Piercingtopic

Persoonlijk één van mijn favoriete topics op het EGF! Post hier dus alles over piercings (plannen/vragen/etcetera) :grin:

Het leek me ook wel handig om de FAQ uit het vorige topic over te nemen, omdat het algemene informatie over piercings bevat.

- Ik heb een nieuwe piercing, hoe kan ik hier het best mee omgaan?
Er niet te veel aanzitten, zeker niet met ongewassen handen. Eventueel 1 á 2 keer per dag schoonmaken met zoutoplossing of antibacteriële zeep. De meningen over zeezout verschillen echter, het kan je huid wel uitdrogen.
De eerste paar dagen kan het dik zijn, bloeden en pijn doen, dat is niet erg.

- Hoe maak ik zoutoplossing?
Het is bij de meeste piercingshops te koop, maar je kunt het ook zelf maken. Hiervoor moet je water koken en aan een klein glas ongeveer 1 theelepel zeezout (!) toevoegen.

- Mijn piercing is ontstoken, wat moet ik doen?
Het kan helpen als je het weekt in een badje van zoutoplossing. Hang je piercing er in (bijvoorbeeld je oor, gaat niet overal even makkelijk natuurlijk) en blijf zo’n 10 minuten zitten; dit kan helpen. Ook kan het helpen om een paar keer per dag tea tree olie erop te druppelen. Dit helpt mogelijk ook bij vochtbultjes. Als je het echt niet vertrouwt moet je natuurlijk gewoon terug gaan naar je piercer of zelfs je huisarts bezoeken.

- Hoe lang duurt het tot mijn piercing is genezen?
Meestal 6-9 maanden, afhankelijk van de piercing. Kraakbeen kan langer duren, een jaar is niet uitzonderlijk. Nogmaals, als je je zorgen maakt, ga naar je piercer.

- Is het slim om meerdere oorpiercings tegelijk te zetten?
Ja en nee. Je hebt natuurlijk maar 1 keer het genezingsproces, maar het kan ook vertragen omdat je lichaam harder moet ‘werken’. Meer dan 2 tegelijk is geen goed idee, en zeker niet te dicht bij elkaar. Ze moeten ruimte hebben om te zwellen.

- Ik vind het sieraad dat ik bij mijn piercing heb gekregen niet mooi. Wanneer kan ik het verwisselen?
Bij het zetten van een piercing krijg je meestal een lang staafje, omdat je piercing dan genoeg ruimte heeft voor een eventuele zwelling. Sommige piercings kunnen al na een maand of 3 verwisseld worden, andere pas na een jaar. Overleg dit daarom met je piercer.

- Waar kun je leuke piercings/oorbellen kopen?
O.a. bij Dare2Ware, Anna + Nina, Fashionology, Alloverpiercings, Verameat, Crazy Factory, Felt Atelier, By 1 Oak, Aeva Jewellery, Xzota, Earcraft, Elinerosina, Overload Studio’s, Club Manhattan en Mango.
Let op: bij Crazy Factory en Aliexpress is het niet altijd het materiaal dat ze aangeven. Heb je snel allergische reacties, bestel hier dan niet.

edit door nescio op verzoek van ninetales:
@moderators kan iemand Verameat uit de beginpost halen? Ik heb die er op egf ingezet maar het zijn oplichters. (Verkopen nep goud/zilver als echt voor hoge prijs)

- Waarom moet een oorpiercing in het kraakbeen per se gepierced worden?
Als er een gaatje in je oor wordt geschoten met zo’n schietsysteem zoals bij de juwelier, wordt er een stomp voorwerp (de oorbel/piercing) door je oor geforceerd. Het is te vergelijken met een potlood dat je door een vel papier heen prikt; als je dat doet, zijn de randen heel rafelig en ongelijk. Het piercen met een holle naald daarentegen is te vergelijken met een perforator; er wordt een ‘buisje’ huid netjes en gelijk weggehaald en daar gaat het sieraad doorheen. Als je in kraakbeen laat schieten kan het versplinteren en kan je oor misvormd raken.

- Welke shops raden jullie aan?
O.a. Dare2Wear in Amsterdam, BodyMX in Breda, On Edge in Den Haag, Queen of Rings in Rotterdam, Blitzz in Groningen,

1 like

Top dat deze er ook weer is! Ik heb sinds een tijdje een neuspiercing die mega onrustig is, huid kleeft een beetje aan de piercing. Als ik het voorzichtig schoonmaak komt die huid weer los en gaat het wondje weer open zeg maar. Ik maak netjes 2 keer per dag schoon met zoutoplossing, maar vraag me af of dat genoeg is? Of moet ik gewoon meer geduld hebben?

1 like

Ik heb zelf geen neuspiercing, maar ik zou er in ieder geval niet te veel aan zitten en zoals DeProfessor zegt, misschien alleen met water het korstje weghalen?
Ik heb zelf heel lang gekut met mijn forward helix, maar pas toen ik 'm niet meer 2x per dag ging schoonmaken en alleen onder de douche reinigde, is hij gaan helen. De huid rondom mijn piercing werd ook heel gevoelig van het vele schoonmaken.

Stiekem is een neuspiercing met ringetje de ultieme goal voor mij, maar mijn vriend vind het niks en op m’n werk mag het ook niet. :sweat_smile:

1 like

Ik vraag me altijd af hoe lang je met de zeezout oplossing moet spoelen? Hangt natuurlijk ook van de piercing af.

Ik doe het altijd een beetje op gevoel. Meestal de eerste 6 weken wel een á twee keer per dag en daarna minder ik het een beetje op gevoel. Ligt ook aan de piercing inderdaad en hoe je er zelf op reageert, bij mijn helix heb ik echt maar een week trouw schoongemaakt en daarna alleen onder de douche gespoeld; nooit problemen mee gehad!

1 like

Bedankt voor je reactie. Ik kijk zo op tegen de herstelperiode/genezingsproces etc. Dat houd me nu echt nog tegen. Heb wel mijn 2e gaatjes laten piercen, maar dat is toch heel anders.

1 like

Het heelproces bij een conch is echt mega kut!

(Maar ik vind het wel de allermooiste piercing die er is)

@Louvitaines en @anon68622085 thanks! Ik geef het nog maar gewoon wat tijd en ga proberen er nog voorzichtiger mee te doen

Ik heb 4 weken geleden een forward helix laten zetten. Hij blijft vooral aan de achterkant erg dik en volgens de piercer was daar een bultje aan het ontstaan. Ik heb daarvoor een crème meegekregen die ik 2 weken 2 maal daags moet smeren. Iemand tips hoe ik de achterkant goed schoon kan houden en de crème kan aanbrengen? Ik kan er erg moeilijk bij.

1 like

Ik vond dit ook zo lastig! Ik deed het altijd met een wattenstaafje en dan de vorm van je oor volgen. Vooral als het zeer doet is het ook gewoon pijnlijk om het daar schoon te maken. Wat ook kan helpen is om je oor op die plek een beetje naar voren te trekken, zodat je wat meer ruimte krijgt om schoon te maken. If that makes sense :blush:

Dat beaam ik beide :slight_smile:

Ben je er al uit? Kunnen @wompie en ik je nog overtuigen?

Hier een foto van mijn conch

11 likes

Ik ga binnenkort mijn 3e gewone gaatjes laten schieten + die ik dat kleine lelletje ( weet de naam niet) maar die schijnt nogal auw te doen, iemand ervaring? :blush:

1 like

Het doet natuurlijk even pijn, maar gelukkig is het maar even! Ik vond zelf die gaatjes minder pijnlijk dan kraakbeen piercen, ik weet niet of je dat al eens hebt gedaan?

Wat is je kleine lelletje? Bedoel je je tragus?

edit: ik bedoelde natuurlijk te antwoorden op @anon50122296 hehe

Jaaa ik heb ook een conch! Duurde welgeteld anderhalf jaar om helemaal 100% genezen te zijn (mijn oren zijn lastig), maar dat was het waard. Vind 'm zo mooi!

Hoe pijnlijk was de conch? Ik twijfel tussen een rook en conch. Uiteindelijk komen ze er allebei maar ik twijfel welke eerst :slight_smile:

Ja, vroeger op een nogal legubere manier: juwelier pakte het ringetje en duwde die met volle kracht met een tangetje door Mn oor. Trauma :expressionless:

Antwoord op louvitaines

1 like

Nee joh wat erg! Is het wel goed geheeld enzo?

1 like