Plantaardig/vegan eten #2

Had je zelf nog sla op de pizza gedaan? Ik snap de foto’s even niet

1 like

Oh ja die sla hoort er dus bij en komt in een apart zakje. Maar ik dacht dat je met die sla de rest niet kon zien haha, en dat vind ik altijd stom want het was evht goed belegd voor een Vegan pizza. Ik wilde 'm in alle vormen eer aan doen :pizza::heart:

6 likes

Ik zit op het zelfde traject als jij. Tot nu toe ben ik als enige nu bewust bezig met wat ik in mn mond prop.
Voor nu ben ik gestopt met vis eten en tot op heden lukt dat erg goed. Ik switch langzaam van vlees naar vegetarische opties. Echter, eet ik vaak bij mijn ouders en schoonouders en daar eet ik nog wel wat de pot schaft, maar het is iig een start!

1 like

Dankje, ik ga hem eens proberen, leuk!

@shinshell herkenbaar, ik ben in mijn omgeving ook de enige en voel me er vaak ook alleen in. Om tips te vragen, maar ook als ik eens ergens enthousiast over ben. Probeer het nu meestal maar zoveel mogelijk bij verschillende mensen een beetje te droppen, zodat het niet bij één iemand een overload wordt :sweat_smile: (en je de irritante vegan wordt…)

4 likes

Ik heb weer eens een poging gewaagd tot een vegan bananenbrood. Bakpoeder, baksoda en appelciderazijn erin gedaan en even twintig minuten het beslag laten staan voordat het in de oven ging. Het prikkelde daarna helemaal en nu rijst hij echt super mooi in de oven dus hopelijk een x luchtig vegan bananenbrood en niet zo’n kleffe hap

8 likes

Ohhhhh ik snap het nu! Ik ga 'm de volgende keer proberen denk ik.

1 like

12 likes

Hebben jullie ervaring met algen(olie)?
Ik las dat dit een goede vervanger is voor vis en visolie, om zo wel genoeg omega 3 binnen te krijgen.

Is dit nodig om bij te slikken?
Zo ja, waar kopen of bestellen jullie dit? Liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk :see_no_evil:

Bij de supermarkt en kruidvat etc in mijn stad hadden ze dit niet.
Verder slik ik soms multivitamines en calcium bij, maar probeer ook uit voeding zoveel mogelijk binnen te krijgen. Alleen omega 3 zou ik dus echt niet weten hoe ik dat anders binnen moet krijgen…

Ik had deze vandaag voor het eerst op
https://www.jumbo.com/sofine-sofish-burgers-2-x-80g/190328BAK
Heel lekker! Ik had er alleen een klein beetje zout op gegooid. Maar zelfs m’n vriend vond het ook lekker, beter! :smiley:

2 likes

Ik slik het wel bij maar merk om eerlijk te zijn geen effect. Ik eet ook regelmatig noten en olie dus ik doe het vooral voor de zekerheid. Ik had eerst altijd de capsules van Testa (oa te koop bij de Etos) maar die zijn vrij prijzig. Ik heb nu capsules van het huismerk van Holland and Barrett en die zijn ook nog best duur maar daar zijn vaak kortingsacties dus die vind ik wel wat betaalbaarder.

https://www.hollandandbarrett.nl/shop/product/holland-barrett-vegan-omega-3-met-dha-en-epa-60046537?skuid=046538

1 like

Ik slik de vegan visolie/omega3 capsules van H&B (link van Leilouka), als ze in de aanbieding zijn (soms 1+1 of-zo) sla ik even in (niet teveel kan ook over datum gaan dacht ik) en dan red je het precies tot ze weer die actie hebben.

3 likes

Ik gooi vaak chiazaad en lijnzaad door havermout en smoothies, daar zit ook omega 3 in!

3 likes

Chai en lijnzaad dacht ik, maar voor de zekerheid even googlen. Kan ook een beetje over roerbakgerechten etc, door de havermout

Edit: Haha eerst verder lezen want @Dombo zegt het al

1 like

Bedankt voor jullie tips!! :smiling_face_with_three_hearts:

Ja ik slik ook omega 3 capsules van body en fit!

1 like

Ik doe iedere ochtend omega mix van Holland & Barrett in m’n havermout. Soms doe ik het ook door een salade. Toevallig ga ik morgen chia zaden halen en dat ook toevoegen aan m’n ontbijt. Volgens mij kom ik dan aan voldoende omega 3.

Vissen maken het overigens niet zelf aan maar halen het uit algen.

2 likes

Kopen jullie lijn- en chiazaad gebroken of heel (en dan zelf breken)? Ik lees wisselende verhalen over dat gebroken lijnzaad snel achteruit gaat in kwaliteit als je het al gebroken koopt en die verpakking open maakt.

Ik koop het als gebroken lijnzaad, echt geen zin om het elke keer zelf te breken haha. Als het goed is kan je het na openen een half jaar bewaren zonder dat de kwaliteit dan achteruit gaat, en ik krijg het wel op binnen die tijd dus dat is prima.

Bestaat er überhaupt gebroken chiazaad? Nog nooit van gehoord

2 likes

Je kan wel chia zaad poeder kopen

1 like

Ik eet altijd chia en lijnzaad. Meen wel eens gelezen te hebben dat chia dus wel anders opgenomen wordt door het lichaam dan omega uit vis?

Hier linkje: Chia Seeds vs Fish Oil: Omega-3 Content