discje inzitten, waardoor ik er bijna nooit achter blijf haken.
Dit is een van mn favoriete piercings geworden.
Mijn rook piercing heelt mooi en ziet er goed uit.
Ondertussen kriebelt het alweer om wat nieuws te laten zetten.
Ik zou dolgraag een daith of een dubbele helix willen laten zetten in datzelfde oor.
Is dit verstandig nu het helingsproces nog gaande is?
Denk dat dat geen probleem is hoor! Volgens mij wordt het wel afgeraden om in je andere oor een piercing te laten zetten als de andere kant nog niet helemaal geheeld is. Ik heb m’n rook en conch ook in één keer laten zetten.