Plantaardig/vegan eten #2

Ik heb die eens meegenomen uit de Colruyt. Zeker niet slecht en fijn dat er een Belgische vegan mayovariant is, maar nogal prijzig als je regelmatig mayonaise eet.
Dan sla ik liever in bij Delhaize (Hellmann’s) of AH (Remia/Jean Bâton).

1 like

Zijn vegan kroketten en saucijzenbroodjes dan geen goeie? Of zit jij daar niet op te wachten?

Ik heb vanavond de vegan kapsalon salade van SLA gegeten en die was echt zooo lekker! Ik eet niet vegan maar als er een makkelijke en smakelijke vegan optie is dan kies ik hier altijd graag voor en ik kan er dan echt blij van worden als de vegan optie gewoon niet onder doet voor een gerecht met dierlijke producten.

12 likes

Super fijn, dank je wel! Ik kom inderdaad wel eens op Veganwiki uit, maar die app kende ik nog niet. Ik heb hem meteen gedownload.

Wel gek eigenlijk dat die keurmerken vaak niet kloppen.

1 like

Ja ik denk altijd maar zo; iets wat vegan is, is ook vegetarisch. Dus opzich klopt het wel als er een “vegetarisch” keurmerk op zit. Veganisme is gewoon nog niet zo heel groot wat dat betreft, dus ik denk dat het gewoon even duurt voordat dat een normaal keurmerk wordt. Waarschijnlijk stond er op diezelfde verpakkingen 30 jaar geleden ook nog geen “vegetarisch” logo, terwijl het toen ook al vega was. Die keurmerken zullen vanzelf wel volgen als veganisme genormaliseerd wordt, en dat zie je ook al wel hoor! Remia mayolijn bijvoorbeeld: twee jaar geleden stond daar nog geen enkele tekst of logo op maar was het toevallig wel vegan, daarna stond er een tijdje “plantaardig mayonaise”, en nu staat er pontificaal “100% vegan” op de voorkant. Die verpakkingen volgen vanzelf wel!

2 likes

Ik was vorig jaar op zo’n vegan beurs en begreep van een man daar dat men er soms bewust voor kiest om er ‘vegetarisch’ ipv ‘vegan’ op te zetten, terwijl iets dus wel gewoon vegan is. Dat is minder heftig ofzo? Zo gek eigenlijk…

3 likes

Verbaast me niks eigenlijk. Vegetarisch is nog te overzien voor de meeste mensen, maar eenmaal je zegt dat iets vegan is, ho maar.
Ik had eens voor mijn verjaardag een vegan frambozen cheesecake gemaakt om uit te delen op het werk. 3 collega’s die geen stukje wouden nemen, want vegan? Dat lust ik niet.
Terwijl het ‘gekste’ vervangingrediënt misschien de agar agar of sojamelk was. En er niet eens van willen proeven. :roll_eyes:

Die mensen gaan nog schrikken als ze horen dat groenten en fruit óók veganistisch zijn.

11 likes

Is de vegetarische (of eigenlijk vegan) hamburger van de Jumbo veranderd? Ik wilde er gister eentje eten maar uit de verpakking vond ik het al vies ruiken en voelen, maar ik kon hem niet eens opeten: alsof ik een blikje kattenvoer at. Veel te nat, yuk.

Wij hebben deze al een heel lang in huis maar volgens mij is niet alleen het logo veranderd, maar de hele burger. Geen aanrader, helaas.

Welke vegan yoghurt/kwark gebruiken jullie als je in een recept een yoghurtsausje moet maken? Ik eet vaak gewoon de sojayoghurt van AH, maar ik vind die in hartige gerechten niet zo lekker, het heeft iets zoetigs. Ik mis dat frisse! Had het gisteren bijvoorbeeld nodig voor op een broodje falafel (daar hoorde een koriander yoghurtsausje bij).

Voor een broodje falafel zou ik zelf gaan voor kokosyoghurt! Dat heeft heel erg dat frisse. Dol op kokosyoghurt :revolving_hearts:

Alpro go on gebruik ik dan! Is ook soja, maar niet echt zoet vind ik… En bij falafelwraps doe ik er munt, citroen en wat peper doorheen.

1 like

Ongezoete sojayoghurt, die van Alpro gebruik ik meestal. Maar denk dat het met die ongezoete van ah ook gaat!

Volgens mij is alles daar aangepast omdat ze ook een nieuw merk hebben voor hun vega(n) aanbod. Maar tot nu toe zijn de veranderingen niet echt positief😅

1 like

Ik doe iets ongezoets sowieso (alpro go on of gewone ongezoet, of die AH Kwarq) en dan beetje limoen/citroen en heel klein beetje zout er doorheen, dan vind ik het echt prima voor yoghurt doorgaan haha. En dan vaak nog wel wat anders erbij maar dat hangt van het gerecht af!

Nee klopt die hele lijn is veranderd, de producten zien er niet lekker uit, trof al schimmel aan en zijn ook vrij vet :roll_eyes:

meen je! oh man deze was echt zó vies, alsof je zo’n nattig blikje Whiskas eet. Jemig wat slecht zeg van de Jumbo.

Ik heb daarom ook een klacht ingediend…zo zonde ook voor mensen die denken hé laat ik ook eens vega(n) proberen…krijgen ze geen positieve ervaringen mee.

Heb wel een reactie gehad dat deze formule echt niet over een nacht ijs gegaan is…

Wie weet als er meer mensen komen

1 like

Ik zou heel graag die alpro go on zonder suiker willen, koop nu altijd de normale ongezoete maar die is heel dun. Balen dat die go on suiker bevat want daardoor vind ik het voor veel hartige dingen niet geschikt

2 likes

Ik vind de kwarq van AH superlekker en is ongezoet en stevig!

2 likes

Haha ja daarom zeg ik heel vaak bij zulke dingen maar niet eens vooraf dat het vegan is :speak_no_evil: dan kan men het tenminste proeven zonder vooroordeel

Edit: zo verkondigde mijn vriend laatst dat ik helemaal niet vaak vegan at, omdat ik niet zeg dat iets bewust plantaardig is. Terwijl we praktisch elke avond vegan eten :joy: hij was oprecht (positief) verrast

10 likes